طرز تهیه چاشته ماست

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، چاشته ماست یا ماست خیار یک غذا، پیش غذا یا میان وعده اصیل ایرانی ست که محبوبیت آن هزاران سال است که در میان مردم ایران حفظ شده است. این غذا با شمایل سنتی هنوز هم در منزل هر ایرانی سرو می گردد. امروزه، چاشته ماست خیار به همراه نان تست به عنوان پیش غذا در بسیاری از کافه ها و رستوران ها ارائه می گردد. سرو چاشته ماست خیار بیشتر در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان برای تعدیل گرمای بدن انجام می گردد.

طرز تهیه چاشته ماست

این غذای ایرانی با افزودنی ها و سبک های متفاوتی تهیه می گردد اما امروز قصد داریم شما را با طرز تهیه چاشته ماست اصلی آشنا کنیم. تهیه این غذا زمان زیادی لازم ندارد اما طعم ویژه آن در طولانی مدت در فکر شما باقی خواهد ماند. برای تهیه چاشته ماست خیار، دست شما برای خلاقیت در طرز تهیه آن باز است.

مواد لازم برای تهیه چاشته ماست خیار

آماده سازی مواد لازم برای این غذای خوشمزه ایرانی، بیشتر از 15 دقیقه به طول نمی انجامد. برای تهیه چاشته ماست ایرانی، مواد زیر را تهیه کنید:

  • ماست چکیده 200 گرم یا 1 لیوان
  • خیار 1 عدد میانه
  • پیازچه 4 ساقه
  • سیر 1 حبه
  • نعنا تازه 2 قاشق سوپ خوری خردشده
  • نمک و فلفل به اندازه لازم
  • برگ نعنا یا ریحان تازه جهت تزئین

فهرست مواد مورد احتیاج برای تهیه چاشته ماست خیار برای 4 نفر مناسب است. شما می توانید متناسب با تعداد مهمان های خود، اندازه این مواد را تغییر دهید.

طرز تهیه چاشته ماست خیار مهمان پسند

برای طرز تهیه چاشته ماست خیار با دستور پخت اصلی، طبق موارد زیر عمل کنید:

  1. ابتدا خیار را خوب بشویید و از هرگونه آلودگی، آن را تمیز کنید. با توجه به سلیقه و علاقه خود، خیار را با پوست یا بدون پوست، نواری، خرد یا رنده کنید. (توجه کنید که می توانید خیار را به صورت نگینی هم خرد نمایید.)
  2. سیر را با پشت قاشق له و نرم کنید. (له کردن سیر باعث بهبود عطر آن در غذا می گردد.)
  3. پیازچه را خرد یا رنده کنید.
  4. نعنا تازه را خرد نمایید.
  5. ماست، خیار، پیازچه، سیر، نعنا و ادویه را در یک ظرف مناسب با ماست، حسابی مخلوط کنید.

چاشته ماست خیار شما آماده است. هم اکنون می توانید از طعم بی نظیر این پیش غذای ایرانی لذت ببرید.

توجه کنید که برای لذیذتر شدن این میان وعده خوشمزه، می توانید قبل از مصرف، 30 دقیقه آن را در یخچال نگه دارید تا طعم مواد مخلوط شده کاملا جا بیفتد.

تزئین مجلسی چاشته ماست

تزئین این میان وعده مفید، می تواند بسیار آسان و خلاقانه باشد؛ کافی ست در ادامه به نکات گفته شده توجه گردد:

  • برای تزئین چاشته ماست، بهتر است به ماهیت آن برگردید؛ یعنی از تزئین سنتی بهره ببرید. زیرا این خوراکی مجذوب کننده، اصالتی ایرانی از زمان های گذشته دارد.
  • در تزئین این میان وعده، از مواد اولیه مورد استفاده در آن مثل گردو، خیار و نعنا تازه بهره بگیرید.
  • گل سرخ یا گل محمدی، پیشینه قدیمی در بین ایرانیان دارد. استفاده از غنچه این گل در تزئین ماست خیار باعث ایجاد تضاد رنگی و تداعی یک سنت دیرینه در فکر عزیزانتان خواهد شد.
  • استفاده از یک ظرف سنتی همچون ظروف مسی یا قلم زنی ایرانی برای سرو این غذا، تاثیر بسیار خوبی بر اطرافیان شما دارد.
  • در آداب تزئین غذا یا گارنیش، بهتر است از تکه های بزرگ خیار استفاده نکنید و ظرافت به خرج دهید.
  • اگر در تزئین چاشته ماست از خیار با پوست استفاده می کنید، حتما پوست آن تمیز و عاری از هرگونه خرابی و آلودگی باشد. یک خوردنی بدون تزئین، بهتر از یک تزئین به همراه آلودگی ست!
  • اگر روی ظرف خود از برگ نعنا استفاده می کنید، آن را در آخرین لحظه روی کار اضافه کنید تا جلوه ای پژمرده و له شده به خود نگیرد.

این غذا با یک تزئین ساده و طعم بی نظیر خود، هرکسی را به وجد خواهد آورد.

نکات کاربردی در تهیه چاشته ماست

چاشته ماست خیار یک خوردنی خوشمزه و با طعمی بی نظیر است اما برای بهبود طعم آن راهکارهایی هم وجود دارد.

استفاده از پونه کوهی در ماست خیار

ماست و خیار از خوردنی های با طبع سرد هستند. در طب سنتی ایرانی ترکیب این دو به همراه یک افزودنی طبع گرم باعث برقراری تعادل در مزاج می گردد.

پونه کوهی حاوی ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، کلسیم و رزمارینیک اسید است. خوردن پونه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش دهنده احتقان، بهبود جریان تنفسی در ریه ها و عفونت زدایی از بدن می گردد.

استفاده از پودر گل پونه در طرز تهیه چاشته ماست خیار، علاوه بر خاصیت درمانی، با رنگ صورتی خود ظاهری زیبا و متفاوت به این غذا می بخشد. بعلاوه، باعث به تعادل رسیدن طبیعت سرد این خوردنی خوشمزه می گردد.

استفاده از گردو در چاشته ماست

گردو طبع گرم دارد و برای افزایش هوش و پوکی استخوان بسیار مفید است. استفاده از گردو در ماست خیار به خصوص برای بچه ها فواید بسیاری دارد. در هنگام تهیه چاشته ماست خیار، کمی پودر گردو به آن اضافه کنید. با این کار علاوه بر افزودن خواصی بی نظیر، طعم چاشته ماست خود را ارتقا خواهید داد. بعلاوه، این غذا را به یک خوراکی لذیذ و پرخاصیت برای بچه ها تبدیل می کنید.

ماست خیار رژیمی

چاشته ماست یک غذای سبک است و مصرف آن، نگرانی افزایش کالری را به همراه نخواهد داشت. به افرادی که در دوره میان سالی هستند یا از کلسترول بالا رنج می برند، توصیه می گردد برای تهیه این خوراکی خوشمزه، از ماست کم چرب استفاده گردد تا در طولانی مدت مسائل ناشی از چربی خون را به حداقل برساند. استفاده از ماست کم چرب در این غذا باعث کاهش کیفیت آن نمی گردد.

چاشته ماست خیار به همراه ماست یونانی

ماست یونانی در سال های اخیر به محبوبیت بالایی در تمام دنیا دست پیدا نموده است. ماست یونانی دارای چاشنی هایی مثل آب لیموی ترش، سرکه سیب، شوید و پنیر فتاست. شما می توانید برای تهیه چاشته ماست خود از ماست یونانی بهره ببرید. این غذا به عنوان زاتزیکی در کشورهای حاشیه دریای مدیترانه و یونان سرو می گردد که طعم فوق العاده ای دارد.

اگر به ماست یونانی دسترسی ندارید می توانید در منزل با افزودنی هایی که گفته شد، این ماست را تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

منبع: اسنپ مارکت

به "طرز تهیه چاشته ماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه چاشته ماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید