علت عرق کردن سر نوزاد چیست و چگونه برطرف می گردد؟

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، آیا عرق کردن سر نوزاد طبیعی است؟ علت عرق کردن سر نوزاد چیست؟ بسیاری از نوزادان هنگام تغذیه با شیر مادر و یا هنگام خواب، عرق می نمایند. این امر می تواند گاهی برای والدین نگران نماینده باشد. اما ابتدا و پیش از هر چیز باید بدانید که تعریق در نوزادن امری طبیعی است.

علت عرق کردن سر نوزاد چیست و چگونه برطرف می گردد؟

اما برای اطمینان بیشتر و دانستن جواب پرسش های خود، در این مطلب با ما همراه شوید و با تمام دلایل عرق کردن سر نوزاد در موارد مختلف آشنا شوید.

علت عرق کردن سر نوزاد در خواب

عرق کردن هنگام خواب، یک پدیده طبیعی در بچه ها است. اما دلایل اصلی این اتفاق عبارت هستند از:

1. دمای بالای اتاق یا پتوی خیلی گرم

دمای بالای اتاق می تواند یکی از علت های عرق شدید در شب باشد. گرمای بیش از حد می تواند باعث تعریق در کودک گردد و این عرق در قسمت سر بیشتر از هر جای دیگر نمایان می گردد. همچنین پوشاندن کودک با پتو در روز های گرم، یکی از علت های عرق کردن است.

2. بی حرکتی کودک

زمانی که کودک در خواب عمیق است، تکان خوردن او کمتر شده و میزان عرق او افزایش می یابد. شاید برایتان عجیب باشد، اما این یک واقعیت است که دمای بدن کودک هنگام ثابت ماندن بالا می رود.

3. موقعیت غده های عرقی

غده های عرقی بچه ها و نوجوانان، بیشتر در اطراف سرشان است. همین مسئله باعث می گردد که در این قسمت بیشتر از دیگر اعضای بدن عرق نمایند. مخصوصا اگر موقعیت سر خود را هنگام خواب تغییر ندهند و در یک پوزیشن ثابت بخوابند، با گذشت زمان دمای بدنشان بالا می رود.

4. عفونت، تب یا بیماری

اگر میزان عرق سر کودک زیاد باشد، ممکن است که یکی از نشانه های وجود عفونت و یا تب در بدن باشد که کودک از آن رنج می برد. همچنین بچه های که به طور مادرزادی به بیماری های قلبی مبتلا هستند و یا در نفس کشیدن دچار مشکل هستند، احتمالا هنگام خوابیدن، به صورت غیر طبیعی عرق می نمایند.

بیشتر بدانید: روش های پایین آوردن تب نوزاد در خانه

5. وحشت شبانه

ترس و تخیل فعال نوزادان، ممکن است موجب کابوس و ترس های شبانه گردد. این اتفاق می تواند موجب عرق بیش از حد در صورت و سر گردد.

علت عرق کردن نوزاد حین شیر خوردن

شیر خوردن سنگین ترین فعالیت یک نوزاد است و کمی تعریق در این زمان امری طبیعی است. دلایل اصلی این اتفاق نیز عبارت هستند از:

1) دمای بدن نوزاد و حجم مصرف انرژی

دمای بدن نوزاد در تماس با بدن مادر افزایش می یابد و بدن برای خنک کردن بدن، سیستم عرق کردن را راه اندازی می نماید. همچنین کودک برای شیر خوردن و مکیدن مقدار زیادی انرژی صرف می نماید که همین باعث افزایش دمای بدن و عرق کردن می گردد.

2) مصرف کافئین توسط مادر نوزاد

اگر نوزاد با شیر مادر تغذیه می نماید، مادر نباید نوشیدنی های دارای کافئین بنوشد، زیرا کافئین به شیر مادر منتقل می گردد. مصرف کافئین، موجب ناآرامی در کودک و همچنین عرق کردن سر نوزاد می گردد.

3) وجود مشکل قلبی در نوزاد

اگر کودک هنگام شیرخوردن عرق می نماید، محتمل است به نارسایی قلبی مادرزادی مبتلا باشد. این بچه ها حین شیرخوردن خسته می شوند، تنفس تند دارند، سرفه می نمایند و افزایش وزن خوبی ندارند.

4) پرکاری تیروئید

گاهی تعریق بیش از حد هنگام شیر خوردن، ناشی از تیروئید پرکار است که در کنار آن علائم دیگر این بیماری هم باید وجود داشته باشد.

توجه داشته باشید: با تمام این اوصاف بچه های که عرق می نمایند سالم هستند و نباید با دیدن هر علامتی احساس نگرانی کنید. همانطور که گفته شد تعریق چه زمان شیر خوردن و چه به هنگام خواب امری طبیعی است.

دلایل کلی عرق کردن سر و گردن نوزاد

  • یک اتاق همیشه گرم یا حتی خیلی مرطوب می تواند باعث تعریق نوزادتان گردد.
  • استفاده از برخی از دارو ها و ویتامین ها نیز می تواند موجب تعریق در نوزاد گردد.
  • کمبود برخی از ویتامین ها مانند ویتامین D نیز باعث تعریق بیشتر نوزاد می گردد.
  • کودک شما ممکن است دچار مشکل تنفسی باشد. او ممکن است به سرعت یا به آرامی نفس بکشد.
  • علت عرق کردن سر نوزاد ممکن است احتمال یک تب حاد را هشدار دهد.
  • وجود بیماری هایی همچون دیابت یا فشارخون بالا، می تواند باعث عرق کردن نوزاد گردد. در این حالت عرق ممکن است بوی نامطبوعی مانند بوی استون داشته باشد.

روش های پیشگیری و درمان تعریق نوزادان

  • برای اتاق کودک خود سیستم تهویه مناسبی در نظر بگیرید.
  • به نوزاد خود لباس هایی با پارچه های طبیعی و رنگ روشن بپوشانید. یک پیراهن سفید از جنس پنبه و بدون آستین انتخاب خوبی است.
  • برای درمان کمبود ویتامین می توانید روزی نیم ساعت نوزاد خود را در آفتاب مستقیم قرار دهید.
  • مو های کودک خود را به طور مرتب به خصوص در ماه های گرم سال قیچی کنید. زیرا مو های بلند و ضخیم موجب عرق کردن شدید کودک می گردد.
  • حتما قبل از خواب، بدن کودک را مرطوب نگه دارید. این کار به شما یاری می نماید که بتوانید جریان خون را تنظیم کنید.
  • در هنگام شیر دادن به نوزاد، سر او را آزاد و در معرض هوا نگه دارید. اجازه دهید که در هنگام تغذیه با شیر مادر، پوست او نفس بکشد.
  • حمام جای راحتی است که کودک در آن احساس آرامش می نماید. با یک حمام خنک کودکتان آرام شده و سریع تر به خواب می رود و تعریق او کنترل می گردد.

موارد لزوم مراجعه به پزشک

  • تب با دمای بالای 40 درجه
  • بروز جوش های پوستی و رگ های خونی
  • خارش پوست
  • استفراغ و اسهال
  • خروپف و گاز دریافت هنگام خواب
  • کاهش وزن و خوردن غذای ناکافی

سخن آخر

در این بخش با علت عرق کردن سر نوزاد آشنا شدید. بدانید که به طور معمول نوزادان زیاد عرق می نمایند، اما این به دلیل وجود یک بیماری در بدن او نیست. پس با دیدن یکی از علائم بالا، به سرعت نگران نشوید؛ تنها در صورتی که با موارد نادر و تعریق غیر طبیعی روبرو شدید، بهتر است به متخصص بچه ها مراجعه کنید.

در پایان پیشنهاد می کنیم با علت گریه نوزاد هنگام شیر خوردن و راهکارهای برطرف آن نیز در انگیزه آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "علت عرق کردن سر نوزاد چیست و چگونه برطرف می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت عرق کردن سر نوزاد چیست و چگونه برطرف می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید