10 روش پاکسازی معده در ماه رمضان ، بایدها و نبایدهای آن

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، شاید بعضی افراد به این موضوع دقت نکرده باشند ولی پاکسازی معده در ماه رمضان و قبل از آن، می تواند روزه داری را راحت تر و از عوارض احتمالی ناشی از روزه گرفتن پیشگیری کند. اما چطور می توان معده را برای روزه گرفتن آماده و پاکسازی کرد؟ خوردن چه مواد غذایی به پاکسازی معده در ماه رمضان یاری می نماید، پاکسازی معده چه فوایدی دارد و چه افرادی باید معده خود را پاکسازی نمایند؟ ما در این مقاله از سرویس طبق به تمام این پرسش ها به تفصیل پاسخ خواهیم دادید تا بتوانید کیفیت روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان را بالا ببرید و بدون هیچ عارضه ای از برکات این ماه استفاده کنید. با همراه باشید.

10 روش پاکسازی معده در ماه رمضان ، بایدها و نبایدهای آن

چرا باید معده را پاکسازی کنیم؟

بر اساس مطالعات و پژوهش های کارشناسان تغدیه، اغلب مسائل مربوط به سیستم گوارشی و اختلال در ، به نوع تغذیه و عادت های غذایی بستگی دارد. به همین علت باید برای سلامت این اعضای مهم و حیاتی بدن، کوشش کنید. اگر مشکل گوارشی خاصی ندارید، به شست و شوی معده هم احتیاج نخواهید داشت ولی در حالت عادی، مصرف بعضی غذاها و مواد غذایی می توانند به پاکسازی طبیعی معده یاری نمایند.

این مواد غذایی هضم غذا را آسان می نمایند، بعلاوه عملکرد سیستم گوارشی را بهبود خواهند بخشید. علاوه براین به بهبود خلق و خو و آرامش روان یاری می نمایند. به طور خلاصه، سم زدایی معده و دستگاه گوارش هم به سلامت جسم و هم سلامت روان شما یاری موثری خواهد نمود.

پاکسازی معده در ماه رمضان

برای این که بتوانید به راحتی و با کمترین هزینه معده خود را پاکسازی کنید، کافی است بعضی از مواد غذایی را به رژیم تان، اضافه و بعضی از آنها را حذف کنید. علاوه بر این ترک کردن بعضی عادت های غلط غذایی و زندگی و جایگزینی آن ها با شیوه های صحیح، می تواند به پاکسازی معده در ماه رمضان یاری کند.

بیشتر آب بنوشید

مصرف بالای آب به عنوان طبیعی ترین راه پاکسازی معده در ماه رمضان شناخته می گردد. آثار مخرب کم آبی بدن می تواند بر سلامت کلی بدن تاثیر منفی بگذارد و سلامت عمومی آن را به خطر بیندازد. مقدار توصیه شده برای نوشیدن آب، حدود 8 لیوان در روز است. بنا به توصیه کارشناسان تغذیه و سلامت، بهتر است نیم ساعت قبل از خوردن وعده اصلی، یک لیوان آب بنوشید.

بعلاوه نوشیدن یک لیوان آب قبل از خواب و یک لیوان آب بعد از بیداری، می تواند فرایند پاکسازی معده را سرعت ببخشد. بنابراین خوردن آب در هنگام افطار و سحری ماه رمضان را از یاد نبرید و سعی کنید در فاصله افطار تا سحر، کمبود آب بدن خود را جبران کنید. پیشنهاد می کنیم مقاله را هم مطالعه کنید.

پاکسازی معده در ماه رمضان با زنجبیل

حتما می دانید که زنجبیل در طب سنتی، طبع گرم و خشک دارد و رطوبت اضافی بدن و معده را از بین خواهد برد. بعلاوه می تواند به رفع کردن تشنگی ناشی از بلغم در معده یاری بسزایی کند. بد نیست بدانید از تازه و پودر شده تقویت قلب، کبد و مغز است و و سموم بدن را از بین ببرد.

پاکسازی معده با آب و عسل

احتمالا شما هم از معجزه استفاده از آب و عسل در رژیم غذایی خبر دارید. این ترکیب معجزه آسا می تواند اشتهای فرد را تنظیم نموده و معده را قوی کند. مصرف آب گرم، عسل و چند قطره آبلیمو بعلاوه می تواند از بروز سردردهای ناشی از روزه داری پیشگیری کند.

بهتر است آب و عسل را یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از صرف غذای اصلی، مصرف کنید. این نوشیدنی به کاهش رطوبت های معده نیز یاری نموده و مواد زائدی را که در سیستم گوارش، کبد و کلیه تجمع پیدا نموده است، از بین خواهد برد.

شربت خاکشیر

برای کسانی که می خواهند روزه داری را با کمترین عارضه انجام دهند، مصرف یک قاشق غذاخوری خاکشیر حل شده در آب جوش و نبات، بسیار مفید است. برای درست کردن این معجون عالی برای پاکسازی معده در ماه رمضان، خاکشیر را از قبل در مقداری آب بخیسانید و بشویید. را می توانید با عسل هم درست کنید. بعلاوه از جمله هم یک ایده عالی برای پاکسازی معده در ماه رمضان است.

تقویت معده با آب و عسل

برای پاکسازی معده در ماه رمضان، ترکیب آب و عسل هم می تواند به سم زدایی بدن یاری موثری کند. برای این کار، 2 قاشق عسل را با 15 قاشق آب ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. صبر کنید تا نیمی از آب تبخیر گردد و در این فاصله، کف های ایجاد شده روی آب را با قاشق بگیرید. این ترکیب را هر روز بعد از افطار یا در زمان سحری بنوشید.

رب انار و رب سیب

اگر شما هم با مشکل تلخی دهان و مواجهید، حتما یا رب سیب را در رژیم غذایی خود جای بدهید. وجود صفرای متعفن یا صفرای عفن در فرد می تواند روزه داری را دشوارتر کند. به همین دلیل برای از بین بردن حالت تهوع یا مسائل گوارشی دیگر، بعد از افطار یا سحری، خوردن یک قاشق چای خوری رب انار یا رب سیب توصیه می گردد.

شربت زرشک برای پاکسازی معده در ماه رمضان

یکی از برترین نوشیدنی ها برای تمیز کردن معده، است. برای تهیه این شربت مقوی و مفید، مقداری زرشک تازه را با آب از شب قبل خیس کنید. سپس آن را روی حرارت قرار دهید. وقتی شربت به مقدار کافی غلیظ شد و قوام پیدا کرد، مقداری شکر یا عسل به آن بیفزایید تا به طعم دلخواهتان برسد.

دارچین و نعنا بخورید

برای افرادی که با معده درد دست و پنجه نرم می نمایند، در طب سنتی، خوردن دارچین و نعنا توصیه می گردد. این خوراکی های سودمند به و درمان سوء هاضمه یاری می نمایند. اگر شما هم با خوردن غذاهای چرب و شور به معده درد دچار می شوید، از دارچین و نعنا در وعده های غذایی افطار و سحری یا میان وعده و نوشیدنی هایتان بهره ببرید.

عرقیات گیاهی

نوشیدن بعضی عرق های گیاهی مثل عرق زیره و عرق پونه به هضم غذا یاری می نماید و معده را شست وشو می دهد. قرار دادن این عرقیات در رژیم غذایی سوزش معده و دردهای ناشی از هضم نشدن غذاها را تسکین می دهد. بعلاوه خوردن عرق بادرنجوبه به درمان بی اشتهایی یاری می نماید و نفخ معده را خواهد گرفت.

آلوئه ورا

بسیار زیاد است و مصرف آن برای سلامت بدن و زیبایی پوست توصیه می گردد. اما برای پاکسازی معده در ماه رمضان، آلوئه ورا می تواند به دفع سموم بدن و هضم غذا یاری موثری کند. بعلاوه می توانید از برش های آن در تهیه هم بهره ببرید.

برای پاکسازی معده در ماه رمضان چه چیزهایی نخوریم؟

علاوه بر مواد غذایی که مصرف آن ها توصیه شده است، برای پاکسازی معده در ماه رمضان، باید از خوردن بعضی مواد غذایی پرهیز کنید. این مواد غذایی شامل موارد زیر می شوند:

قهوه

گوشت قرمز

غذاهای سرخ شده

نوشابه های گازدار

چای و نوشیدنی های کافئین دار

غذاهای آماده و فست فود

لبنیات پرچرب

غذاهای شور

شیرینی جات

ادویه های تند

در کنار این ها، بعضی مواد غذایی دیگر باعث تحریک و برگشت اسید معده به مری و در نتیجه موجب رفلاکس خواهد شد. این مواد غذایی شامل آب مرکبات، گوجه فرنگی، پیاز و سیر می شوند.

برای سلامت معده این کارها را نکنید

علاوه بر مواد غذایی ممنوعه، انجام بعضی کارها هم می تواند سلامت معده را به خطر بیندازد. این کارها شامل موارد زیر می گردد:

عدم تحرک

ورزش نکردن

خواب نامنظم

سوالات متداول

پاکسازی معده در ماه رمضان چه فایده ای دارد؟

با پاکسازی معده هضم غذا سریع تر خواهد شد و دردهای معده شامل نفخ و سوزش آن التیام پیدا می نماید. بعلاوه این کار باعث بهبود عملکرد معده و دستگاه گوارش خواهد شد.

خوردن چه غذاهایی باعث تحریک معده می گردد؟

برای پاکسازی معده در ماه رمضان، مصرف آب مرکبات، گوجه فرنگی، پیاز و سیر، غذاهای سرخ کردنی، ادویه های تند و … را تا حد ممکن کاهش دهید.

منبع: افق کوروش

به "10 روش پاکسازی معده در ماه رمضان ، بایدها و نبایدهای آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 روش پاکسازی معده در ماه رمضان ، بایدها و نبایدهای آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید