باز نشر ترجمه ای از غلامرضا اعوانی برای نهمین نوبت

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی کتاب تاریخ فلسفه اثر فردریک چارلز کاپلستون یکی از برجسته ترین آثار کلاسیک در زمینه تاریخ فلسفه است که در 11 جلد به نگارش درآمده است. کاپلستون فیلسوف و تاریخ نگار بریتانیایی در فاصله سال های 1944 تا 1974 مجموعه 9 جلدی تاریخ فلسفه را تألیف و با انتشار آن به شهرت بسیاری می رسد.

باز نشر ترجمه ای از غلامرضا اعوانی برای نهمین نوبت

وی که سابقه تدریس در دانشگاه های کالج هایتروپ آکسفوردشایر و دانشگاه گرگوری را دارد، در کنار تألیف این اثر و نیز بازخوانی و بسط آرای توماس آکویناس با انجام مناظره ای درباره وجود خداوند با برتراند راسل در 1948 نیز معروف شده است.

این مجموعه 9 جلدی در انتشارات علمی و فرهنگی با همراهی مترجمان نامداری چون سیدجلال الدین مجتبوی، عبدالحسین آذرنگ، اسماعیل سعادت، داریوش آشوری، غلامرضا اعوانی، ابراهیم دادجو، بهاالدین خرمشاهی و امیرجلال الدین اعلم به انجام رسیده است. جلد چهارم این مجموعه به آنالیز شرایط فلسفه غرب از دکارت تا لایب نیتز اختصاص دارد که با ترجمه غلامرضا اعوانی منتشر شده است.

این کتاب درباره بخش قابل توجهی از تاریخ فلسفه غرب در دوران پیش از ظهور کانت بحث می نماید که به دوره ظهور نظام های فلسفی عقل گرا مشهور است.

در بخشی از مقدمه فصل اول از این کتاب می خوانیم: غالباً گفته می گردد که فلسفه جدید با دکارت یا با فرانسیس بیکن در انگلستان شروع شده است. شاید مستقیماً آشکار نباشد که با چه توجیهی لفظ جدید به تفکر قرن هفدهم اطلاق می گردد اما اطلاق این لفظ به وضوح متضمن آن است که میان فلسفه قرون وسطی و دوره ما بعد آن شکاف و فاصله ای وجود دارد و نیز هر یک واجد خصوصیات مهمی است که دیگری فاقد آن است.

فیلسوفان قرن هفدهم مسلماً بر آن بودند که انقطاع و فاصله ای میان سنت های فلسفی گذشته و آنچه خود درصدد پرداختن به آن بودند وجود دارد. کسانی از قبیل بیکن و دکارت کاملاً قانع کردن شده بودند که در حال درافکندن طرحی نو در فلسفه اند…به آسانی می توان فهمید که چگونه فیلسوفانی که تحت تأثیر آرمان روش ریاضی بودند به این نتیجه رسیدند که کاربرد این روش در حوزه فلسفه می تواند به کشف حقایق تا به امروز ناشناخته مانده درباره واقعیت منتهی می گردد. به هر جهت برای ارزیابی اهمیت دکارت در جستجوی یقین و نظر او به ریاضیات به عنوان نمونه استدلال، شایسته است که احیای شکاکیت را که یکی از جنبه های شاخص تفکر رنسانس بوده است مد نظر داشته باشیم.

این کتاب در چاپ تازه خود در 464 صفحه و قیمت 45 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "باز نشر ترجمه ای از غلامرضا اعوانی برای نهمین نوبت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باز نشر ترجمه ای از غلامرضا اعوانی برای نهمین نوبت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید