آیا افسانه هایی که درباره تخت سلیمان شنیده اید واقعیت دارد؟، تصاویر

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، در حقیقت تخت سلیمان پایگاه دین زرتشت و عظیم ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان باستان بوده و همچنین به عنوان پایتخت اشکانی، فره اسپه استفاده می شد. این مکان تاریخی شاهد دوره های مختلفی از تاریخ و تمدن بشری بوده و حدودا بیش از سه هزار سال قدمت دارد.

آیا افسانه هایی که درباره تخت سلیمان شنیده اید واقعیت دارد؟، تصاویر

تخت سلیمان در کجا واقع شده است؟

تخت سلیمان در در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی، 45 کیلومتری شمال شرق شهرستان تکاب و در روستای نصرت آباد واقع شده است. برای بازدید از تخت سلیمان باید به جاده بیجار - تکاب بروید و سپس وارد جاده دندی شوید.

راز دریاچه تخت سلیمان تکاب چیست؟

می گویند دریاچه طبیعی تخت سلیمان که از چشمه ای در عمق 120 متری زمین می جوشد، پس از کوبیدن عصای حضرت سلیمان بر روی زمین در آن منطقه به وجود آمده است.

یکی دیگر از رازهای دریاچه تخت سلیمان تکاب، وجود گنجینه های پنهان کوروش کبیر در اعماق آب آن است.

حتی می گویند انگشتر حضرت سلیمان نیز در اعماق این دریاچه پنهان است.

بعضی دیگر نیز می گویند راز به وجود آمدن دریاچه تخت سلیمان تکاب کیسه خاکی است که حضرت مریم به فرستاده ای که از طرف پادشاه ایران، هرمزد، برای تبریک به دنیا آمدن حضرت عیسی (ع) داده بود.

کف دریاچه تخت سلیمان چیست؟

بر طبق افسانه ها، دریاچه تخت سلیمان گنجی را در اعماق خود پنهان نموده است. اگرچه غواصان و محققان متعددی سعی بر یافتن این گنج ارزشمند داشته اند، اما به خاطر وجود رسوبات آهکی فراوان درون آب و فشار داخل آب هنوز پیروز به یافتن این گنج نشده اند. بر اساس افسانه ها، این گنج متعلق به کوروش کبیر بوده، و گفته می گردد که بعد از غلبه کوروش کبیر بر پادشاه لیدیه که کروسوس نام داشت خزانه اشیای قیمتی کروسوس پادشاه لیدیه را داخل آب دریاچه تخت سلیمان می اندازد.

عمق دریاچه تخت سلیمان چقدر است؟

بیش از 120 متر

هزینه بازدید از تخت سلیمان چقدر است؟

برای گردشگران داخلی 5000 تومان

نام های دیگر تخت سلیمان چیست؟

تخت سلیمان در گذشته دور گَنجَک نامیده می شد و پس از آن به تازه کند نصرت تغییر یافت. نام های دیگر تخت سلیمان عبارتند از شیز، شَیچ و گنجک به زبان پهلوی و یا گنزک به زبان پارسی میانه، در اوستا با نام چِئی چَست، گنزه، گنجه، گنزکا یا کادزا به زبان ارمنی، گنذزک یا گنژگ به زبان سریانی، فِراد، گنزکا، گادزاکا، و گادزا به زبان یونانی، در آثار مکتوب مورخان تازی نیز به تخت سلیمان با نام های جَزَن، جَنزَه، جَزنَق یا جَنزَقه اشاره نموده اند، و مورخان مغول نیز آن را ستوریق می نامیدند. البته یکی دیگر از نام های تخت سلیمان شیز بوده است. در شاهنامه نیز از تخت سلیمان با نام چیچست یاد شده است.

تخت سلیمان چه بخش هایی دارد؟

مجموعه تاریخی تخت سلیمان متشکل از دریاچه تخت سلیمان، آتشکده آذرگشنسب، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، کوه زندان سلیمان و چشمه ها و بقایای تاریخی متعددی است که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

تخت سلیمان کجاست؟

یکی از ابتدایی ترین سوالاتی که در ذهن تان ممکن است نقش ببندد این است که تخت سلیمان کجاست؟ مجموعه تاریخی و آثار باستانی کم نظیر تخت سلیمان واقع در جنوب شرق استان آذربایجان غربی، 45 کیلومتری شمال شرق تکاب، روستای نصرت آباد است.

شهرستان تکاب با سه استان زنجان، آذربایجان شرقی و استان کردستان مرز مشترک دارد. تکاب از شمال غرب به شهرستان هشترود، از غرب به شهرستان شاهین دژ، از شمال شرق به استان زنجان، از جنوب به شهرستان سقز، از جنوب غرب به شهرستان دیواندره، و از جنوب شرق به شهرستان بیجار می رسد.

راستی این جاهای دیدنی آذربایجان غربی را از دست ندهید.

چگونه به تخت سلیمان برویم؟

برای بازدید از تخت سلیمان با توجه به اینکه از کجای ایران راهی سفر هستید گزینه های متعددی پیش رو دارید. می توانید از خودرو شخصی بهره ببرید و یا اینکه می توانید بلیط قطار، بلیط اتوبوس تکاب و یا بلیط هواپیما به نزدیک ترین شهر را خریداری کنید.

تخت سلیمان یکی از بخش های تابعه شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی، شمال غرب ایران است و شهرستان تکاب در کل از دو شهر به نام های تکاب و شهر تخت سلیمان تشکیل یافته. فاصله تکاب با تهران به طور تقریبی برابر با 540 کیلومتر است.

اگر می خواهید به این مکان بروید می توانید ابتدا به آذربایجان غربی و شهر زنجان بروید؛ سپس از زنجان راه تکاب را در پیش بگیرید.

فاصله تکاب تا تخت سلیمان هم حدود 45 دقیقه به طول می انجامد. برای رفتن به تخت سلیمان از تهران با خودرو شخصی ابتدا باید به اتوبان قزوین زنجان بروید و از آنجا جهت تابلو بیجار را دنبال کنید. بعد از بیجار به تکاب می رسید و باید از آنجا به روستای نصرت آباد یا همان روستای تازه کند بروید و جهت تخت سلیمان را دنبال کنید.

اگر می خواهید با اتوبوس به تخت سلیمان بروید می توانید خرید بلیط اتوبوس تکاب را انجام دهید. همچنین، امکان خرید آنلاین بلیط هواپیما زنجان و خرید آنلاین بلیط قطار زنجان فراهم است.

تاریخچه تخت سلیمان

تخت سلیمان با قدمت تاریخی بیش از 3 هزار سال، در هر دوره ای با نام های مختلفی شناخته می شد. در حقیقت اینجا شهری باستانی و مقدس برای ایرانیان پیش از اسلام بوده و در دوره های مختلف محل زندگی اقوامی از قبیل مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و مغولان بود ولی این منطقه اوج قدرت را در دوره ساسانیان تجربه نموده است

آثار تاریخی موجود در مجموعه تخت سلیمان حاکی از آن هستند که قدمت این محل به دوره پارینه سنگی، عصر آهن یک، دو و سه می رسد و شامل نشانه هایی از استقرار مردم در دوره سکاها، ماناها، مادها، هخامنشیان و اشکانیان در تخت سلیمان هستند. بقایای دهکده ای مسکونی در شمال غربی دریاچه، یکی از این موارد است که طبق پژوهش ها به دوره هخامنشی مربوط می گردد. نام دیگر تخت سلیمان، شیز بوده و بعضی می گویند شیز محل تولد زرتشت است، ولی نظر مورخان در این خصوص ضد و نقیض است.

بعضی دیگر بر این باورند که نام تخت سلیمان برگرفته از سلیمان نبی نیست و نام پادشاه یهودی که سلیمان نام داشت را روی آن نهاده اند.

بعضی از مورخان می گویند که ساخت این مجموعه و آتشکده آن به خواست پادشاه ساسانی معروف، بهرام گور انجام شده و در طی گذر سال ها توسط پادشاهان ساسانی دیگر توسعه یافته است. اما متاسفانه در سال 624 میلادی هنگام حمله امپراتوری روم به ایران، پایتخت ساسانی و حکومت ساسانی ویران شد و از آن موقع دیگر رونقی در آن صورت نگرفت.

بعد از اسلام، موبد موبدان این محوطه باستانی با سردار فاتح آذربایجان به توافق رسید که در ازای پرداخت مالیات، آتشکده را ویران نکند و به همین علت آتشکده مهم آذرگشنسب تا 400 سال بعد مورد حفاظت نهاده شد. وقتی ایلخانان مغول بر روی کار آمدند، پادشاهان ایلخانی از این محل برای پایتخت ییلاقی استفاده می کردند و آقاخان، در قرن هفتم هجری، ایوان شرقی، سالن شورا، و بنای هشت ضلعی را به مجموعه تخت سلیمان افزود.

دریاچه تخت سلیمان

دریاچه تخت سلیمان به شکل طبیعی در این منطقه ایجاد شده و وجود همین دریاچه موجب رونق و محبوبیت این منطقه در آن دوره شده بود. راز و رمزها و افسانه های متعددی در مورد نحوه ایجاد دریاچه و گنج پنهان در اعماق آن وجود دارند که سوالات زیادی را در ذهن گردشگران ایجاد می نمایند.

این سوالات هنوز هم به صورت ابهام در میان مورخان و مردم باقی مانده است چرا که مردم محلی و مورخان باورهای مختلفی در مورد نحوه ایجاد تخت سلیمان و دریاچه آن دارند. اما در حقیقت این دریاچه در ابتدا چشمه کوچکی بوده که در طی سالیان طولانی به شکل دریاچه درآمده است. دریاچه طبیعی تخت سلیمان تکاب از چشمه ای در عمق 120 متری زمین می جوشد.

بر طبق افسانه ها حضرت سلیمان (ع) پس از کوبیدن عصای خود بر روی زمین در آن منطقه به وجود آمده است. آب این چشمه جوشان که هزاران سال قدمت دارد از چاکراهای اصلی انرژی به سطح زمین می آید. گفته می گردد که تنفس کره زمین به وسیله این چاکرا صورت می گیرد و بازدید از آن فواید زیادی برای شرایط جسمی و روحی انسان دارد.

جالب است بدانید که طبق فرضیه گایا، 16 حلقه انرژی در اطراف زمین وجود دارند و محل تقاطع این حلقه ها در کل 52 چاکرا یا چرخه را به وجود آورده اند که سه راس اصلی آن از قبیل اهرام مصر، کعبه و تخت سلیمان هستند. این دریاچه بخشی از مجموعه تخت سلیمان است که در تاریخ 29 آذرماه 1316 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسید.

در سال 1380 پرونده ثبت دنیای نیز در یونسکو به جریان افتاد و در تیرماه سال 1382 (2003) به عنوان چهارمین اثر تاریخی ارزشمند ایران پس از چغازنبیل، تخت جمشید و میدان نقش دنیا به ثبت دنیای رسید. بر اساس اعتقادات موبدان زرتشتی دریاچه تخت سلیمان به الهه آب ها ناهید یا آناهیتا تعلق دارد و به همین دلیل داخل دریاچه به عنوان نذری طلا و سکه می انداختند.

داستان و اسرار کوه زندان تخت سلیمان

بر اساس افسانه های قدیمی و محلی بعضی براین باورند که مجموعه تاریخی تخت سلیمان محل زندگی سلیمان نبی بوده و از زمانی که حضرت سلیمان پای بر زمین این منطقه نهاده، موجب آبادانی و حاصلخیزی آن شده است و به همین دلیل هم است که نام آن را تخت سلیمان گذاشته اند.

نام دیگر کوه زندان سلیمان، زندان دیو است که ارتفاع آن حدودا بین 97 متر تا 107 متر و قطر دهانه گودال آن نیز به صورت تقریبی به 65 متر می رسد و ارتفاع خود گودال به 80 متر می رسد. اغلب ما داستان های جالب وشگفت انگیز درباره حضرت سلیمان و قدرتی که داشته شنیده ایم.

داستان زندان سلیمان هم یکی از مواردی است که قدرت ماورایی سلیمان نبی را نشان می دهد. گفته می گردد که حضرت سلیمان در آن دوره زندانی داشته که دیوهای بدجنس را در آن زندانی می کرد. زندان سلیمان تکاب یکی از جاذبه های مرموز و جالب تخت سلیمان است که گردشگران کنجکاو زیادی را به خود جذب می نماید.

زندان سلیمان همانند کوهی تو خالی است و حدود 3 کیلومتر از خود تخت فاصله دارد. کوه زندان سلیمان در ابتدا چشمه بوده و با گذشت سالیان طولانی این چشمه خشکیده و به کوهی توخالی که همانند سیاه چالی ترسناک است تبدیل شده.

در افسانه ها آمده است سلیمان نبی زمانی که یکی از دیوهایش از دستورات ایشان نافرمانی نموده و انگشتر خارق العاده اش را که با آن بر موجودات دنیا حکم رانی می کرد را می دزدد، حضرت برای تنبیه دیو، زندان کوه سلیمان را می سازد و دیو را درون آن زندانی می نماید.

هنوز هم خیلی ها بر این باورند که انگشتر حضرت سلیمان را آن دیو درون دریاچه تخت سلیمان انداخته است. جالب است که هنگام بازدید از کوه زندان تخت سلیمان می توان گازهایی را مشاهده کرد که از دهانه آن بیرون می آیند. بعضی می گویند که این دودهایی که از دهانه کوه خارج می شوند نشان دهنده دیو عصبانی زندانی شده درون آن است و مردم محلی می گویند که هرکسی داخل این کوه رود توسط دیو کشته می گردد!

اما جالب است بدانید که کوه زندان سلیمان، کوهی آتشفشانی است و گازهایی که از درون آن خارج می شوند گواهی بر این حقیقت هستند. البته این کوه در گذشته چشمه بوده و شکل امروزی آن حاصل رسوبات آن است که طی سال های زیادی به وجود آمده است.

سایر جاذبه های تخت سلیمان

مجموعه تاریخی تخت سلیمان جاذبه های تاریخی متعددی دارد که برای علاقه مندان به آثار باستانی و تاریخی گزینه ای عالی به شمار می رود. علاوه بر دریاچه تخت سلیمان و کوه زندان سلیمان و یا همان کوه دیو مشهور جاذبه های دیگری نیز در تخت سلیمان وجود دارند که هر کدام به دوره های تاریخی مختلفی بازمی گردند.

به طور مثال در بالای کوه سلیمان اثری تاریخی دیده می گردد که به دوره های مختلفی نسبت داده شده است؛ بعضی از افراد این اثر تاریخی را به قوم مانایی ها و بعضی دیگر به حضرت سلیمان و بعضی نیز به دوره ساسانیان نسبت داده اند. در اطراف کوه زندان سلیمان نیز چشمه های طبیعی با خواص درمانی فوق العاده وجود دارند.

این شهر در دوره های مختلف مقر اقوامی از قبیل مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و مغولان بوده و بعضی از جاذبه های گردشگری مجموعه باستانی تخت سلیمان عبارتند از آتشکده گشنسب، بناهای دوره ایلخانی، و چند بنای تاریخی ساسانیان و… .

آتشکده آذرگشنسب

آتشکده آذرگشنسب یا آتشکده آذرشسپ یکی از مهم ترین و عظیم ترین آتشگاه های ایرانیان در زمان ساسانیان ایرانیان بوده است. در کل در دوره ساسانیان سه آتشکده عظیم و مهم وجود داشته که یکی از آن ها همین آتشکده آذرگشنسب است که در شهر گنجک یا همان تخت سلیمان واقع شده است.

اهمیت این آتشکده تا حدی بود که هر یک از پادشاهان ساسانی پس از نشستن بر تخت، با پای پیاده به زیارت آن می رفتند و سهمی از غنائم جنگی را به آتشکده پیشکش می کردند. در حقیقت مجموعه تخت سلیمان در دوران حکومت ساسانیان آذرگشنسپ نام داشته از نظر مذهبی برای ایرانیان قبل از اسلام اهمیت زیادی داشته است.

گفته شده که پادشاهان ساسانی پیش از نبرد و هنگام داشتن هر گونه مسئله ای به زیارت آذرگشنسپ می رفتند و سکه، طلا و اموال ارزشمند خود را نذر آن می کردند. آتشکده آذرگشنسب یا آتشکده آذرشسپ، به آذرخوش نیز معروف بوده و این آتشکده نشانه ای از اتحاد و هم بستگی دولت مرکزی با دین زرتشت بود و نمادی از دولت ساسانی بشمار می رود.

ایوان خسرو

ایوان باشکوه خسرو از آثار ارزشمند تاریخی ساسانیان است و به احتمال زیاد در زمان پادشاه خسرو اول که معروف به انوشیروان نیز است احداث شده. طرح ایوان خسرو تا حدودی به ایوان مدائن شباهت دارد اما از لحاظ وسعت کوچک تر از ایوان مدائن است. ارتفاع این ایوان حدود 19 متر و دهانه آن تقریبا 12 متر و عمق آن 27 متر هست. اما متاسفانه به خاطر زلزله ای 80 سال قبل رخ داد آسیب زیادی به ایوان خسرو رسیده.

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا در بخش شرقی آتشکده آذرگشنسب واقع شده است و گویی به ناهید تعلق داشته. معبد آناهیتا همانند حیاطی به شکل مربع است و چهار ستون مستطیلی دارد. این معبد همچنین دارای طاق آجری با دو دهنه است که به طرف دالان های باریک راهنمایی می گردد.

هر یک از این دالان ها از بخش میانی به اتاق های بلند و باریک ختم می شوند و اتاق های شرقی و غربی معبد آناهیتا یک در دیگر دارند که به سوی حیاط اصلی آتشکده راه دارند. ستون ها و دیوارها از جنس سنگ های تراشیده و قطور هستند. طاق های آجری و سبک معماری ضربی شکل، شکل ستون ها و دیوارهای معبد، همگی نشان می دهند که این معبد در دوران ساسانی یا اوایل دوران اسلامی احداث شده است.

معبد آناهیتا محلی مقدس برای ایرانیان باستان بوده و برای ستایش ایزدبانوی آب و زایش مورد استفاده قرار می گرفت.

سنگ اژدها

سنگ اژدها که در ضلع جنوب غربی تخت سلیمان واقع شده است، یکی از جاذبه های تاریخی مرموز و خاص تخت سلیمان است که در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است. دیواره سنگ اژدها به طور تقریبی دارای 1 متر و نیم تا دو متر ارتفاع و 250 متر طول است.

بر اساس افسانه های محلی، سنگ اژدها در گذشته اژدهایی عظیم بوده که توسط حضرت سلیمان شکست داده می گردد و به شکل سنگ درمی آید. با این وجود، بعضی دیگر می گویند که این سنگ عظیم جهت عبور رودخانه ای بوده که آب که آب دریاچه تخت سلیمان را به زمین های کشاورزی راهنمایی می کرد و در طی سالیان دراز به شکل امروزی در آمده است.

بناهای هشت ضلعی

در بخش غربی ایوان خسرو دو بنای هشت ضلعی از جنس سنگ، آجر و گچ قابل مشاهده است. اگرچه این بناهای هشت ضلعی در شرایط خوبی قرار ندارند اما سبک معماری بنا، نوع و گچ بری کاشی های آن حاکی از قدمت تاریخی آن و ارتباط آن با ایلخانیان است.

تالار شورا

تالار شورا که قدمت آن به دوره سلطنت پادشاهان ایلخانی می رسد، از اماکن برجسته و اصلی برای برگزاری جلسات مهم و تصمیم گیری در مورد مسائل مهم کشوری بوده است. آثار تاریخی کشف شده در تالار شورا امروزه به صورت موزه ای درآمده که هنگام بازدید از تخت سلیمان می توانید از این بقایای تاریخی ارزشمند هم دیدن کنید.

افسانه ها و داستان های تخت سلیمان

جالب است بدانید پشت تاریخ دیرینه به وجود آمدن این مجموعه، افسانه ها و داستان های مختلفی توسط مردم محلی و مورخان گفته شده است. افسانه ها و داستان های تخت سلیمان بسیار جالب هستند و هر کدام سوالات متعددی را در ذهن شنودگان ایجاد می نمایند.

به گفته افسانه های محلی که از سالیان دور به امروز رسیده است، دریاچه تخت سلیمان همانند معجزه ای بی بدیل در دوران زندگی حضرت سلیمان ابتدا به صورت چشمه به وجود آمده است. گفته می گردد که این منطقه محل زندگی حضرت سلیمان بوده و پس از اینکه حضرت سلیمان عصای خود را بر روی زمین می کوبد، ناگهان چشمه ای به خواست خدا از زیر زمین می جوشد و هر روزه با گذر زمان گسترده تر شده و به شکل دریاچه تخت سلیمان تکاب امروزی تبدیل می گردد.

بعضی دیگر از افسانه ها حاکی از آن است که یکی از پادشاهان ایرانی به نام هرمزد، هنگامی که خبر به دنیا آمدن حضرت عیسی (ع) را می شنود فرستاده ای را برای عرض تبریک به نزد حضرت مریم (ع) می فرستد و حضرت مریم کیسه ای خاک به فرستاده می دهد تا به دست پادشاه هرمزد برساند؛ اما آن فرستاده در جهت بازگشت بیمار می گردد و کیسه خاک را در محل فعلی تخت دفن می نماید. پادشاه هرمزد زمانی که که از این ماجرا آگاه می گردد، دستور می دهد بنایی در آنجا احداث نمایند و هنگامی که آغاز به کار می نمایند چشمه ای از زیر زمین می جوشد.

یکی دیگر از افسانه های تخت سلیمان مربوط به گنج فراوان و ارزشمند کوروش کبیر است. بر اساس افسانه ها، بعد از غلبه کوروش کبیر بر پادشاه لیدیه که کروسوس نام داشت، وی خزانه اشیای قیمتی کروسوس، پادشاه لیدیه، را داخل آب دریاچه تخت سلیمان می اندازد و از آن موقع تا به امروز این گنج در اعماق آب دریاچه پنهان است. اگرچه افراد زیادی سعی بر یافتن این گنج داشته اند، اما گفته می گردد که به خاطر وجود رسوبات آهکی معلق در آب و عمق زیاد این دریاچه که فشار بسیاری را بر کاوشگران وارد می نماید، تا به امروز کسی پیروز به یافتن گنجینه مشهور کوروش کبیر در دریاچه نشده است.

همچنین، بعضی دیگر می گویند که انگشتر حضرت سلیمان در داخل آب دریاچه واقع شده است. بر اساس افسانه ها، این انگشتر حضرت سلیمان قدرتی ماورایی داشته و حضرت سلیمان با آن انگشتر کارهای شگفت انگیزی می نموده است. گفته می گردد که تخت سلیمان محل حکمرانی سلیمان نبی بوده و به همین دلیل نام ایشان را روی این محل نهاده اند. بعضی دیگر نیز بر این باورند که تخت سلیمان محل ولادت زرتشت بوده است. وجود افسانه ها و داستان های متعدد در مورد منطقه تاریخی تخت سلیمان باعث ایجاد سوال های متعددی در ذهن مورخان و افراد مختلف شده است.

پیشینه غواصی در تخت سلیمان

اگرچه در گذشته امکان شنا و غواصی در دریاچه فراهم بوده، اما امروزه شنا کردن در آب دریاچه تخت سلیمان به طور قطعی ممنوع است. آب این دریاچه دارای املاح معدنی زیادی است که باعث به وجود آمدن رسوبات آهکی زیادی در آن می گردد و حتی دیواره های اطراف دریاچه هم نشان دهنده این واقعیت است.

وجود رسوبات آهکی معلق در آن باعث غرق شدن افرادی زیادی در این دریاچه شده است به همین دلیل برای جلوگیری از غرق شدن در دریاچه تخت سلیمان، شنا کردن در این دریاچه ممنوع شده است. در گذشته غواصان کاوشگر زیادی برای جستجوی گنج کوروش به اعماق آب این دریاچه رفته اند، اما به خاطر فشار زیاد آب و رسوبات داخل آن پیروز به یافتن این گنج تاریخی نشده اند.

بهترین زمان سفر به تخت سلیمان

بهترین زمان سفر به تخت سلیمان فصل بهار، به ویژه از اوایل اردیبهشت تا آخر خرداد است. البته در فصول دیگر سال هم می توانید برای بازدید از تخت سلیمان سفر کنید اما در کل از نظر شرایط آب و هوایی و مناظر سرسبز بهترین زمان سفر به این مکان فصل بهار است.

به هر حال هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد و با وجود اینکه هوای معتدل فصل بهار هواداران زیادی داد، ممکن است بعضی هم فصل پاییز را به خاطر مناظر زیبای هزار رنگ طبیعت، هوای خنک و خلوت بودن جاذبه های گردشگری ترجیح دهند. البته بهترین زمان بازدید از تخت بدون شک فصول گرم تر سال است و بهتر است که در فصل زمستان به خاطر سرمای هوا و امکان وجود برف و یخبندان از بازید تخت سلیمان صرف نظر کنید.

اقامت در این مکان تاریخی

اگر دوست دارید در این مجموعه تاریخی اقامت داشته باشید بهتر است بدانید که هیچ هتلی در این منطقه وجود ندارد و باید در شهرهای اطراف تخت اقامت داشته باشید. برای اقامت در اینجا نزدیک ترین محل شهر تکاب است. اقامتگاه بوم گردی تخت سلیمان تکاب، هتل تخت، هتل رنجی تکاب، و اقامتگاه بوم گردی آتر تکاب از جمله اقامتگاه هایی هستند که بازدیدنمایندگان از تخت سلیمان برای اقامت انتخاب می نمایند.

جاهای تاریخی اطراف تخت سلیمان

بناهای تاریخی تخت که در دور دریاچه قرار دارند عبارتند از آتشکده آذرگشنسپ، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، راهروهای تخت ، سنگ اژدها، و بناهای دوره ایلخانی.

علاوه بر این ها آثار تاریخی دیگری نیز در اطراف این مجموعه وجود دارد که می توانید از آن ها دیدن کنید. یکی از جاهای تاریخی نزدیک، چمن متحرک چملی نام دارد که از جمله جاذبه های طبیعی شگفت انگیز به شمار می رود. چمن متحرک چملی تقریبا حدودا 38 کیلومتر با تخت فاصله دارد. این جاذبه منطقه ای باتلاقی و دارای چمنزار و نیزارهای وسیعی در اطرافش است.

روی برکه این منطقه قطعه چمنی وجود دارد که با وزش باد همانند جزیره ای متحرک به جهت های مختلف حرکت می نماید. یکی دیگر از جاذبه های تاریخی اطراف تخت سلیمان زندان برنجه نام دارد که از جمله آثار ملی طبیعی ایران نیز به شمار می رود. زندان برنجه حدود 28 کیلومتر با تکاب فاصله دارد. زندان برنجه همان زندان معروف دیو حضرت سلیمان است. کوه بلقیس هم از جمله جاهای تاریخی اطراف این منطقه است.

منبع: گردشبان

به "آیا افسانه هایی که درباره تخت سلیمان شنیده اید واقعیت دارد؟، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا افسانه هایی که درباره تخت سلیمان شنیده اید واقعیت دارد؟، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید