تبدیل گاز متان به خوراک غنی از پروتئین برای ماهی های پرورشی

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، محققان استنفورد معتقدند که می توان تعهدات گرمایش جهانی را به یک راه چاره سودآور برای تامین امنیت غذایی تبدیل کرد.

تبدیل گاز متان به خوراک غنی از پروتئین برای ماهی های پرورشی

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی به نقل از news.stanford.edu، می توان متان را به عنوان یک گاز گلخانه ای قدرتمند به خوراک غنی از پروتئین برای ماهی های پرورشی تبدیل کرد. یک تحلیل نو نشان می دهد که چگونه می توان از این رویکرد به عنوان راهی مقرون به صرفه تر از روش فعلی تامین خوراک ماهی ها استفاده کرد. اکنون تجزیه و تحلیل دانشمندان استنفورد نشان می دهد که می توان باکتری های تغذیه شده با متان را به پودر ماهی غنی از پروتئین تبدیل کرد. بعلاوه هزینه های فراوری خوراک از متان کمتر از قیمت پودر ماهی معمولی در بازار است. به گفته سحر العبادی، محقق ارشد این پروژه هدف آنها این است که این الگو را تغییر داده و از بیوتکنولوژی برای ایجاد یک محصول با ارزش استفاده نمایند.

اگرچه دی اکسید کربن در جو فراوان تر است، اما پتانسیل متان در ماجرای گرمایش دنیای در یک دوره 20 ساله حدود 85 برابر و یک قرن پس از انتشار آن حداقل 25 برابر است. متان بعلاوه با افزایش غلظت تروپوسفر، کیفیت هوا را تهدید می نماید که قرار گرفتن در معرض آلودگی ها سالانه باعث مرگ زودرس یک میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری های تنفسی می گردد. سرعت رشد غلظت نسبی متان از ابتدای انقلاب صنعتی تا به امروز نسبت به دی اکسید کربن بیش از دو برابر و به علت انتشارات انسانی بوده است.

باکتری های مصرف نماینده متان به نام متانوتروف را می توان در یک بیوراکتور سرد پر از آب که از متان تحت فشار، اکسیژن و مواد مغذی مانند نیتروژن، فسفر و فلزات کمیاب تغذیه می نماید، رشد داد. توده غنی از پروتئین حاصل می تواند به عنوان پودر ماهی در خوراک صنعت آبزی پروری مورد استفاده قرار گیرد و تقاضا برای پودر ماهی تهیه شده از ماهی های کوچک یا خوراک های گیاهی که به زمین، آب و کود احتیاج دارند را جبران کند.

کریگ کریدل، استاد عمران و محیط زیست دانشکده مهندسی استنفوردگفت: در حالی که بعضی از شرکت ها از گاز طبیعی خط لوله به عنوان خوراک استفاده می نمایند، اما خوراک ترجیحی متان منتشر شده در محل های دفن زباله بزرگ، تصفیه خانه های فاضلاب و تأسیسات نفت و گاز است. این کار مزایای متعددی از جمله سطوح پایین تر گاز های گلخانه ای قوی در جو، زیست بوم های پایدارتر و نتایج اقتصادی مثبت را به همراه دارد. مکان های پرورش ماهی اکنون حدود نیمی از تمام غذا های دریایی را که ما می خوریم تامین می نمایند. تقاضای دنیای برای حیوانات آبزی، گیاهان و جلبک ها احتمالا تا سال 2050 دو برابر خواهد شد.

در حالی که متانوتروف های تغذیه شده با متان می توانند خوراک ماهی های پرورشی را فراهم نمایند، رویکرد اقتصاد آنها ناتعیین است، حتی با وجود اینکه قیمت پودر ماهی معمولی از سال 2000 تقریباً سه برابر شده است. محققان استنفورد برای تعیین شدن پتانسیل و سودآوری این رویکرد مدل سازی کردند. سناریو هایی وجود دارد که در آن متان از تصفیه خانه های نسبتاً بزرگ فاضلاب، محل های دفن زباله و تأسیسات نفت و گاز و بعلاوه گاز طبیعی خریداری شده از شبکه گاز طبیعی تجاری تأمین می گردد.

براساس گزارش دانشمندان هزینه های فراوری پودر ماهی متانوتروف به ترتیب 1546 و 1531 دلار در هر تن و کمتر از میانگین قیمت بازار در 10 سال گذشته یعنی 1600 دلار بوده است. به گفته محققان، هزینه های برق را می توان با طراحی راکتور هایی که گرما را بهتر منتقل می نمایند و احتیاج به خنک سازی کمتری دارند و تغییر کاربرد های برقی به گاز هایی که از گاز به اصطلاح رشته ای تغذیه می نمایند، کاهش داد. در سناریو های مربوط به تامین متان از تصفیه خانه های فاضلاب، خود فاضلاب می تواند برای تامین نیتروژن و فسفر و بعلاوه خنک نماینده استفاده گردد.

براساس این مطالعه، اگر این مدل ها بتوانند هزینه فراوری پودر ماهی مبتنی بر متانوتروف را تا 20 درصد کاهش دهند، می توان کل تقاضای دنیای پودر ماهی را با متان ضبط شده در آمریکا تامین کرد. در صورت کاهش بیشتر هزینه ها، حتی این فرآیند می تواند جایگزین خوراک سویا و حیوانات گردد.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تبدیل گاز متان به خوراک غنی از پروتئین برای ماهی های پرورشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل گاز متان به خوراک غنی از پروتئین برای ماهی های پرورشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید