چرا سطح دندان ها صاف نیست؟

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، دندان درآوردن بچه ها، برای پدر و مادر، تجربه شیرین و دلچسبی است. شما این اتفاق را تجربه نموده اید؟ تیزی دندان های تازه روییده یک کودک را چطور؟ لبه های سطوح برنده دندان های تازه رویش یافته کودک، بسیار تیز و برنده است و به همان نسبت. فرورفتگی های میانی دندان های آسیای بچه ها هم عمیق است. می دانید این برجستگی ها و

چرا سطح دندان ها صاف نیست؟

چرا سطح دندان ها صاف نیست؟

نویسنده:دکتر فرین میزانیان*

دندان درآوردن بچه ها، برای پدر و مادر، تجربه شیرین و دلچسبی است. شما این اتفاق را تجربه نموده اید؟ تیزی دندان های تازه روییده یک کودک را چطور؟ لبه های سطوح برنده دندان های تازه رویش یافته کودک، بسیار تیز و برنده است و به همان نسبت. فرورفتگی های میانی دندان های آسیای بچه ها هم عمیق است. می دانید این برجستگی ها و فرورفتگی های دندانی چه کارایی هایی دارند؟

ما در دوران عظیمسالی، در حالت عادی، حداکثر 32 دندان خواهیم داشت که به طور متقارن در هر فک 12 دندان قرار می گیرند؛ در هر فک 4 دندان پیش، 2 دندان نیش، 4 دندان آسیای کوچک و در صورت رویش دندان های عقب، 6 دندان آسیای عظیم خواهیم داشت. دندان های پیشین، بیشتر برای بریدن و نیش ها بیشتر برای پاره کردن و تکه کردن لقمه های غذایی کاربرد دارند و وظیفه اصلی آسیاها، خرد کردن و جویدن لقمه های غذا و له کردن و آماده سازی آنها برای مخلوط شدن با بزاق و ورود به مری است.

با توجه به این تعاریف، هر کدام از دندان ها، شکل خاصی دارند که به عملکرد آنها یاری می نماید اما درمجموع، جزییات شکل دندان های گوناگون بسیار زیاد است.

روی دندان های آسیا به صورت خاص برجستگی ها و فرورفتگی هایی وجود دارد. به برجستگی های دندان های آسیا در اصطلاح علمی کاسپ گفته می گردد. اکنون دندان هایتان را روی هم بگذارید و آب دهانتان را فرو بدهید. حالا بدون آنکه دندان هایتان را از روی هم بردارید به یاری زبان، دندان های فک بالا و پایین خود را لمس کنید. با کمی دقت درخواهید یافت که شیار میانی دندان های آسیای فک پایین شما را برجستگی های دندان های آسیای بالا پر نموده و این دقیقا همان عملی است که هنگام جویدن اتفاق می افتد؛ یعنی غذا در ناحیه شیارهای میانی دندان های آسیایی پایین شما قرار می گیرد و برجستگی ها (کاسپ های) دندان های فک بالا، در حرکات منظم و مداوم جویدن، غذا را خرد و له می نمایند. در انجام عملیات جویدن و له شدن مناسب غذا، عوامل زیادی دخیل هستند.

شیب این برجستگی ها، فاصله عمق شیارها از نوک کاسپ ها، محل قرارگیری دندان های بالا و پایین نسبت به هم و هم ارتباط همه اینها با مفصل گیجگاهی و فکی ما آنچنان هوشمندانه طراحی شده است که کوچک ترین تغییری در هر کدام از این عوامل، سیستم جویدن ما را به درجه های گوناگون دچار اشکال می نماید.

آناتومی دندان

یکی از واحدهای مهم درسی که دانشجویان رشته های دندان پزشکی و پروتز دندان، در اولین سال های تحصیل خود می گذرانند، آناتومی دندان است.

در این درس ابتدا، آنها به خوبی با شکل تک تک دندان ها به صورت تئوری آشنا می شوند و جزییات سطوح مختلف هر یک از دندان ها را به خوبی می آموزند.

سپس در مراحل عملی این درس، شکل کامل هر کدام از دندان ها را روی مکعب های آماده شده از جنس گچ و سپس موم، می تراشند و به عبارتی مانند مجسمه سازهای حرفه ای، از مکعب های ساده مومی، مجسمه دندان های گوناگون را می آفرینند و این کار به آنها یاری می نماید تا کوچک ترین جزییات دندان ها، در ذهنشان نقش بسته و ملکه گردد.

قرارگیری این کلاس، با این دقت و جدیت بین دروس تئوری و عملی دانشجویان دندان پزشکی، بیانگر آن است که دانستن شکل و کاربرد اجزای گوناگون یک دندان بسیار بااهمیت است؛ زیرا این دانشجویان، بعدها قرار است به دندان پزشکانی بدل شوند که یکی از وظایف اصلی آنها ترمیم دندان های پوسیده با انواع مواد پرنماینده دندانی است و آنها باید این مهارت را ابتدا روی مدل های گچ و موم و سپس مدل های انسانی و دست آخر روی بیماران اجرا نمایند تا بتوانند یک دندان پوسیده را به یاری مواد ترمیمی دندان و کاملا شبیه به شکل اصلی و واقعی دندان ترمیم نمایند تا این دندان پس از ترمیم بتواند به یاری برجستگی ها و فرورفتگی های صحیح و مناسب ایجاد شده، کارایی و عملکرد مناسبی داشته باشد.

بنابراین دندانی که با دقت و ظرافت ترمیم شده باشد باید پس از سرانجام مرحله نهایی ترمیم، فرم و شکلی تا حد امکان نزدیک به دندان سالم داشته باشد.

سردردی برای یک میلی متر

یکی از استادان درس پروتز ثابت (علم ساخت روکش های دندانی) مثالی از مورد بسیار عجیبی می زد که هرگز فراموش نمی کنم. داستان درباره خانمی بود که سال های طولانی از سردردهای مکرر، مداوم و طولانی رنج می برد. انواع معاینه های پزشکی، تصویربرداری ها و آزمایش های گوناگون، برای کشف دلیل سردردهای ایشان اجرا شده بود اما هیچ کدام از پزشکان، عامل این سردردها را تشخیص نداده بودند و آن خانم همچنان از این درد مداوم رنج می برد؛ تا اینکه روزی روکش دندانی که در دهان این خانم قرار داشت، لق شد و دندان پزشک برای قالب گیری و ساخت روکش نو، روکش قبلی را از دهان بیمار خارج کرد و از آن روز، سردرد ایشان رفع شد! واقعیت این بود که این روکش، در یکی از نقاط، اندکی (شاید در حد یک میلی متر) بلندتر از حد معمول ساخته شده بود و همین بلندی، عضلات ناحیه فک و در پی آن، پیشانی و سر را به اختلال عملکردی دچار نموده بود. البته این بیمار یک مورد نادر بوده اما ضروری است ما با پرکردگی ها، روکش ها و هرگونه ترمیم نو دندانی مان با دقت و حساسیت برخورد کنیم و اگر در نقطه ای احساس بلندی می کنیم (این بلندی باعث می گردد که دندان های سمت پرکردگی زودتر از دندان های سمت دیگر به هم برسند) یا در جویدن مشکل داریم، حتما سری به دندان پزشکان بزنیم. آنها می توانند با صرف وقت بسیار کوتاهی، این اشکال را رفع و از انواع مسائل احتمالی بعدی پیشگیری نمایند.

پی نوشت ها :

* دندانپزشک

منبع:www.salamat.comمنبع: راسخون

به "چرا سطح دندان ها صاف نیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سطح دندان ها صاف نیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید