مستند بازگشت دوباره نگاه دقیقی به انسان شناسی دارد

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، تهران (پانا) - نشست نقد و آنالیز بخش دوم فیلم بازگشت دوباره ساخته فرهاد ورهرام از سوی کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان مستند شب گذشته چهارم آبان ماه برگزار گردید.

مستند بازگشت دوباره نگاه دقیقی به انسان شناسی دارد

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان مستند، درابتدا مهرداد عربستانی استاد دانشگاه ومردم شناس درباره فیلم گفت: در 20 دقیقه آخربازگشت دوباره فیلمساز نگاه دقیق انسان شناسی به موضوع دارد، برخلاف فیلم تاراز که افراد با دوربین حرف می زنند و در غالب مصاحبه زندگی خود را به مخاطب شرح می دهند و ما با انسان شناسی مدرن روبه رو می شویم و ورهرام را می بینیم که باافراد ایل تعامل دارد و مخاطب می تواند با این افراد همزاد پنداری کند.

وی تغییردر شیوه زیست ایل بختیاری را اجتناب ناپذیر دانست و اضافه کرد: زندگی ایل بختیاری امری پیچیده است تا آنجا که سئوالات زیادی را به وجود آورده و باعث مسائل و معضلات در سکنی گزینی عشایر شده است.

فرهاد ورهرام پژوهشگر و مستندساز درباره فیلم خود گفت: دراین فیلم چکیده دو فیلم علف و تاراز گنجانده شده و سعی شده به شکلی فیلم ساخته گردد تا مخاطبی که این دو فیلم را ندیده درجریان سیرتحول تاریخی ایل بختیاری قرار گیرد.

ورهرام در ادامه اضافه کرد: زمانیکه که ساخت فیلم درباره عشایر را آغازکردم مطالعات مردم شناسی و جامعه شناسی درمورد آنها وجود نداشت و شهرنشینی و معضلاتی که در سکنی گزینی آنها به وجود می آید آنالیز نشده بود.

وی با بیان اینکه نادرافشارنادری و محمدبهمن بیگی درگذشته زوال و نابودی کوچ را پیش بینی نموده بودند، اضافه کرد: نادرافشارنادری اعتقاد داشت نباید در این فرایند دخالت کرد و باید اجازه دهیم تا خودشان با این تغییر کنار بیایند و محمدبهمن بیگی نیز سعی در باسواد کردن عشایر داشت تا با ورود عشایر به شهرها مسائل کمتری داشته باشند.

همایون امامی پژوهشگر ومستندساز نیز اضافه کرد: فیلم علاوه بر جذابیت سینمایی مخاطب را با فیلمی برپایه مردم نگاری علمی روبه رو می نماید. فیلمساز اطلاعات را به درستی منتقل می نماید و با نگاه ژرف وعمیق زوال و نابودی کوچ را به تصویر می کشد. درواقع ورهرام با درایت وبه موقع از پلان های صامت فیلم علف بدون موسیقی و کاملا در سکوت استفاده نموده است.

محمود یارمحمدلو مستندساز نیز حضور ورهرام در تصاویر را نقطه قوت فیلم دانست و بیان داشت: اغلب حضورکارگردانان در فیلم هایشان به شکل درشت نمایان است اما حضور ورهرام در فیلم درست و به جا بوده است.

مهدی زمانپورکیاسری مستندساز، فیلم های ورهرام را مرجع مستندسازان دانست وگفت: قطعا ما و مستندسازان آینده در ساخت مستندهایمان به فیلم های ورهرام رجوع خواهیم کرد.

آرش اسحاقی مستند ساز نیز تاراز ساخته ورهرام را مهمترین وعلمی ترین فیلم مردم شناس ایران دانست و معتقد بود بازگشت دوباره پژوهش محوراست.

مهرداد فراهانی (منتقد فیلم)نیز اعلام کرد: دو مقوله آرشیو و پژوهش به خوبی روایت فیلم را پیش می برند و مخاطب با فیلم کاملی روبه رواست.

ورهرام در سرانجام این جلسه بیان داشت: بازگشت دوباره هفتمین فیلمی است که ساختارش بازگشت به سوژه هایی است که در گذشته کار نموده و حال و روز کاراکترهایش را با گذر زمان به نمایش می گذارد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "مستند بازگشت دوباره نگاه دقیقی به انسان شناسی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستند بازگشت دوباره نگاه دقیقی به انسان شناسی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید