استفاده از اتوبوس و موتورسیکلت برقی در دستور کار نهاده شد
به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، معاون شهردار تهران به تشریح برنامه های معاونت حمل و نقل ترافیک به منظور کاهش گاز های گلخانه ای پرداخت.
به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ تالار پذیرایی، سید مناف هاشمی در حاشیه برگزاری رویداد بین المللی کلیماتون 2020 و در وبینار حمل و نقل پاک و کاهش آلودگی هوا با اشاره به اینکه کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل پاک و به تبع آن مدیریت گره های ترافیکی در پایتخت مهمترین خواسته پایتخت نشینان است گفت: کثرت خودروها، افزایش مصرف سوخت های فسیلی در بخش حمل و نقل، ناوگان فرسوده انتشار گاز های گلخانه ای و به تبع همه موارد آلودگی هوا در شهر تهران سبب شده تهران در جهت تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین پیش رود، از این جهت موضوع کاهش گاز های گلخانه ای و مقابله با گرمایش زمین یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
وی گفت: یکی از شاخص های اصلی رسیدن به توسعه پایدار، کارآمدتر کردن حمل ونقل عمومی در شهر ها اعلام شده است. زیرا حمل و نقل عمومی در کلانشهر ها رابطه مستقیمی با دیگر چالش های شهری از جمله ترافیک و آلودگی هوا دارد؛ بنابراین بهبود شرایط حمل ونقل عمومی یکی از مهم ترین رسالت مدیریت شهری در کلانشهر ها به شمار می رود.
به گفته هاشمی استفاده و جایگزینی از انرژی های نو، توسعه فضای سبز که تأثیر زیادی بر کاهش گاز های گلخانه ای و آلودگی هوا دارد، نوسازی سامانه های حمل و نقل عمومی، برنامه ریزی کلانِ برای تحقق شهرِ انسان محور و توسعه حمل و نقل پاک و هوشمندسازی شهر یکی از برنامه های اصلی این معاونت حمل و نقل و ترافیک است.
معاون شهردار تهران شرایط کنونی ناوگان حمل و نقل عمومی را تشریح کرد و گفت: شهر تهران 250 کیلومتر مترو و 1507 دستگاه قطار دارد که روزانه (فارغ از ایام کرونا) بیش از 2 میلیون سفر درون شهری را مدیریت می نماید. این در حالی است که احتیاج امروز شهر 3 هزار دستگاه قطار مترو است و چنانچه خطوط 6 و 7 مترو نیز به طور کامل به بهره برداری برسد 3 هزار و 500 دستگاه قطار برای مدیریت سفر شهرنشینان مورد احتیاج است.
هاشمی ادامه داد: توسعه نهایی خطوط مترو که بر اساس برنامه جامع حمل و نقل ریلی نوشته شده است 250 کیلومتر مترو دیگر باید به خطوط مترو فعلی اضافه گردد این در حالی است که ساخت هر کیلومتر مترو احتیاجمند 1 هزار میلیارد تومان اعتبار بوده است.
به گفته هاشمی تهران 6 هزار دستگاه اتوبوس داشته که بیش از 3700 دستگاه آن فرسوده است این در حالی است که احتیاج امروز پایتخت 10 هزار دستگاه اتوبوس است و نوسازی این ناوگان نیز 50 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد.
معاون شهردار تهران گفت: حل دو مساله ترافیک و آلودگی هوا کار ساده ای نیست و احتیاجمند حمایت دولتمردان، شهرداری، مردم و ایده پردازان است. معتقدم تحقق یک حمل و نقل ایده آل و پاک احتیاجمند منابع اقتصادی در بودجه سالانه کشور است.
معاون حمل و نقل، ترافیک با تاکید بر اینکه موضوع حمل و نقل عمومی دغدغه دولتمردان نیست گفت: در طول 10 سال گذشته انباشتگی زیادی را در این بخش شاهد بوده ایم که امروز کار را سخت نموده است، در طول سال های اخیر شهرداری تهران برای حمل و نقل پاک بودجه خوبی را پیش بینی و برنامه های کلانی را اجرا نموده است که آن از دست می توان به توسعه خطوط 10 گانه بی ار تی، احداث جهت های دوچرخه سواری در شهر اشاره نمود. اکنون 8 میلیون سفر (در ایام فارغ از کرونا) 8 میلیون سفر در شهر تهران به واسطه حمل و نقل عمومی مدیریت می گردد که اگر تمامی برنامه های در طول 10 سال گذشته با منابع اقتصادی محقق می شد امروز 12 میلیون سفر در شهر تهران به وسیله ناوگان عمومی شهر صورت می گرفت.
معاون شهردار تهران در ادامه به برنامه های توسعه ای مدیریت شهری در زمینه ناوگان عمومی پاک اشاره نمود و گفت: استفاده از اتوبوس های برقی، موتور سیکلت های برقی در دستور کار است به طوریکه در این زمینه با مجموعه های استارآپی وارد مذاکره شده ایم.
هاشمی با بیان اینکه شهرداری تهران عزم خود را بر توسعه حمل و نقل پاک بر اساس یک برنامه میان مدت جزم نموده است توضیح داد: در سال های اخیر رویکرد حاکم بر شهر های پیشرفته جهان، توجه و تأکید به شهر انسان محور و به تبع آن حمل ونقل انسان محور است. در راستای نگاه انسانی به شهر، ایجاد زیرساخت های حمل ونقل پاک همزمان با تقویت حمل ونقل عمومی بسیار قابل اهمیت است.
منبع: خبرگزاری دانشجو