شایع ترین سرطان در بین مردان ایرانی

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، سلامت مردان در خطر است؛ این ها را آمار های جمع آوری شده از شرایط سلامت آن ها نشان می دهد. در هفته سلامت مردان، گفته می گردد که 97 درصد مردان ایرانی در شیوه زندگی خود حداقل یک عامل خطر اصلی دارند، 50درصدشان چاق اند، 89درصد تغذیه مناسبی ندارند، 31درصد فعالیت بدنی ناکافی، 20درصد مصرف روزانه سیگار و 18درصد مردان فشار خون بالا دارند.

شایع ترین سرطان در بین مردان ایرانی

به گزارش همشهری، براساس اعلام جلیل حسینی، رئیس مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ایسنا، اندازه مرگ در پسران زیر 5 سال، کوتاه قدی و لاغری، اندازه بروز عفونت HIV حتی در شاخص های اهداف توسعه پایدار گزارش 2019، بالاتر است. مردان 1.7 برابر مبتلا به سل می شوند، مرگ ناشی از خودکشی در آن ها 1.75 برابر و مرگ در اثر تصادفات جاده ای 2 برابر زنان است. به گفته او، در کنار همه این ها سومین علت مرگ ومیر سرطان ها در مردان پروستات است.

براساس آخرین آمار شیوع سرطان در کشور، موارد تازه ابتلا به این بیماری سالانه 135 هزار مورد، یعنی 169 در هر 100 هزار نفر است که سهم مردان 52 درصد، یعنی 70 تا 180 مورد در هر 100 هزار نفر و زنان 48 درصد یعنی 65 تا 160 مورد در هر 100 هزار نفر است. سه سرطان شایع در مردان، پروستات، معده، روده بزرگ است و در زنان، پستان، روده بزرگ و تیروئید. آنالیز ها نشان می دهد از هر 8 مرد و از هر 11 زن در جهان یک نفر بر اثر ابتلا به یکی از انواع سرطان ها جانش را از دست می دهد.

اردیبهشت سال جاری بود که رضا ملک زاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس تیم مطالعاتی درباره شیوع سرطان ها، با استناد به نتیجه مطالعات صورت گرفته، گفت که در ایران طی سال های 95 تا 1404، موارد تازه ابتلا به سرطان، با افزایش 43 درصدی روبرو می گردد: پیش بینی می گردد تعداد موارد تازه ابتلا به سرطان در ایران از 112هزار مورد ثبت شده سرطان ها بدون درنظر گرفتن سرطان پوست در سال 95، به 160هزار مورد پیش بینی شده در سال 1404 افزایش یابد که این اندازه، افزایش 43درصدی را نشان می دهد. براساس اعلام او، در این مدت، موارد تازه سرطان به تیروئید با 114 درصد، پروستات با 67 درصد، پستان با 63 درصد، روده بزرگ با 54 درصد مربوط می گردد.

علی قنبری مطلق، رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت است وبا اشاره به این تحقیق صورت گرفته، به همشهری می گوید آمار اعلام شده در این پژوهش، یک پیش بینی طی سال های 2015 تا 2025 است که البته تا همین حالا، پیش بینی های صورت گرفته در این پژوهش درست بوده است: ما انتظار داریم که سالانه 5 تا 6 درصد با افزایش موارد ابتلا به سرطان روبرو شویم. او، اما در ادامه، نکته دیگری را مورد توجه قرار می دهد و آن هم تغییر الگوی ابتلا به سرطان در میان مردان ایرانی است: آنچه دچار تغییر شده، جایگزینی سرطان پروستات با معده در میان مردان ایرانی است، یعنی از سال 95، پس از اینکه سال ها سرطان معده در میان مردان، شایع ترین سرطان به شمار می رفت، سرطان پروستات در رتبه اول نهاده شد.

سبک زندگی، رده بندی سرطان ها را جابه جا کرد

او به دلایل جایگزینی سرطان پروستات با سرطان معده اشاره می نماید و می گوید: یکی از مهم ترین علت ها، تغییر سبک زندگی است، پس از آن هم شرایط اجتماعی و مالی در ابتلا به این نوع سرطان نقش دارد، در کنار همه این ها کم تحرکی در جامعه ما افزایش پیدا نموده، به طوری که گفته می گردد، 60 درصد جمعیت بالای 18 سال کشور، کم تحرک اند، 60 درصد هم ازجمله مردان، اضافه وزن دارند، مجموعه این عوامل منجر به بالا رفتن اندازه کلسترول و دیابت شده است. البته نباید فراموش کرد که مصرف سیگار هم عامل دیگر بروز این بیماری هاست که اندازه مصرف آن در کشور بالا رفته است.

آنالیز ها نشان می دهد 13 درصد مردم جهان چاق اند و ایران در این زمینه، رتبه 6 جهان را دارد. قنبری می گوید مجموعه این عوامل منجر شده تا سرطان پروستات در میان مردان و سرطان پستان در زنان افزایش پیدا کند: به طور کلی استفاده از یخچال، مصرف آب تصفیه شده، استفاده نکردن از آب چاه و... منجر شده تا سرعت بروز سرطان معده کاهش پیدا کند، البته این ها مداخلاتی است که طی 4-3 دهه گذشته اتفاق افتاده و حالا تأثیرات خود را نشان می دهد. براساس اعلام او، مجموعه این اقدامات منجر شد تا سرطان معده در رتبه دوم قرار گیرد و سرطان پروستات جای شایع ترین سرطان در مردان را بگیرد. در رتبه سوم هم سرطان روده بزرگ قرار می گیرد؛ این سرطان هم در پی تغییر سبک زندگی، کم تحرکی و چاقی بالا رفته است و در زنان تبدیل به دومین سرطان شده است.

با اینکه گفته می گردد اندازه بروز سرطان در ایران بالاست، اما پژوهش ها نشان می دهد که اندازه بروز سالانه سرطان در ایران 169 در 100 هزار نفر است، اما در جهان این عدد 201 در 100 هزار نفر است. بعلاوه اندازه بروز سرطان در مردان و زنان ایرانی 180 در 100 هزار و 160 در 100 هزار است و به نسبت میانگین جهانی که 222 در 100 هزار و 186 در 100 هزار نفر است، عدد های کمتری را نشان می دهد. رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت هم به همین نکته اشاره می نماید. او می گوید که سن ابتلا به سرطان ها در ایران حدود 10 سال پایین تر از کشور های دیگر است، علت آنهم جوانی جمعیت کشور است. اما درباره شایع ترین سرطان ها، باید گفت که ایران جزو معدود کشور هایی بود که سرطان معده شایع ترین سرطان مردان بود، اما حالا با نهاده شدن سرطان معده در رتبه دوم، شرایط ایران، شبیه کشور های دیگر شد. یعنی در کشور های دیگر سرطان پروستات، نخستین سرطان مردان به شمار می رود: به طور کلی، سرطان ها هم مانند بیماری های غیرواگیر، تنها وابسته به یک عامل نیستند، مجموعه عواملی در ابتلا به این بیماری نقش دارند، اما باید گفت که ابتلا به سرطان پروستات در مردان و پستان در زنان، وابسته به هورمون های زنانه و مردانه و چاقی و کم تحرکی و... است. این ها تغییرات سلولی ایجاد می نمایند و در نهایت این بیماری ها را رقم می زنند.

مردان 50 سال به بالا، مراقب باشند

آنطور که گفته می گردد، مردان در مراجعه به پزشک برای اقدامات درمانی، توجه ویژه ای ندارد، مطالعات نشان می دهد که زنان بیش از مردان پیگیر درمان و معاینه های دوره ای هستند واین موضوع منجر می گردد تا سرطان ها در زنان زودتر از مردان تشخیص داده گردد، با این حال براساس اعلام رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، براساس نتایج پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در ایران یا همان استپس که در سال 2021 در ایران انجام شد، معین شد که در سال های گذشته سطح دانش و عملکرد مردان در سلامت شخصی ارتقا پیدا نموده و نتیجه آن منجر به تشخیص زودهنگام بیماری ها شده است، اما به طور کلی باز هم می توان گفت که زنان در این زمینه پیگیرتر هستند: به طور کلی سه سرطان، پستان، روده بزرگ و دهانه رحم، 40 درصد سرطان های زنان را تشکیل می دهند، اغلب این ها هم با معاینه های دوره ای به تشخیص می رسد، در خصوص سرطان پروستات، اما نظام سلامت، توصیه ویژه ای برای غربالگری ندارد و اگر غربالگری انجام می گردد باید با احتیاط باشد، من به عنوان پزشک توصیه به انجام این معاینه ها دارم. براساس اعلام او، مردان از سن 50 سال به بالا، باید مراقب این علائم باشند:

توجه به نشانه های مشکوک مثل بروز سوزش ادرار، دیده شدن خون در ادرار، سختی در ادرار کردن، احتیاج به دفع چندین باره ادرار مخصوصا در شب می تواند از نشانه های خطر ابتلا به سرطان پروستات باشد. البته در بسیاری از مواقع بزرگی خوش خیم غده پروستات، با این علائم تشخیص داده می گردد، اما به هر حال باید حتما پیگیری گردد و افراد به شبکه های بهداشتی یا اورولوژیست مراجعه نمایند.

براساس اعلام او، بیشترین اندازه ابتلا به سرطان پروستات در میان مردان بالای 50 و 60 سال است و در هرم سنی ابتلا به این بیماری، تغییری در کشور رخ نداده است. اما به طور کلی کشور در آینده با افزایش موارد ابتلا به سرطان، روبرو می گردد. او بعلاوه درباره اینکه گفته می گردد وجود سرطان های زنان در اعضای درجه یک خانواده، می تواند احتمال بروز سرطان در مردان آن خانواده را بالا ببرد، شرح می دهد: آنالیز ها نشان می دهد که اگر در میان اعضای خانواده سرطان پروستات وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به سرطان پستان در میان زنان آن خانواده بالا می رود، اما اینکه این موضوع عکس این باشد، یعنی از زنان به مردان، این احتمال را ایجاد کند، هنوز ثابت شده نیست.

منبع: فرارو

به "شایع ترین سرطان در بین مردان ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شایع ترین سرطان در بین مردان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید