جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 17 خرداد 1400

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، شاخص بورس صبح امروز کار خود را با فرایند صعودی آرام شروع نموده و گام های کوتاهی در راستا افزایش قیمت سهام برداشته است. طوری که با گذشت 30 دقیقه از شروع معاملات شاهد رشد پنج هزار و 500 واحدی شاخص کل هستیم. در این ساعات شاخص کل 48 صدم درصد و شاخص هم وزن 29 صدم رشد نموده اند و عمده افزایش شاخص کل بر دوش نماد های فولاد، خودرو، شپنا، فارس، شپدیس و وبملت است. نماد های شاخص ساز کمی آرام گرفته و نوبت به نماد های متوسط از نظر اندازه شرکت رسیده است. گروه های انبوه سازی، سیمانی و سرمایه گذاری تا اینجای کار بهترین عملکرد را داشته اند و غکورش با معاملات چشمگیر، شگفتی ساز بازار امروز است.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 17 خرداد 1400

سبقت نماد های سبز از قرمزرنگ

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، در ساعات ابتدایی معاملات امروز دوشنبه 17 خردادماه از بین 233 نماد معامله شده بیش از نصف نماد ها یعنی 131 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند و شاهد کاهش قیمت سهام 102 نماد هستیم. در بازار فرابورس هم نماد های سبز از قرمز سبقت گرفته است. طوری که از بین 115 نماد معامله شده در ساعات ابتدایی بازار، 58 نماد در جهت صعودی حرکت می کنندو و 57 نماد نزولی هستند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه 17 خردادماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

غکورش بزرگترین نماد بورسی در نمای ابتدایی نقشه بازار امروز است افزایش چشمگیر آمار معاملات باعث شد صف خرید عرضه اولیه غکورش برای لحظاتی جمع آوری و دوباره تشکیل گردد. این اتفاق باعث شد غکورش به بزرگترین نماد و محصولات غذایی به پررونق ترین گروه بورس بعد از صندوق های ETF تبدیل شوند. این گروه چند روزی است رنگ سبز به خود گرفته و از دیگر نماد های صعودی آن می توان به غگل، غگلپا، غزر، غپینو و ... اشاره نمود. در بین صندوق های ETF شاهد فرایند صعودی آرامی هستیم. دارا یکم یک درصد و پاللایش نیم درصد رشد نموده اند و اغلب صندوق های سهامی در حدود نیم تا یک درصد افزایش قیمت دارند. درحالی که امروز شاهد کاهش قیمت واحد های چند صندوق درآمد ثابت هستیم. گروه فلزات اساسی فرایند دوگانه ای دارد. ذوب و فولاد فرایند صعودی آرامی در پیش گرفته اند و فملی و فخوز کمی عقب نشینی نموده اند. فروس، فسپا، فاسمین و فوکا از نماد های سبز گروه و فجر و کویر از نماد های قرمز گروه هستند. پالایشگاه ها اغلب نزدیک قیمت روز گذشته معامله می شوند و شاهد کاهش دو درصدی قیمت شتران در واکنش به آتشسوزی مخزن پالایشگاه نفت تهران هستیم. خودرویی ها امروز فرایند صعودی در پیش گرفته اند. برای خگستر صف خرید تشکیل شده و خودرو و خساپا هرکدام یک درصد رشد نموده اند. انبوه سازی از سبزترین گروه های بازار امروز است که در آن برای کرمان، ثبهساز و ثاخت صف خرید تشکیل شده است. سیمانی ها شرایط مشابهی دارند و شاهد صف خرید در نماد های سفارس، سمازن، سصوفی، سیدکو، ساروم و سشرق هستیم. سرمایه گذاری ها، محصولات شیمیایی، بیمه، حمل و نقل، فراوری محصولات کامپیوتری، استخراج کانه های فلزی و ساخت محصولات فلزی از گروه های سبز بازار امروز به حساب می آیند.

عرضه اولیه ولکار؛ 33 هزار تومان کنار بگذارید

دومین عرضه اولیه بازار بورس تهران در سال 1400، چهارشنبه این هفته برگزار می گردد. قرار است 225 میلیون سهم معادل 15 درصد کل سهام شرکت لیزینگ کارآفرین با نماد ولکار روز چهارشنبه 19 خردادماه عرضه اولیه گردد. در جریان این عرضه، 150 میلیون سهم نصیب مشارکت کنندگان حقیقی و مابقی نصیب صندوق های سرمایه گذاری خواهد شد. در عرضه اولیه ولکار هر نفر می تواند برای خرید حداکثر 150 سهم با سقف قیمت 220 تومان سفارش خرید ثبت کند. این یعنی کل نقدینگی لازم برای شرکت در این عرضه اولیه نهایتا 33 هزار تومان خواهد بود. البته در صورت مشارکت 2.4 میلیون نفری، در نهایت به هر نفر 62 سهم به ارزش 14 هزار تومان تعلق خواهد گرفت.

کاهش قابل توجه صف های فروش به 35 درصد

امروز تنها 209 نماد بازار سرمایه صف فروش داشتند. این رقم نسبت به چند هفته گذشته کمتر از نصف شده و نشان می دهد سهم صف های فروش از بازار به 35 درصد کاهش پیدا نموده است. امروز کل ارزش صف های فروش رقمی حدود سه هزار و 180 میلیارد تومان است. در طرف مقابل تعداد صف های خرید امروز به بیش از 100 نماد رسیده و حدود 17 درصد نماد های بازار با حداکثر قیمت معامله می شوند. ارزش صف های خرید در ساعات خاتمهی امروز رقمی حدود 350 میلیارد تومان است.

برکت؛ سنگین ترین صف خرید بازار

نماد گروه دارویی برکت امروز در صدر فهرست سنگین ترین صف های خرید بازار سرمایه واقع شده است. اخبار مربوط به پیشرفت پروژه واکسن ایرانی در این اتفاق بی تاثیر نبوده و باعث شده ارزش صف خرید برکت به حدود 53 میلیارد تومان برسد. این رقم حتی از صف خرید عرضه اولیه فگستر یعنی 27 میلیارد تومان بیشتر است. امروز خساپا با صف خرید 21 میلیارد تومانی در رتبه سوم ایستاده و پشت سر آن نماد های کاما، خودرو، خگستر، حکشتی، خاذین و کرمان به چشم می خورند. اینطور که پیداست امروز صدر فهرست صف های خرید در اختیار نماد های ریالی است.

صف فروش بی خاتمه برای سرمایه گذاری میراث فرهنگی

سمگا امروز هم در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش بازار سرمایه واقع شده است. بیش از هزار و 100 سهامدار گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی امروز 31 میلیون سهام خود را به ارزش 77 میلیارد تومان به فروش گذاشتند و تا خاتمه معاملات خریداری برای آن پیدا نشد. خزر با صف فروش 75 میلیاردی در رتبه دوم و سصف ها با صف فروش 70 میلیاردی در رتبه سوم این فهرست قرار دارند. ثنوسا، سنیر، کلر، قثابت، کمرجان و های وب از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین با ارزش بیش از 40 میلیارد تومان هستند.

رشد 8.5 هزار واحدی شاخص بورس در روز متعادل

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات امروز دوشنبه 17 خردادماه با رشد هشت هزار و 587 واحدی به رقم یک میلیون و 157 هزار و 230 واحد رسید و بار دیگر در نیمه دوم کانال 1.1 میلیونی نهاده شد. امروز شاخص کل 75 صدم و شاخص هم وزن 45 صدم درصد رشد داشت که نشان می دهد علاوه بر شرکت های بزرگ، نماد های کوچک هم شرایط بهتری نسبت به روز های قبل دارند. فولاد، تاپیکو، شپدیس، خودرو، شپنا و نوری امروز بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل گذاشتند.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز دوشنبه 17 خردادماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

آنطور که نقشه بازار نشان می دهد، انگار نوبت به نمادهای کوچک و متوسط بازار سرمایه رسیده است. چراکه اینبار نیمه سمت راست نقشه به رنگ سبز درآمده و نمادهای شاخص ساز و بزرگ اغلب درجا می زنند. بیشترین آمار معاملات در گروه صندوق های ETF به چشم می خورد. صندوق های درآمد ثابتی که نتوانستند جوابگوی خروج حجم بزرگ پول باشند، به رنگ قرمز درآمده اند و صندوق های سهامی عموما در حدود یک تا دو درصد رشد نموده اند. در این بین دارا یکم سه درصد و پالایش نیم درصد افزایش قیمت پیدا نموده است. غکورش از پس فروشنده ها برنیامد و شاهد ریزش زودهنگام صف خرید این نماد عرضه اولیه در بازار امروز بودیم. دیگر نمادهای غذایی هم عموما سبزرنگ بودند که از جمله آنها می توان به غگلپا، غگل، غمارگ، غمینو و غبشهر اشاره نمود. نمادهای بزرگ فلزات اساسی عملکرد چندان چشمگیری نداشتند. فملی نزدیک به قیمت روز گذشته معامله شد، فخوز یک درصد عقب نشینی و فولاد یک درصد پیش روی کرد. ذوب، فروس و فمراد از نمادهای فلزی دارای صف خرید بودند. اغلب نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات تا خاتمه معاملات امروز به صف خرید رسیدند و شاهد افزایش پنج درصدی قیمت سهام خودرو، خساپا، خگستر، خبهمن، خزامیا و دیگر نمادهای خودرویی بودیم. محصولات شیمیایی امروز به رنگ سبز تیره درآمدند و به جز شپدیس، تاپیکو و شوینده، دیگران اغلب گام های کوچکی در جهت صعودی برداشتند. فرآورده های نفتی و بانک ها هم شرایط مشابه شیمیایی ها داشتند. سیمان، بیمه، سرمایه گذاری، استخراج کانه های فلزی، انبوه سازی، لاستیک، حمل و نقل، ماشین آلات و نهادهای اقتصادی از جمله گروه های سبزرنگ بازار امروز هستند.

رکوردشکنی ارزش معاملات روزانه در بورس تهران

معامله گران بورس امروز حدود هفت میلیارد و 515 میلیون سهام و اوراق اقتصادی را در قالب یک میلیون و 67 هزار معامله به ارزش هشت هزار میلیارد تومان دادوستد کردند. موردی که نشان می دهد امروز هم از نظر ارزش معاملات و هم از نظر تعداد معاملات شاهد رکوردشکنی در سال 1400 بودیم. امروز غکورش، شپنا، غزر، فملی، شتران، فولاد و خودرو پرتراکنش ترین نماد های بورس و فگستر، چخزر، کزغال، ذوب، وپویا، غگیلا و کرمان پرتراکنش ترین نماد های فرابورس بودند.

پاسکاری سهام بین حقیقی ها و حقوقی ها

آنالیز فرایند انتقال مالکیت سهام از حقیقی به حقوقی نشان می دهد امروز چندین مرتبه شاهد ورود و خروج دوباره سرمایه از بورس بودیم. در دقایق اول بازار حقوقی ها خریدار بودند، بعد نوبت به حقیقی ها رسید و بعد از آن مجددا حقوقی ها در نیمه دوم بازار دست به خرید سهام زدند. اتفاقی که باعث شد در نهایت حدود 40 میلیارد تومان سرمایه از بورس خارج گردد. حقوقی ها امروز در نماد های غکورش، شپدیس، کاما، خودرو، ذوب، خساپا، حکشتی، کمنگنز و فولاد بیشترین فروش را داشتند و در این نماد ها شاهد ورود پول حقیقی بودیم. در طرف مقابل در نماد های وپاسار، بپاس، میدکو، فجر و کوثر با خرید حقوقی ها خروج پول حقیقی رخ داده است.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 17 خرداد 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه 17 خرداد 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید