رتبه نخست ایران در تجارت خاویار گونه فیل ماهی

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران گفت: ایران رتبه نخست تجارت خاویار گونه بلوگا یا فیل ماهی را دارد.

رتبه نخست ایران در تجارت خاویار گونه فیل ماهی

ناصر کرمی راد مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران در همایش ملی پرورش ماهیان خاویاری که در بندر انزلی برگزار گشت، به سهم ایران در بازار های جهانی در زمینه صادرات خاویار اشاره کرد و گفت: ایران رتبه نخست تجارت خاویار گونه بلوگا (Beluga) یا فیل ماهی از ارزشمندترین گونه های خاویاری جهان را به خود اختصاص داده است و توانسته در صادرات این نوع ماهی خاویاری از چین پیشی بگیرد.

او با بیان اینکه هر کیلوگرم خاویار کشورمان در بازار های جهانی به صورت عمده بین هزار و 200 تا هزار و 500 یورو ارزش گذاری می شود، اضافه نمود: هدف سازمان شیلات ارتقاء جایگاه و برند ماهیان خاویاری ایران در جهان است تا تولید این ماهیان ارزشمند در کشور حفظ شود.

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران هدف از رعایت ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری را بازسازی ذخایر این گونه آبزیان دانست و شرح داد: همینک در 3 استان شمالی، 4 مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری فعال است که 2 مرکز راهبردی آن در گیلان واقع شده است.

به گفته آقای کرمی راد، با توجه به کاهش شدید گونه های خاویاری که برخی از انواع به شدت در خطر انقراض است، سازمان شیلات ایران سالانه حدود 2 تا 3 میلیون قطعه بچه ماهی در وزن های بالا تکثیر و رهاسازی می کند.

او رتبه ایران در تجارت ماهیان خاویاری را رده چهاردهم جهان گفت و گفت: سال گذشته ایران از تجارت گوشت خاویار حدود 26 میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کرد.

همایش ملی توسعه و پرورش ماهیان خاویاری با حضور پرورش دهندگان از 22 استان و 20 نفر از اساتید داخلی و خارجی با هدف تکثیر و پرورش، مولدسازی، بهداشت و بیماری، تغذیه، بازار و تکنولوژی تولید برای رفع موانع و چالش های پیش رو پرورش و تکثیر ماهیان خاویاری به مدت 2 روز در بندر انزلی برگزار گشت.

وبلاگ تالار پذیرایی گیلان رشت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "رتبه نخست ایران در تجارت خاویار گونه فیل ماهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه نخست ایران در تجارت خاویار گونه فیل ماهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید