تشریح اقدامات مرکز رشد و فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود خبرنگاران

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، رئیس مرکز رشد و فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود گفت: ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در حوزه پلاسما، طراحی و ساخت توربین های بادی، پرینت سه بعدی و ساخت نمونه و قالب و ریخته گری قطعات پیچیده فلزی از جمله اقدامات مرکز رشد دانشگاه صنعتی شاهرود است.

تشریح اقدامات مرکز رشد و فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود خبرنگاران

اسمعیل محمودی، رئیس مرکز رشد و فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه وبلاگ تالار پذیرایی گفت: مرکز رشد به مراکزی گفته می گردد که جهت حمایت از تجاری سازی طرح های مبتنی بر نوآوری، نیازمحور و محصولات پژوهشی ایجاد شده است. این مرکز عمدتا در کنار یک مرکز تحقیقاتی یا دانشگاهی فعالیت می نماید و خدمات و پشتیبانی های لازم (اعم از فنی و غیر فنی) را برای تبدیل یک محصول یا ایده اولیه به محصول قابل عرضه به بازار فراهم می نماید.

محمودی ضمن بیان این موضوع که مراکز رشد ابزارهاى مطمئنى براى تبدیل نوآوری ها و دستاوردهاى تحقیقاتى به محصولات و نیز ترغیب کارآفرینى و توسعه فناوری به ویژه از نوع پیشرفته هستند، اظهار کرد: مراکز رشد جهت حمایت از تجاری سازی طرح های نوآور، نیازمحور و محصولات پژوهشی عمدتا در کنار مرکز تحقیقاتی یا دانشگاهی ایجاد می شوند و خدمات و پشتیبانی های لازم برای تبدیل محصول یا ایده اولیه به محصول قابل عرضه به بازار یا صنایع کوچک را فراهم می نمایند.

رئیس مرکز رشد و فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود اظهار داشت: مرکز رشد فناوری های نوین، تحت عنوان یک مرکز مشترک بین دانشگاه صنعتی شاهرود و پارک علم و فناوری استان فعالیت می نماید. این مرکز با رویکرد دانشگاه جهت عمق بخشیدن موضوع فناوری در پروژه های تحقیقاتی، با امضاء یک تفاهم نامه بین دانشگاه و پارک از سال 1393 فعالیت خود را شروع کرد و در ادامه فعالیت های فرهنگی و تبلیغاتی دانشگاه به همراه پارک در محیط دانشگاه از تاریخ امضاء تفاهم نامه صورت گرفت.

وی ادامه داد: لازم به توجه است؛ کلیه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شاهرود در هر سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، همچنین کلیه شرکت های دانشگاهی این دانشگاه می توانند از خدمات این مرکز استفاده نمایند.

محمودی با اشاره به حمایت های این مرکز از پژوهشگران گفت: 1) مشاوره اقتصادی کسب و کار، جذب سرمایه گذار، خدمات و محصول 2) خدمات آموزشی، تامین فضای جلسات و دوره های آموزشی 3) خدمات تامین دفتر، لوازم اولیه دفتری و محیط کارگاهی سبک 4) خدمات سرمایه اولیه پیش رشد و فراوری نمونه اولیه محصول 5) خدمات منشی گری و تامین نیروی متخصص 6) خدمات تبلیغات، برگزاری نمایشگاه و ارائه محصول به بازار 7) ارائه معافیت های اقتصادیاتی و گمرکی به واحد های دانش بنیان 8) جذب تیم های فعال مرکز کارآفرینی و شتاب دهنده شاهکار دانشگاه از جمله اقدامات ما در مرکز است.

رئیس مرکز رشد دانشگاه صنعتی شاهرود تاکید نمود: تا کنون در مرکز رشد فناوری های نوین، برای 62 نفر اشتغالزایی اجرا شده است و تعداد 76 محصول و خدمت ارائه شده به بازار فراوری شده است. در سال اخیر به طور متوسط 16 واحد فناوری در مرکز رشد مستقر بوده اند که 6 واحد از آن ها دانش بنیان بوده اند. امیدوار هستیم پیرو تعهدات مجوز صادره از سوی وزارت علوم، تا پاییز سال 1404، تعداد 82 واحد فناوری که 32 واحد آن در مرحله رشد مقدماتی و 50 واحد آن در مرحله رشد باشند در این مرکز مستقر بشوند.

وی به بعضی زمینه های تخصصی شرکت های مستقر در مرکز رشد اشاره نمود و گفت: هوش مصنوعی، پردازش تصویر، دوربین های پلاک خوان و تشخیص چهره، اندازه گیری و پرتوسنجی به یاری تجهیزات هسته ای (تن ها شرکت خصوصی دارای مجوز بهره برداری در صنایع هسته ای درکشور)، طراحی و ساخت تجهیزات نانو، شبیه ساز های خورشیدی و سنسور های بیوگاز، طراحی و ساخت کوره های خلع و آب شیرین کن های صنعتی، خدمات در حوزه انرژی خورشیدی و سایر انرژی های تجدیدپذیر من جمله این خدمات است.

محمودی ادامه داد: ساخت تجهیزات آزمایشگاهی در حوزه پلاسما، طراحی و ساخت توربین های بادی، پرینت سه بعدی و ساخت نمونه و قالب و ریخته گری قطعات پیچیده فلزی، طراحی و ساخت تجهیزات فراوری نانو حباب و به کارگیریی و ارائه خدمات آن در صنایع مرتبط، تدوین، تهیه و توزیع محتویات یاری آموزشی، برگزاری دوره های تخصصی فنی و مهندسی و ساخت تجهیزات هوشمند، منابع آب، عمران و جاده سازی، طراحی ساخت اینورتر ها و کانورتر های اتوماسیون صنعتی، هوشمند سازی تجهیزات آبیاری، واردات و صادرات مواد معدنی به روسیه، جستجوی اینترنتی کالا و تجهیزات، طراحی و ساخت سامانه های دینامیکی، خدمات در حوزه پزشکی، گردشگری و بورس از دیگر زمینه های تخصصی شرکت های مستقر در مرکز است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تشریح اقدامات مرکز رشد و فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح اقدامات مرکز رشد و فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید