چگونه تغییرات آب و هوا می تواند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، تغییرات کوچک در آب و هوا می تواند اثرات گسترده ای بر سلامت عمومی از آسم گرفته تا مسائل قلبی و بیماری های ناشی از پشه داشته باشد.

چگونه تغییرات آب و هوا می تواند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد

در حالی که بحث های تغییر اقلیم اغلب بر روی آنچه در آینده اتفاق می افتد تمرکز می نمایند، تغییرات جو قبلاً بر مردم امروز تأثیر گذاشته است.

جفری شامن، دکترا , مدیر برنامه آب و هوا و سلامت در دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا می گوید: هفته گذشته، گزارش تغییرات آب و هوایی برنامه تحقیقاتی تغییر دنیای ایالات متحده که به وسیله نیویورک تایمز علنی شد، به این نتیجه رسید که به احتمال زیاد تأثیر انسانی عامل اصلی گرمایش مشاهده شده از اواسط قرن بیستم بوده است.

این گزارش بعلاوه به مجموعه ای از عواملی که احتمالاً بر ایالات متحده تأثیر می گذارد، اشاره می کند، از جمله تغییرات در کیفیت و در دسترس بودن آب، بهره وری کشاورزی و سلامت انسان.

شامن و سایر کارشناسان بهداشتی به روش هایی اشاره نموده اند که دمای شدید و سایر اثرات تغییرات آب و هوایی بر مردم امروزی تأثیر می گذارد، از بیماری های مربوط به گرما گرفته تا حوادث قلبی عروقی.

در اینجا نگاهی به روش های اصلی که ما در حال حاضر اثرات تغییرات آب و هوا را احساس می کنیم، می اندازیم.

اثرات تغییرات آب و هوا در حال حاضر

آسم

افزایش دمای هوا می تواند بر کیفیت هوا تأثیر بگذارد زیرا سطح آلاینده ها و ازن موجود در هوا را افزایش می دهد.

سازمان دنیای بهداشت (WHO) شرح می دهد که عمدتاً به علت تغییرات آب و هوایی در 130 سال گذشته، دنیا تقریباً 0.85 درجه سانتیگراد گرم شده است.

در نتیجه، این دماهای بالا می تواند آلودگی هوا را برای مبتلایان به آسم مشکل بزرگ تری کند.

در ایالات متحده، نرخ آسم از سال 2001 تا 2009 با بیش از 4 میلیون نفر دیگر در حال افزایش بوده است.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) تقریباً 18 میلیون بزرگسال و 6 میلیون کودک به این بیماری مبتلا هستند.

در حالی که آسم معمولاً با دارو قابل کنترل است، سالانه به 1.6 میلیون مراجعه به اورژانس و تقریباً 3651 مرگ منجر می گردد.

مقصر دانستن تغییرات آب و هوایی برای تعداد خاصی از حملات آسم سخت است اما مؤسسه ملی بهداشت (NIH) هشدار داده است که تغییرات آب و هوا بر گرده، ازن سطح زمین و سایر آلاینده ها تأثیر می گذارد که می توانند واکنش های مختلفی را ایجاد نمایند.

اینها شامل درد قفسه سینه، سرفه، سوزش گلو و احتقان است.

آلاینده ها بعلاوه می توانند عملکرد ریه را کاهش دهند و باعث التهاب ریه ها شوند.

بیماری های مرتبط با گرما

امواج گرمای چشمگیر و رکوردشکنی دما در سال های اخیر رایج تر شده است. نویسندگان گزارش تغییرات آب و هوایی دریافتند که 16 سال از 17 سال گذشته گرم ترین سال های ثبت شده بوده است.

دماهای بالاتر به این معنی است که افراد بیشتری در معرض خطر ابتلا به بیماری های بالقوه خطرناک مرتبط با گرما هستند.

با این دماهای سرسام آور، انسان ها بیشتر در معرض خطر بیماری های مرتبط با گرما مانند گرمازدگی، غش در اثر گرما و گرفتگی های گرمایی هستند. در یک موج گرما در اروپا در سال 2003، حدود 70000 نفر جان خود را از دست دادند.

شامن اعلام نمود که به علت گرم شدن کره زمین، بخش هایی از کره زمین ممکن است به سرعت آنقدر داغ گردد که بیرون رفتن برای مردم تقریبا غیرممکن می گردد.

ما یک گرادیان دما در هسته داخلی خود نسبت به پوست خود داریم. اگر نتوانید دمای پوست را خنک تر از دمای هسته نگه دارید، خطرناک است.

شامن گفت اگر گرما و رطوبت به حدی برسد که عرق نتواند ما را خنک کند، مردم باید در داخل خانه بمانند.

این امر به شدت بر صنایع فضای باز مانند کشاورزی و ساخت و ساز تأثیر می گذارد.

شامن گفت: نگرانی ادامه دار این است که با گرم شدن سیاره، به حد فیزیولوژیکی آنچه که انسان می تواند در آن زندگی کند، برسیم.

آلرژی ها

یکی از پیامدهای کمتر شناخته شده تغییرات آب و هوایی، آلرژی های فصلی است.

افزایش دما و افزایش سطح دی اکسید کربن در هوا می تواند تأثیر قابل توجهی بر گیاهان و گرده هایی داشته باشد که علائم شایع آلرژی فصلی را ایجاد می نمایند.

گیاهانی که در بهار، تابستان و اوایل پاییز باعث تب یونجه می شوند، به علت گرم شدن دما، برای مدت طولانی تری شکوفا می شوند.

شامن گفت به ویژه گیاه ابروسیا، یکی از پایه های اصلی فصل آلرژی پاییزی، نشان داده شده است که وقتی در معرض سطوح بالاتر دی اکسید کربن قرار می گیرد، گرده بیشتری فراوری می نماید.

NIH اشاره می نماید که این تغییرات در آب و هوا منجر به تقویت گرده و کپک آزاد شده می گردد.

این بدان معنی است که گرده باعث بدتر شدن علائم آلرژی می گردد، بنابراین ممکن است احتیاج باشد که داروهای آلرژی را ذخیره کنید.

بیماری قلب و عروقی

گرم شدن آب و هوا می تواند منجر به شرایطی گردد که می تواند بر سیستم قلبی عروقی فشار وارد کند. این افراد را در معرض خطر سکته مغزی، حمله قلبی یا سایر رویدادهای مهم قلبی قرار می دهد.

به طور خاص آتش سوزی می تواند مردم را در معرض خطر قرار دهد. افزایش شدید گرما و خشکی ما در دهه های اخیر می تواند چرخه های طبیعی آتش سوزی جنگل ها را تشدید کند.

نویسندگان گزارش تغییرات اقلیمی نوشتند: آتش سوزی ها در بخش هایی از غرب ایالات متحده و آلاسکا در دهه های اخیر افزایش یافته اند و پیش بینی می گردد که در نتیجه تغییرات آب و هوایی به افزایش خود ادامه دهند.

این آتش سوزی ها می توانند نرخ حوادث قلبی را برای افراد افزایش دهند، حتی اگر کیلومترها دورتر باشند.

دکتر ریچارد جوزفسون، متخصص قلب در مرکز پزشکی بیمارستان های دانشگاه کلیولند، می گوید که سیستم قلبی عروقی ممکن است تحت فشار افزایش یافته ذرات موجود در دود یا مه ناشی از آتش سوزی جنگل قرار گیرد.

جوزفسون گفت: مواد شیمیایی سمی مختلفی در دود و ذرات ریز آلودگی هوا در دود وجود دارد که برای سیستم قلبی عروقی مضر است.

این ذرات ریز به سیستم قلبی عروقی فشار وارد می نماید و افراد را در معرض خطر حوادث قلبی قرار می دهد.

جوزفسون گفت: این می تواند باعث فعال شدن سیستم لخته شدن و انقباض عروق خونی گردد.

اثرات تغییر اقلیم در آینده

بیماری منتقله به وسیله حشرات

سایر عوامل بهداشت عمومی هم وجود دارد که دانشمندان به دقت دنبال آن هستند تا ببینند آیا آنها بر سلامت عمومی تأثیر می گذارند یا خیر.

WHO بیان می نماید که اگر حشرات و حیوانات در واکنش به تغییر الگوهای آب و هوایی به زیستگاه های تازه نقل مکان نمایند، بیماری های منتقله به وسیله حشرات و سایر حیوانات ممکن است تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گیرند.

WHO نوشت: تغییرات در آب و هوا احتمالاً فصل انتقال بیماری های مهم ناقل را طولانی تر نموده و محدوده جغرافیایی آن ها را تغییر می دهد. برای مثال، پیش بینی می گردد که تغییرات آب و هوایی به طور قابل توجهی در منطقه چین که در آن بیماری شیستوزومیازیس منتقله از حلزون رخ می دهد، توسعه یابد.

با این حال، شامن گفت حتی اگر پشه ها یا سایر حشرات زیستگاه خود را در ایالات متحده تغییر دهند، ممکن است منجر به افزایش عفونت هایی مانند مالاریا یا زیکا نگردد. این به این علت است که بسیاری از آمریکایی ها زمان زیادی را در خارج از منزل نمی گذرانند.

شامن شرح داد: هوستون یک منطقه مالاریا است. چون ساکنان روی باتلاق ها سنگفرش کردند و آنها را خشک کردند و 99 درصد وقت خود را در داخل خانه می گذرانند.

تب دره

این بیماری غیرمعمول به وسیله اسپورهایی که افراد را پس از استنشاق آلوده می نمایند، منتشر می گردد.

اغلب هاگ ها در آب و هوای گرم و خشک پخش می شوند و در اثر طوفان های گرد و غبار از بین می فرایند.

معمولاً این هاگ ها افراد را در منطقه خشک و جنوب غربی ایالات متحده آلوده می نمایند.

بعضی از افراد تا چند روز یا چند هفته پس از عفونت علائم خفیف شبیه آنفولانزا دارند اما حدود 5 تا 10 درصد از افرادی که به تب دره مبتلا می شوند، به عوارض جدی یا طولانی مدت در ریه های خود مبتلا می شوند.

در اوایل امسال، اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) دریافت که طوفان های گرد و غبار در منطقه جنوب غربی ایالات متحده بیش از دو برابر در 30 سال گذشته افزایش یافته است و از حدود 20 طوفان در سال در دهه 1990 به حدود 48 طوفان در دهه 2000 رسیده است.

دانیل تانگ، دانشمند آزمایشگاه اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) و دانشگاه جورج میسون در بیانیه ای گفت: مدتی است که می دانیم جنوب غربی ایالات متحده در حال خشک تر شدن است. طوفان های گرد و غبار در منطقه بین دهه 1990 و 2000 بیش از دو برابر شده است و می بینیم که تب دره در همان منطقه در حال افزایش است.

این تیم دریافت که افزایش طوفان های گرد و غبار با تغییرات آب و هوا در صدها مایل دورتر در اقیانوس آرام مرتبط است، جایی که دمای گرمتر در بخشی از اقیانوس منجر به هوای خنک می گردد که خاک جنوب غربی را خشک می نماید.

در حالی که تیم به طور خاص گرم شدن کره زمین را مقصر نمی داند، انتظار می رود تغییرات آب و هوایی خشکسالی را تشدید کند که می تواند تعداد طوفان های گرد و غبار را افزایش دهد و همچنان بر سطح اقیانوس ها تأثیر بگذارد.

منبع:

healthline

منبع: هفت گنج

به "چگونه تغییرات آب و هوا می تواند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه تغییرات آب و هوا می تواند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید