در روزهای آلوده 10 واحد میوه رنگی به بدن برسانید

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، تهران (پانا) - این روزها که همانند پاییز همه ساله، کلانشهرها با آلودگی بسیار بالای هوا مواجهند، استفاده از میوه و سبزیجات رنگی، مهم ترین محافظ بدن در مقابل بیماری های مختلف تنفسی است. به طوری که در هر روز آلوده، بدن به 10 واحد میوه رنگی از جمله پرتغال و انار احتیاج دارد.

در روزهای آلوده 10 واحد میوه رنگی به بدن برسانید

به گزارش ایسنا، سید مرتضی صفوی، متخصص تغذیه درباره بایدها و نبایدهای تغذیه ای در شرایط آلودگی هوا، اظهار کرد: در شرایطی که هوا دچار آلودگی های متنوعی است که می تواند از منابع مختلفی همانند خودروها، نیروگاه ها، کارخانجات، پسماند زباله ها و زمینه های متعدد دیگری ایجاد گردد، می توان آثار شیمیایی آلودگی هوا در بدن را از راه برنامه ریزی تغذیه ای کنترل کرد.

استاد گروه تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رعایت نکات تغذیه ای برای مقابله با آلودگی هوا را به ویژه در سنین آسیب پذیر مثل بچه ها و سالمندان و گروه های حساس مثل مادران باردار و شیرده، بیماران قلبی و ریوی بسیار مهم دانست و اضافه کرد: این افراد بهتر است در روزهایی که هوا آلوده است از منزل خارج نشوند و در معرض آلودگی هوا قرار نگیرند.

وی بیان نمود: برترین توصیه تغذیه ای در روزهای آلودگی هوا، استفاده از مواد مواد غذایی است که به صورت فیتوکمیکال ها و آنتی اکسیدان ها هستند و می توانند در برابر عوامل ناشی از آلودگی هوا مثل رادیکال های آزاد مقاومت نموده و به سلامت ما یاری نمایند.

این متخصص تغذیه، برترین راه استفاده از آنتی اکسیدان ها را مصرف میوه ها و سبزی ها دانست و اضافه کرد: در روزهای آلوده باید میوه و سبزی در سبد غذایی مصرفی بیشتر باشد و در زمانی که آلودگی هوا بیش از استاندارد است، باید 10 واحد میوه و سبزی به بدن برسد که شامل 6 واحد سبزی و بقیه میوه می گردد.

وی با اشاره به اینکه هر واحد میوه معادل یک سیب، یا پرتقال و یا انار درشت است و یک واحد سبزی هم معادل یک لیوان پر سبزی خام یا نصف لیوان سبزی پخته شده است، گفت: هر چه در مواد غذایی طبیعی، مواد غذایی رنگی وجود داشته باشد برای سلامتی بدن بهتر است، بنابراین رنگ دانه های گیاهی که در میوه هایی مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، موز و انار و در سبزی هایی مثل فلفل دلمه ای رنگی و هویج و چغندر وجود دارد به راحتی می تواند آنتی اکسیدان را به بدن برساند.

صفوی در پاسخ به این سوال که چه کنیم جذب آنتی اکسیدان ها بهتر انجام گردد، گفت: انواع سبزی های پخته رنگی می تواند مفید و قابل جذب باشد، بنابراین در کنار هر وعده غذایی بهتر است یک لیوان سبزیجات پخته که معادل دو واحد سبزی است مصرف کرد که برای سلامتی بدن ارزشمند است. در واقع در بشقاب های غذایی حتماً سبزیجات را قرار دهیم و مصرف سبزی خوردن و سالاد را در کنار غذا فراموش نکنیم.

این استاد دانشگاه گفت: افراد آسیب پذیر و سالمند سبزیجات را به صورت ساطوری شده در ماست مصرف نمایند تا جذب سریع تری داشته باشد.

وی یکی دیگر از توصیه های مهم در روزهای آلوده را نوشیدن آب کافی دانست و گفت: مصرف مایعات زیاد یاری زیادی به دفع مواد زائد و آلوده نماینده ای می نماید که وارد سیستم بدن شده و بنابراین بهتر است روزی 8 تا 10 لیوان مایعات از جمله آب مصرف گردد و یا به جای هر سهم میوه، یک لیوان آب میوه مصرف کرد اما شکر به آن اضافه نگردد.

صفوی بعلاوه بر مصرف دمنوش ها در روزهای آلوده تأکید و اظهار کرد: دمنوش نعنا، بابونه و دارچین خیلی خوب است. بعلاوه در کنار مایعات، مصرف شیر فراموش نگردد. معمولاً در کارخانه هایی که تولیدات آنها ایجاد آلودگی می نماید توصیه می کنیم کارکنان کارخانه در میان وعده خود حتماً یک لیوان شیر مصرف نمایند.

وی شیر را برترین ماده مفید غذایی برای مقابله با ورود مواد شیمیایی آلوده به بدن برشمرد و اضافه کرد: حتماً باید روزانه حداقل دو لیوان شیر در برنامه غذایی گنجانده گردد. به طور کلی توصیه می گردد 4 سهم لبنیات به ویژه شیر در برنامه روزانه افراد قرار گیرد.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: به افرادی که نمی توانند شیر بخورند توصیه می گردد که از خرما و عسل در کنار شیر استفاده نمایند تا بتوانند شیر بخورند. به این افراد توصیه می گردد شیر کم چرب مصرف نمایند که جذب کلسیم آن بهتر است و اثر خوبی دارد. مصرف شیر کم چرب و پاستوریزه از بروز سردرد و عواقب مواد شیمیایی آلوده نماینده در بدن جلوگیری می نماید.

وی بعلاوه مصرف ماست پروبیوتیک را برای یاری به تنظیم فلور باکتریایی دستگاه گوارش و جذب بهتر مواد مغذی در روزهای آلوده توصیه کرد و اضافه کرد: در پخت غذا حتماً از روغن مایع استفاده و از مصرف روغن جامد به شدت پرهیز گردد، همین طور چربی های اشباع و چربی حیوانی که در گوشت است استفاده نگردد، چون استفاده از آن در این شرایط ضرر دارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: بهتر است هفته ای دو بار ماهی مصرف گردد، چون امگا 3 ماهی یاری زیادی به تقویت سیستم ایمنی می نماید، در غیر این صورت افراد می توانند از قرص های امگا3 به عنوان یک منبع خوب استفاده نمایند.

وی گفت: در خصوص گروه های حساس مثل سالمندان، مادران باردار و شیرده و بچه ها، اگر مصرف هر کدام از این مواد غذایی سخت است می توانند با نظر پزشک یا متخصص تغذیه از مکمل های جایگزین استفاده کرد، ضمن اینکه افراد دارای آلرژی باید این نکات تغذیه ای را بیشتر رعایت نمایند.

صفوی با بیان اینکه اگر افراد این مسائل تغذیه ای را رعایت نمایند تأثیر آلودگی هوا بر بدن تا حد زیادی کاهش می یابد، اضافه کرد: مگر اینکه آلودگی هوا خیلی شدید باشد، در این صورت توصیه می گردد افراد سعی نمایند بیشتر در خانه بمانند، به ویژه گروه های پرخطر و بیماران قلبی و ریوی و سالمندان که بهتر است در معرض آلودگی هوا قرار نگیرند.

این متخصص تغذیه در انتها گفت: در روزهایی که هوا آلوده است حتماً میوه، سبزی و لبنیات در برنامه غذایی روزانه قرار داده گردد و از مصرف مواد غذایی چاق نماینده و موادی که باعث دریافت بیشتر چربی می گردد مثل فست فودها، سوسیس و کالباس پرهیز نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "در روزهای آلوده 10 واحد میوه رنگی به بدن برسانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در روزهای آلوده 10 واحد میوه رنگی به بدن برسانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید