جنبه های تاریک مدیتیشن

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، سال های سال است که دربارۀ فواید خارق العادۀ جسمی و روحی مدیتیشن حرف های زیادی شنیده ایم. در سراسر جهان خیلی ها جار می زنند که با استفاده از تکنیک های مدیتیشن می توانید احساس آرامش بیشتر، تمرکز بیشتر و توازن و تعادل بیشتری در زندگی داشته باشید. البته این ادعا ها بی اساس هم نیستند. هر روز تحقیقات بالینی بیشتری انجام می گردد که تاثیرگذاری این تمرینات را تایید می نمایند. خیلی ها هم خودشان این تاثیرات را شخصا تجربه نموده اند. تحقیقات نشان داده که مدیتیشن می تواند روی کاهش استرس، افزایش قدرت حافظه و سلامت جسمی اثر مثبتی داشته باشد.

جنبه های تاریک مدیتیشن

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی؛ اما مثل هر چیز دیگری در زندگی مدیتیشن هم می تواند عوارضی داشته باشد که ممکن است از آن ها مطلع نباشیم. ضمن اینکه تحقیقات علمی ای هم وجود دارد که تاثیرات منفی مدیتیشن را نشان می دهند. برای مثال در این باره تحقیقی در سال 2017 صورت گرفته که نتایج آن در نشریۀ علمی و پژوهشی پلاس وان (PLOS One) منتشر شده است. این مطالعه به وسیله محققانی از دانشگاه براون و دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفته و تجربۀ 60 نفر را که به طور مداوم تمرینات مدیتیشن انجام می داده اند آنالیز نموده است.

این یک تحقیق محدود است و نمی گردد گفت هرکسی که مدیتیشن انجام می دهد تاثیرات منفی گفته شده در این تحقیق را تجربه خواهد نمود، اما به هر حال نتایج این تحقیق می تواند هشداردهنده و مطلعی بخش باشد. این تحقیق 7 آسیب احتمالی را شناسایی نموده که ممکن است در اثر انجام مدیتیشن اتفاق بیافتند.

1. دامن زدن به افکار منفی

خیلی از افراد به سراغ مدیتیشن می فرایند تا نگاه خوشبینانه تری به زندگی پیدا نمایند. اما همواره این نتیجه به دست نمی آید. تقریبا نیمی از کسانی که در تحقیق سال 2017 شرکت نموده بودند، در اثر انجام مدیتیشن دچار افکاری توهمی، غیرمنطقی یا غیرعادی شدند و عملکرد های روزمره و تواناییشان در کنترل امور شخصی هم به نحو منفی دچار تغییر شد.

این نتیجه مطابق با یافته هایی است که در تحقیق سال 2009 در دانشگاه سیاتل پاسیفیک به دست آمده بود. آن تحقیق هم نشان داده بود که مدیتیشن می تواند منجر به توهمات فکری گردد.

2. تغییر ادراکات حسّی

مدیتیشن می تواند روی بینایی، بویایی، شنوایی و ذائقه تاثیراتی منفی داشته باشد. بر طبق یافته های تحقیق، تعداد زیادی از شرکت نمایندگان تجربۀ تماشا تصاویر و توهماتی بصری را پیدا کردند. تعدادی از افراد گزارش دادند که حساسیت شان نسبت به نور و صدا افزایش پیدا نموده و در درک زمان و مکان بیشتر دچار خطا می شوند.

3. کاهش انگیزه

اگر شما آدمی هستید که اهل به تعویق انداختن کار ها هستید، مدیتیشن ممکن است اوضاع را بدتر کند. یافته های تحقیق نشان می دهد که انجام مدیتیشن می تواند به فقدان جدی انگیزه منجر گردد. این فقط در رابطه با مسائل شغلی نیست بلکه حتی انگیزۀ فرد برای انجام فعالیت هایی که قبلا مورد علاقه اش بوده اند هم ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. از این جهت تاثیر مدیتیشن تا حد زیادی شبیه به تاثیرات افسردگی است.

در واقع خیلی از کسانی که به سراغ مدیتیشن می فرایند هدفشان این است که بتوانند خودشان را از درگیری های فکری خلاص نمایند، اما این خلاصی می تواند شکلی کاملا منفی داشته باشد و به بی انگیزگی تبدیل گردد.

4. زنده شدن خاطرات و احساسات آزاردهنده

مدیتیشن می تواند عواطف و خاطراتی را که قبلا آن ها را سرکوب نموده ایم دوباره برای ما زنده کند و این می تواند منجر به شکل گیری سیلابی از احساسات منفی گردد که به راحتی قابل کنترل نیستند. افراد شرکت نماینده در مطالعۀ سال 2017 گزارش کردند که احساساتی مثل آشفتگی، اضطراب، ترس، بدبینی، افسردگی و اندوه را تجربه کردند. شرکت نمایندگان در تحقیق سال 2009 هم گفته بودند که تجربه های تلخ گذشته در قالب تصاویری فکری دوباره برای آن ها یادآوری شده است.

5. عوارض جانبی جسمانی

با اینکه مدیتیشن را معمولا وسیله ای برای تاثیرگذاری بر فکر و عاطفه می دانند، اما اثبات شده است که تاثیرات بدنی آن هم قابل توجه هستند. برخی از شرکت نمایندگان تحقیق 2017 گفتند که تجربۀ تغییرات منفی بدنی مثل احساس درد، فشار، حرکات غیر ارادی، سر درد، خستگی، مسائل گوارشی و گیجی را داشته اند.

6. تاثیر منفی بر احساس نسبت به خود

مسلما مهم ترین ارتباط ما در زندگی ارتباطی است که با خودمان داریم، زیرا این رابطه است که روی همۀ روابط دیگر ما تاثیر می گذارد؛ بنابراین این واقعیت که مدیتیشن ممکن است تاثیری منفی روی نگاه ما به خودمان بگذارد یکی از جنبه های واقعا مشکل ساز آن است. مطالعه ای که در سال 1999 در دانشکدۀ روان پزشکی دانشگاه ایروین کالیفرنیا انجام شد نشان داد که شرکت نمایندگان در تحقیق بعد از انجام مدیتیشن مطلعی بیشتری نسبت به ویژگی های منفی خودشان پیدا می نمایند.

شرکت نمایندگان در تحقیق سال 2017 هم گفتند که احساس فقدان عاملیت شخصی را تجربه نموده اند و تصویرشان از وجود و حضور شخصی خودشان را از دست داده اند. خیلی از آن ها بعلاوه گفتند که مرز بین خودشان و دنیا پیرامونشان برایشان مبهم شده است.

7. گوشه گیر شدن

مدیتیشن می تواند روی تعامل ما با دیگران تاثیر بگذارد؛ آن هم تاثیری منفی. نیمی از کسانی که در تحقیق سال 2017 شرکت نموده بودند گفتند که احساس می نمایند به لحاظ حضور اجتماعی آسیب دیده اند و در تعامل عادی با دیگران دچار اشکال شده اند. آن ها گفتند که بعد از تمرینات مداوم مدیتیشن احساس نموده اند که برای بازگشت به اجتماع آمادگی کافی ندارند. برخی ها هم گفتند که این احساس عدم توانایی در ارتباط با دیگران آنقدر برایشان شدید بوده که در مشغولیت های روزمره شان هم با مشکل روبرو شده اند.

منبع: insider.com

منبع: فرارو

به "جنبه های تاریک مدیتیشن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنبه های تاریک مدیتیشن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید