800 نانومحصول ایران ساخت توسعه یافت ، تامین نیازهای کشور

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، ایران با فراوری محصولات ایران ساخت نانو در جمع کشور های توانمند جای گرفت و ضمن تامین احتیاج داخلی راه خود را به بازار های صادراتی هموار کرد.

800 نانومحصول ایران ساخت توسعه یافت ، تامین نیازهای کشور

به گزارش گروه فناوری وبلاگ تالار پذیرایی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ این معاونت با در دستور کار قرار دادن توسعه محصولات و خدمات دانش بنیان و خلاق به ویژه در فناوری های پیشرفته، افزایش سهم این فناوری ها در زندگی جامعه و رسوخ آن ها در صنعت و صادرات را دنبال نموده است.

یکی از اولویت ها، توسعه فناوری نانو، ارتقای صندلی کشور در فراوری علم و قرار دریافت در جمع فراورینمایندگان و صادرنمایندگات محصولات نانویی ایران ساخت بود که با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو در طول بیش از یک دهه راه برای رشد و رونق فعالیت کسب وکار های این حوزه هموار شد.

800 نانومحصول در بازار ایران ساخت

در حالی که نخستین سال های اجرای برنامه پیشرفت و توسعه نانو، تعداد محصولات مبتنی بر این فناوری از 50 محصول فراتر نمی رفت، تا خاتمه بهار امسال 800 محصول نانویی در کشور ایران ساخت شده است که توانسته اند ضمن ارتقای کیفیت و کاربرد محصولات موجود در بازار، در راستا صادرات قرار بگیرند.

این محصولات، ضمن آن که توانسته با هزینه پایین تر از نمونه های خارجی، ارزبری ناشی از واردات را کاهش دهد، سهم قابل توجهی در اشتغال داشته است. بعلاوه فروش شرکت های فعال در حوزه نانوفناوری، بیش از 60 هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که این اندازه در سال 98، 44 هزار میلیارد ریال بود.

بیش از 235 شرکت دانش بنیان و فناور در فراوری محصولات دانش بنیان ایران ساخت و 60 شرکت فراورینماینده تجهیزات این اندازه فروش را رقم زده اند. بعلاوه محصولات و دستگاه های پیشرفته در کشور به بیش از 800 محصول رسیده در حالی که سال گذشته اندازه فراوریات شرکت ها 750 تجهیز و محصول بود.

بیش از از میان 800 محصول دانش بنیان و تجهیزات فراوری شده به وسیله شرکت های دانش بنیان و فناور، بیش از 570 محصول نانویی و مابقی در تجهیزات فناور نانو بوده است که رشد قابل توجهی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

صادرات محصولات نانو ایران ساخت

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با ایجاد زیرساخت ها و سازوکار های حمایتی، راه را برای توسعه صادرات محصولات نانو ایجاد نموده و بیش از 50 کشور دنیا از جمله کشور هایی که خودشان فراورینماینده نانومحصولات هستند میزبان این محصولات بوده است به طوری که کشور های چین، ترکیه و کشور های خاورمیانه میزبان این محصولات هستند.

یاری به حوزه سلامت و درمان

شیوع ویروس کرونا در سال 98، عزم شرکت های دانش بنیان را برای احتیاج های داخلی از جمله تجهیزات فراوری و مدیای ماسک، محصولات و فرآورده های ضدعفونی و تجهیزات نانویی پیشرفته جزم کرد. به طوری که تعداد قابل توجهی از این شرکت ها در راستا توسعه محصولات نانویی مانند ماسک و اقلام بهداشتی، توانستند احتیاج کشور به واردات را به طور کامل تامین نمایند. 300 شرکت دانش بنیان محصولات نانوفناور ایران ساخت را توسعه دادند.

حوزه سلامت هم با توجه به اهمیت فراوریات اولویت دار و مورد احتیاج کشور سهم قابل توجهی از فراوریات دانش بنیان را به خود اختصاص داده است. سهم فراوریات نانو از دارو و سلامت بیش از 15 درصد است و تجهیزات صنعتی سهم 13 درصدی را به خود اختصاص دادند. بعلاوه 15 درصد از فراوریات به حوزه رنگ، پوشش، مواد و فرآورده های ساختمانی اختصاص دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "800 نانومحصول ایران ساخت توسعه یافت ، تامین نیازهای کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "800 نانومحصول ایران ساخت توسعه یافت ، تامین نیازهای کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید