کلافگی دانشجویان از نابسامانی آموزشیار ، طهرانچی: به دانشگاه آزاد در برگزاری کلاس های مجازی نمره قبولی می دهم!
به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، پس از اولین اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد به ناکارآمدی سامانه های آموزش الکترونیک، رئیس دانشگاه آزاد قول رفع این مسائل را داد. اکنون با گذشت چهار ترم به بررسی شرایط این سامانه ها و مصاحبه با محمد مهدی طهرانچی، رئیس این دانشگاه پرداختیم.
به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ تالار پذیرایی، فرزانه کرمی- برگزاری کلاس های درسی به صورت الکترونیک علاوه بر تلفن همراه، اینترنت و لپ تاپ یا کامپیوتر نیاز مند زیرساخت های آموزشی مجازی هم است؛ به همین منظور بسیاری از کشور ها مانند آلمان، ژاپن و فرانسه که دانشجویان آن تقریبا دسترسی صد درصدی به وسایل آموزش الکترونیک دارند در دوران کرونا به دلیل فقدان زیرساخت های آموزش مجازی در دانشگاه ها آمادگی برگزاری کلاس های درسی را نداشتند.
البته در این میان کشور هایی معدودی هم وجود داشتند که از همان ابتدا در زمینه آمادگی سیستم آموزشی و هم دسترسی دانشجویان به ابزار یادگیری دیجیتال شرایط خوبی را داشتند، کشور های منطقه اسکاندیناوی و دول کوچک اروپایی، کشور های پیشرفته شرق آسیا و برخی کشور های نفت خیز عربی را می توان از این دسته به شمار آورد.
اما در کشور ایران شرایط عمومی برای آموزش مجازی تمامی دانشجویان از نظر دسترسی به وسایل آموزش الکترونیک و زیرساخت های آموزشی فراهم نبود و همین امر سبب شد تا جامعه دانشگاهی با شیوع ویروس منحوس کرونا و اجبار برای ورود به آموزش الکترونیک دچار غافلگیری شود؛ اما مدتی نگذشت که دانشگاه ها یکی پس از دیگری به فراهم سازی زیرساخت های آموزش مجازی، ایجاد سامانه برگزاری کلاس های درسی مجازی و خدمات الکترونیک آموزشی و در نهایت از سرگیری آموزش ها به صورت الکترونیک پرداختند.
دانشگاه آزاد اسلامی هم از جمله دانشگاه هایی بود که برای تحقق آموزش مجازی باکیفیت، گام برداشت به همین منظور 26 مرداد سال 99 از سامانه آموزشی خود با نام آموزشیار در جهت مدیریت یکپارچه امور آموزشی دانشجویان و ارائه خدماتی همچون انتخاب واحد، حذف اضافه الکترونیکی، ارزشیابی اساتید، انتشار کارنامه ترمی دانشجویان و همچنین سامانه دان برای برگزاری کلاس های درسی رونمایی کرد.
بیشتر بخوانید
دانشجویان دانشگاه آزاد همچنان گرفتار مسائل سامانه های آموزش الکترونیک / از آموزشیار گرفته تا دان و وادانا!
نصب آی گپ تنها راه ورود به سامانه آموزشیار!
پس از گذشت چند هفته از راه اندازی این سامانه، دانشجویان از error های مدام و از دسترس خارج شدن آن گلیه کردند از طرفی برای ورود به آن لازم بود که دانشجویان در ابتدا وارد برنامه ای گپ شوند که این خود معظل بزرگ تری محسوب می شد، زیرا برنامه ای گپ در بسیاری از تلفن های همراه نصب نمی شود و دانشجویان برای ورود به سامانه آموزشیار مجبور هستند به تلفن همراه دیگری دسترسی یابند.
از مسائل دانشجویان برای شرکت در کلاس های درسی تا عذرخواهی طهرانچی
دانشجویان همچنین برای ورود به سامانه های برگزاری کلاس های درسی هم با مسائل بسیاری روبه رو بودند از جمله قطعی و خروج از سامانه و عدم دسترسی برای بازگشت به کلاس درس، ضرورت بارگزاری تمام فایل ها به صورت پی دی اف و مسائل صوت و تصویر در زمان شرکت در کلاس درس، موجب شد تا دانشجویان از طریق فضای مجازی و هشتک گذاری به اعتراض بپردازند و خواستار اصلاح سامانه های دانشگاه آزاد شوند.
مسائل این سامانه فقط از نگاه دانشجویان نیست؛ بلکه سندی موجود است که نشان می دهد این سامانه آموزشی بیش از 53 مورد ایراد فنی دارد ایراداتی که از این سامانه آموزشی استخراج شده از مسائل شهریه تا انتخاب واحد است که نمونه هایی از آن را می توانید در گزارش آموزشیار بدون تایید فنی بیش از یک میلیون دانشجو را سردرگم کرده! / سامانه آموزشی با 53 ایراد فنی بخوانید.
ادامه نابسامانی در سامانه آموزشیار موجب شد تا محمد مهدی طهرانچی در پیامی ضمن عذرخواهی از دانشجویان نوید رفع تمام مسائل را طی روز های آینده دهد. اکنون پس از گذشت چهار ترم ناقابل و ورود به سال تحصیلی تازه دانشجویان دانشگاه آزاد همچنان از نابسامانی سامانه های آموزشی دانشگاه آزاد سخن می گویند و خواستار رفع مسائل آن ها هستند.به همین منظور وبلاگ تالار پذیرایی به گفتگو با محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و با اشاره به مسائل دانشجویان جویای نظر رئیس این دانشگاه در خصوص این نابسامانی ها شد.
طهرانچی: در برگزاری کلاس های درسی نمره قبولی به خود می دهیم!
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص اظهار کرد: ما کاملا از مسائل دانشجویان با خبر هستیم. در سال جاری سامانه ها از جمله واتساپ، فیسبوک و ... هفت ساعت با اختلال روبه رو شدند. بنابراین این مسائل وجود دارد.
وی ادامه داد: سامانه مشکل نیست و مسائل فنی آن فقط به سامانه مربوط نمی شود. دانشجویان تنها ظاهر قضیه را می بینند. در حقیقت برخی از این مسائل به داده ها مربوط می شود؛ زیرا داده ها به درستی پایه گذاری نشده اند و این مسئله به تولید فنی داده ها مربوط می شود.
رئیس دانشگاه آزاد شرح داد: ما از یک سیستم کاملا گسسته به سمت یک سیستم کاملا یکپارچه می رویم که توانایی در کشور به وجود می آورد و منافع بسیاری زیادی هم دارد. ما هم روز به روز تغییرات را پیگیری می کنیم و این مسئله را دانشجویان هم حس می کنند که امروز از هفته گذشته سامانه ها بهبود بیشتری یافته اند.
طهرانچی در خصوص سامانه وادانا هم اظهار کرد: وادانا پیروز ترین سیستم آموزشی بوده است که حدود 500 هزار کلاس را به صورت یکپارچه پوشش داده است. سامانه دان هم حدود 300 هزار کلاس را پوشش داده است. در مجموع ما در دانشگاه آزاد حدود 6 میلیون نفر کلاس را تجربه کرده ایم و با این زیر ساختی که در کشور وجود دارد به خود در برگزاری کلاس های درسی نمره قبولی می دهیم.
کلام آخر
از آنجایی که سامانه آموزشیار به منظور خدمات رسانی به دانشجویان در زمان انتخاب واحد حذف و اضافه، ثبت نام و ... راه اندازی شده است با حضوری شدن کلاس ها هم دانشجویان همچنان به این سامانه نیازمند خواهند بود به همین دلیل ضروری است مسئولین دانشگاه آزاد با توجه نزدیک شدن زمان ثبت نام دانشجویان ارشد، امتحانات میان ترم و بارگزاری نمرات دانشجویان کارشناسی، انجام مراحل فارغ التحصیلی تعداد زیادی از دانشجویان هرچه سریع تر در پی رفع مسائل این سامانه باشند و شرایط را فراهم سازند تا دانشجویان بدون ورود به برنامه ای گپ بتوانند از این سامانه استفاده کنند.
منبع: خبرگزاری دانشجو