رها سازی بیش از 153 میلیون متر مکعب آب از سد کوثر گچساران

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: 153 میلیون و 40 هزار متر مکعب آب در سال آبی جاری از سد کوثر گچساران برای مصارف مختلف رها سازی شد.

رها سازی بیش از 153 میلیون متر مکعب آب از سد کوثر گچساران

اکبر خدری گفت: 79 میلیون متر مکعب از این میزان آب برای مصرف آشامیدنی استان های جنوبی کشور از ابتدای مهر پارسال تا به امروز رهاسازی شده است.

او می گوید: این در حالی است که در سال آبی گذشته بیش از 69 میلیون و 15 هزار متر مکعب برای مصرف آب شرب رها سازی شد.

خدری گفت: در این مدت همچنین 24 میلیون متر مکعب آب کشاورزی، یک میلیون و 82 هزار متر مکعب آب صنعت و 42 میلیون و 26 هزار متر مکعب برای سایر مصرف (زیست محیطی) در این سد رهاسازی شده است.

به گفته مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران، گرچه اینک 89.7 درصد از گنجایش مخزن547 متر مکعبی سد کوثر پُر است ولی میزان ورودی آب به این سد در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه قبل کاهش نشان می دهد.

او می گوید: میزان ورودی آب در سال آبی جاری به سد کوثر بیش از 202 میلیون و 91 هزار متر مکعب بوده در حالی که در مدت مشابه 249 میلیون و 76 هزار متر مکعب بوده است.

خدری حجم ذخیره آب سدکوثر در گچساران را هم اکنون 490 میلیون و 89 هزار متر مکعب مطرح نمود و گفت: 153 میلیون و 40 هزار متر مکعب آب در سال آبی جاری برای مصارف مختلف رها سازی شده است.

مدیر بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا 625متر است، می گوید: هم اکنون تراز این سد بیش از 621 متر است.

به گفته خدری، سد کوثر یک سد مهم و استراتژیک است که آب بیش از 2 میلیون و 500 هزار ت نجمعیت در جنوب کشور را تامین می کند.

او با بیان اینکه دبی ورودی آب سد کوثر هم اکنون 12.46متر مکعب بر ثانیه است می گوید: آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تامین و این رودخانه از رود های شاه بهرام و دهدشت ایجاد شده است.

خدری گفت: 6 میلیون و 94 هزار متر مکعب آب در سال آبی جاری از سد کوثر تبخیر شد که این میزان در مدت مشابه پارسال 6 میلیون و 84 هزار متر مکعب بوده است.

او با بیان اینکه 83 میلیون و 31 هزار مترمکعب آب در سال آبی گذشته از سد کوثر برای سیلاب رهاسازی شد می گوید: در سال آبی جاری بیش از 147 میلیون متر مکعب برای مصارف مختلف استفاده شد در حالی که در پارسال این میزان 139 میلیون و 52 هزار مترمکعب بوده است.

به گفته مدیر بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران، سد کوثر آب آشامیدنی 20 شهر و 2 هزار روستا در استان های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می کند.

خدری می گوید: هم اکنون طرح آبرسانی به شهرهای دهدشت، سوق ، لنده و چرام از سد کوثر در دست اجراست.

شهرستان 156 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.

وبلاگ تالار پذیرایی کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "رها سازی بیش از 153 میلیون متر مکعب آب از سد کوثر گچساران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رها سازی بیش از 153 میلیون متر مکعب آب از سد کوثر گچساران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید