تشکیل پلاک روی دندان

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، خیلی از اوقات پلاک هایی که روی دندان های مان تشکیل می گردد لبخند و چهره ما را زشت می نماید.برداشتن پلاک ها از روی دندان ها کار سخت و پیچیده ای نیست. عادات سالم بهداشتی موجب سلامت دندان های مان می گردد برای خیلی از ما این کار ساده و کم هزینه ای است.تعریفی برای پلاک های دندانیپلاک ها مجموعه ای از باکتری های چسبناک و موادی هستند که آنها از خود ترشح می نمایند. ماده شیمیایی چسبناکی که این باکتری ها از خود ترشح می نمایند به نام مونوپلی ساکارید خوانده می گردد. باکتری سپس در این محیط روی دندان زندگی می نماید و به این مجموعه به نام بیوفیلم خوانده می گردد.

تشکیل پلاک روی دندان

تشکیل پلاک روی دندان

چند عادتی که به تشکیل پلاک روی دندان منجر می گردد

از دوران کودکی سعی می کنیم تا آن قدر از دندان های مان مراقبت کنیم تا دچار آسیب و پوسیدگی نشوند. مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان برترین راه برای حفظ سلامت دندان ها است اما برای سلامت دندان های مان چه کارهای دیگری می توانیم انجام دهیم؟

خیلی از اوقات پلاک هایی که روی دندان های مان تشکیل می گردد لبخند و چهره ما را زشت می نماید.برداشتن پلاک ها از روی دندان ها کار سخت و پیچیده ای نیست. عادات سالم بهداشتی موجب سلامت دندان های مان می گردد برای خیلی از ما این کار ساده و کم هزینه ای است.تعریفی برای پلاک های دندانیپلاک ها مجموعه ای از باکتری های چسبناک و موادی هستند که آنها از خود ترشح می نمایند. ماده شیمیایی چسبناکی که این باکتری ها از خود ترشح می نمایند به نام مونوپلی ساکارید خوانده می گردد. باکتری سپس در این محیط روی دندان زندگی می نماید و به این مجموعه به نام بیوفیلم خوانده می گردد.در ابتدا، این لایه نازک لزج است و به راحتی با مسواک زدن از روی دندان برداشته می گردد اما پس از مدتی این باکتری ها را فراوری می نمایند که سبب آسیب رسانی به مینای دندان می گردد. ترشح مدام اسید روی مینا می تواند سبب تشکیل سوراخی روی دندان ها گردد که به آن پوسیدگی می گوییم پلاک ها به تدریج آغاز سخت تر شدن نموده و ماده ای به نام تارتار یا کالکلوس روی دندان ایجاد می نمایند. تارتار به راحتی با مسواک برطرف نمی گردد. تارتار بالای لثه می تواند به التهاب لثه و بیماری های لثه منجر گردد. اما پیشگیری از تشکیل این پلاک ها با پرهیز از این 5 عادت بد امکان پذیر است.

1) مسواک نزدن منظم

در صورتی که روزانه 2 تا 3 بار در روز مسواک نزنید روی دندان های تان پلاک تشکیل خواهد شد. باید از خمیردندان هایی بهره ببرید که دارای فلوراید باشد. البته مهم تر از مسواک زدن شیوه مسواک زدن است باید مطمئن شوید که نوع مسواک تان مناسب است و همه سطوح دندان ها را به دقت مسواک می زنید.

2) نخ دندان بی نخ دندان

مسواک زدن تنها راه تمیز و پاک کردن دندان ها نیست.

3) دوری از دندانپزشک

حتی اگر مسواک بزنید و از نخ دندان هم بهره ببرید ممکن است بعضی پلاک ها از دید شما بیفتد. بنابراین بدون مراجعه منظم به دندانپزشک قادر نیستید این پلاک ها را از روی دندان های تان پاک کنید. بیش از یک سوم افراد تنها یک بار در سال به دندانپزشک مراجعه می نمایند. اگر چه دندانپزشکان هم دوست ندارند شما به دندانپزشکی بروید اما برای اطمینان از سلامت دندان های تان و قسمت هایی از دندان ها که قادر به تماشا شان نیستید باید حتما هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید مطالعات نشان می دهد که در مجموع افرادی که هنگام سلامت دندان ها از رفتن به نزد دندانپزشک غفلت می نمایند باید به دلیلی پوسیدگی و تخریب دندان ها بیشتر به دندانپزشک مراجعه نمایند.

غفلت از مسواک های طبیعی

مدت ها قبل از اینکه مسواک و خمیردندان های حاوی فلوراید به بازار بیاید افراد از بعضی غذاها و میوه های خاص برای حذف پلاک های روی دندان و تمیز کردن آنها استفاده می کردند که امروزه با آمدن این وسایل مردم از آنها غافل شده اند.خوردن میوه ها و سبزی های سخت یا خوردن میوه با پوست نوعی مسواک زدن به شمار میرود. سیب، هویج، خیار و سایر میوه های خام و سبزیجات علاوه بر اینکه برای بدن مفید هستند سبب تمیز شدن دندان ها می شوند.در مجموع رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی و توجه کمتر به غذاهای آماده به پیشگیری از چاقی شما یاری نموده و برای حفظ سلامت عمومی بدن تان مفید است.باکتری ها کربوهیدرات های کوچک و ساده نظیر قند را دوست دارند. خوردن شکلات یا نوشیدنی های شیرین منجر می گردد که قند به دندان های تان بچسبد و وقتی باکتری ها روی دندان قرار گیرند از این قند برای فراوری اسید استفاده نموده و به آن آسیب می رسانند.همه شیرینی ها و آب نبات های چسبنده در شکل گیری پلاک ها موثر هستند. غذاها و نوشیدنی های خیلی شیرین بدترین چیزها برای دندان ها هستند سعی کنید بعد از خوردن همه موادغذایی اگر بلافاصله مسواک نمی زنید حداقل دهان تان را آب کشی کنید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "تشکیل پلاک روی دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل پلاک روی دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید