زندگی در فرانسه، پایتخت فرهنگ و هنر دنیا

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، فرانسه یکی از کشورهای پیشروی دنیا در زمینه های فرهنگ، سیاست، تحصیل، علم، هنر و البته مُد است. مُد بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد و جامعه است. در فرانسه به عنوان پایتخت هنر دنیا، مد جنبه مهمی در چشم انداز مالی و فرهنگی است.

زندگی در فرانسه، پایتخت فرهنگ و هنر دنیا

بهترین مدارس مد فرانسه

فرانسه به عنوان مهد مد ، بهترین دانشگاه ها و برنامه های طراحی مد را در تمام اروپا دارد. بعضی این دانشکده های مد عبارتند از: کالج هنر پاریس، دانشکده بازرگانی SKEMA، IFA پاریس، آموزشگاه بین المللی مد، مدرسه مد پاریس PSL-Ecole Nationale de Mode و Matière.

احتمالاً متوجه شده اید که شهری که بیشتر در لیست تکرار شده، پاریس است، شهر چراغ ها. البته تحصیل در فرانسه به طور کلی تجربه ای تمام عیار است، اما پاریس به عنوان عظیمترین شهر، ترندهای بیشتری را در خود جای می دهد.

فرهنگ تجاری فرانسه

اقتصاد فرانسه چقدر قدرتمند است؟ فرانسوی ها ششمین اقتصاد عظیم جهان و دومین کشور عظیم اروپا هستند. صنایع کلیدی که اقتصاد فرانسه را به دوش می کشند ماشین آلات ، مواد شیمیایی ، داروسازی ، کالاهای لوکس و مصرفی ، خودرو ، هواپیما ، الکترونیک، فرآوری مواد غذایی،گردشگری و البته، مد و لباس است. 31 شرکت فرانسوی در فهرست برجسته 500 شرکت عظیم جهان وجود دارد که غول های فرانسوی مانند AXA ، Air France ، LOreal (عظیمترین شرکت آرایشی و بهداشتی روی کره زمین) ، میشلین (سومین فراوری نماینده تایر) ، دانون (پنجمین شرکت عظیم مواد غذایی و عظیمترین تأمین نماینده آب معدنی) و بسیاری دیگر.

فرهنگ لباس پوشیدن در فرانسه

همانطور که از مردم فرانسه، ملت استایل و فشن، انتظار می رود، نحوه لباس پوشیدن در فرانسه به مراتب مهمتر از هر کشور دیگری روی کره زمین است. این موضوع، سنگ بنای سنت فرانسه است. هر کارمند دفتر در فرانسه بهترین لباس هایی را که می تواند، خریداری می نماید. در نحوه لباس پوشیدن فرانسوی که در آن مهم ترین مسئله، وقار و ظرافت است، شما مردانی را می بینید که کت وشلوارهای تیره و پیرو سنت های قدیم با کراوات به تن دارند و با پیراهن های سفید ، راه راه یا رنگی آن ها را ست نموده اند. زنان نیز پیراهن، کت وشلوار با پیراهن یا مانند مردان، کت وشلوارهای سنتی می پوشند. کراوات ها در فرانسه شل نمی شوند و کت ها در طول زمان کار ، حتی زمانی که افراد برای صرف نهار به بیرون از محیط کار می فرایند، از تن درآورده نمی شوند. این در حالی ست که نحوه پوشیدن لباس در محل کار در بسیاری از دیگر کشورها سهل انگارانه تر است و مثلاً در صورت مهاجرت به انگلیس ، متوجه می شوید که قوانین لباس پوشیدن در بعضی از رستوران ها و یا فروشگاه های عظیم لوکس لندن، دارای دستورالعمل های سختگیرانه تری نسبت به قوانین لباس پوشیدن در محل کار است! اما فرانسوی ها نحوه لباس پوشیدن را به عنوان بازتابی از شرایط اجتماعی و موفقیت مالی افراد تفسیر می نمایند.

اهمیت مد و لباس در فرانسه

برای درک واقعی اهمیت مد در فرانسه، ابتدا باید ماهیت واقعی محصولات مد را درک کنیم. محصول مد دارای چهار ویژگی است: دارای جنبه زیبایی شناختی و هنری است؛ اغلب با یک طراح و یک برند همراه است؛ در چرخه های زمانی کوتاه و به سرعت تجدید می گردد؛ و در ترندی که در زمان حال جریان دارد قرار می گیرد، و گاهی اوقات می تواند ترندهای آینده را تعریف کند. مد بخشی از مدرنیته است که هم خلاقیت طراح و هم آرزوهای مصرف نماینده را بهم نزدیک می نماید. برای هر یک از ما ، مد در اینجا و اکنون معنی پیدا می نماید، در حالی که سنت های گذشته ما را نیز در بر دارد و آینده ما را معین می نماید. فعالیت اصلی مد، انتخاب نحوه لباس پوشیدن و آراستگی خودمان است؛ پوشیدن چیزهایی که منعکس نماینده هویتی است که ما دوست داریم داشته باشیم و حالاتی که از درون ما جاری می گردد. مد همواره بین بیان شخصی و ترندهای جمعی - گروهی، از یکی به دیگری تغییر می نماید.

اقتصاد مد در فرانسه

به این ترتیب ، اقتصاد مد به موکدترین معنای خود به بخش های مالی محیط های شخصی ما مربوط می گردد: فعالیت های ایجاد ، فراوری و توزیع لباس ، لوازم جانبی مد (کفش ، کالاهای چرمی و غیره) ، عطر و لوازم آرایشی. این فعالیت ها به طور کلی 1.7٪ از فراوری ناخالص داخلی فرانسه را تشکیل می دهند. اگر اشتغال ، به خصوص بخش های مربوط به خدمات را هم در نظر بگیریم، این رقم به 2.7٪ افزایش پیدا می نماید؛ که در کل 1 میلیون شغل را از آن خود می نماید. به طرز شگفت آوری، این تعداد شغل، حتی از مجموع مشاغل فراوریشده توسط صنایع اتومبیل و هوانوردی باهم، بیشتر است.

بیشتر بخوانیم: راه های اخذ اقامت اروپا

برندهای فرانسوی

اما همه برندهای مهم فرانسوی بیشتر مبتنی بر خلاقیت هستند و نه مصرف نماینده. این بدان معنی نیست که آنها مصرف نمایندگان و مشتریان خود را درک نمی نمایند ، بلکه این اطمینان را به طراحان خود می دهند که آزادی بیان استعداد هنری خود را خواهند داشت. این رویکرد حس ادامه دادن راه و متصل بودن به سنت فرانسوی را به وجود می آورد، که منشأ آن در اومانیسم و باروک است. در جایی که اثر هنری بر سودمندی مستقیم خود تقدم دارد، برندها تخیل خود را توسعه می دهند، قدرت خلاق را به کار می گیرند و احساسی را منتقل می نمایند که در ذهن مصرف نمایندگان طنین انداز می گردد تا در آزمون زمان ایستادگی نمایند.

این تمرکز بر خلاقیت و توسعه بین المللی ، وزن مالی برندهای فرانسوی را نشان می دهد که به تنهایی 45 میلیارد یورو به فروش جهانی سالانه می رسند. اگر برندهای سایر نقاط جهان را که متعلق به گروه های فرانسوی هستند هم به رقم قبلی اضافه کنیم، این رقم به 67 میلیارد افزایش می یابد.

خلاقیت و موفقیت طراحان و برندهای فرانسوی چیزی جدا از تخصص کارگاه ها و صنعتگران فراورینماینده محصولاتشان نیست. این فرهنگ به طور مستقیم از سنت هنرهای تزئینی و خیاط خانه های قدیمی زنانه ناشی می گردد. در حالی که از آن موقع تا حالا، مسلماً لباس پوشیدنی و کارکردگرایی صنعتی افزایش یافته است ، مد فرانسه هرگز تزئینات را کنار نگذاشته و کارکرد را جایگزین آن نساخته و هیچوقت پرورش این پیوند بین خلاقیت و تکنیک را متوقف ننموده است.

اشتغال در صنعت مد فرانسه

در نتیجه ، در صنعت فراوری مد 140،000 شغل وجود دارد که بر روی توسعه محصولات فردی و سری های کوچک متمرکز شده اند ، بنابراین در مقایسه با روش های صنعت عظیم به صنایع دستی سنتی نزدیک تر هستند. برندها خود دارای کارگاه های مخصوص به خود هستند که ده ها هزار نفر از کارمندان دارای مهارت بالا در آن ها به ایده های طراحان شکل می دهند و از کیفیت بالای نمونه های اولیه خود به دقت اطمینان می نمایند. دانش فنی و صنایع دستی در مناطق فرانسه گسترش یافته است. بعضی از آنها تخصص هایی را توسعه داده اند؛ مثلاً لباس در منطقه کولوتایز و ابریشم در منطقه لیون. اما در پاریس است که مد در مقیاس جهانی ارائه می گردد.

هفته مد پاریس که هم برای لباس مجلسی و هم برای لباس زنانه و مردانه برگزار می گردد، بیش از 38 روز از سال را در بر می گیرد. این هفته مد، بین المللی ترین هفته مد است و 50٪ از برندهایی که در آن شرکت می نمایند، غیرفرانسوی هستند.

منبع: مجله سفر

به "زندگی در فرانسه، پایتخت فرهنگ و هنر دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی در فرانسه، پایتخت فرهنگ و هنر دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید