تاثیر مخرب محصولات سفید کننده بر دندان ها

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، بیتوته/ محققان دانشگاه تورنتو در مطالعه اخیرشان از آسیب های زیاد محصولات رایج سفید کننده دندان خبر داده اند.

تاثیر مخرب محصولات سفید کننده بر دندان ها

به گزارش ایسنا به نقل از سایتک دیلی، محققان کانادایی در این مطالعه که اخیراً در مجله Nature Scientific Reports منتشر شده است، آسیب سلول های دندانی که به علت استفاده افراد از روش های سفید نماینده دندان با ترکیب کاربامید پروکساید(carbamide peroxide) اتفاق افتاده را مورد ارزیابی قرار دادند.

محققان با آنالیز این موضوع دریافتند که تنها استفاده 10 درصد از ژل کاربامید پروکساید بر روی دندان ها میزان پروتئین مینای دندان را تا 50 درصد کاهش می دهد.

لارنت بوزک(Laurent Bozec) استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تورنتو و رهبر این مطالعه در این باره گفت: ما همواره به مطالعه تأثیر سفید نماینده های دندان مبتنی بر پروکساید بر ساختار دندان و ارتباط آنها با حساسیت علاقه مند بوده ایم. حال هم طی این مطالعه قصد داشتیم تأثیر آنها بر روی مینای دندان و مغز دندان را بیشتر درک کنیم.

بوزک پیش از این مطالعه هم به آنالیز تاثیر استفاده از هیدروژن پروکساید در درمان کانال ریشه پرداخته بود و دریافته بود که این عمل باعث آسیب موضعی به کلاژن می گردد. این نتایج سبب شد تا او به آنالیز نحوه نفوذ پروکساید به مینای دندان و عاج دندان قبل از رسیدن به مغز دندان بپردازد تا دریابد که این مواد چه آسیبی می تواند به این قسمت ها وارد کند.

مغز دندان یا پالپ(Pulp) به رگ ها و اعصاب دندان گفته می گردد. به حفره مرکزی در تاج دندان، اتاق پالپ گفته می گردد. مجرای ریشه دندان را هم کانال می نامند. در حالت عادی مغز دندان زنده و فعال است ولی پوسیدگی ها و آزردگی های رگ ها و عصب ها باعث درد و انتها مرگ مغز دندان می گردد.

این مطالعه نشان داد که از دست دادن میزان پروتئین مینای دندان سبب نفوذ بیشتر ماده سفید نماینده به مغز دندان می گردد که این امر هم به افزایش مرگ سلول های مغز دندان منجر می گردد.

محققان برای انجام آزمایش و میزان گیری این موارد از یک محفظه پرفیوژن عاج داخلی استفاده کردند. محققان پس از استفاده از کاربامید پروکساید با غلظت حدود 35 درصد دریافتند که سلول های مغز دندان هنگام قرار گرفتن در معرض این ماده، زنده نمی مانند.

بوزک اضافه نمود: بسیاری از محصولات سفید نماینده دندان خانگی دارای غلظت بالایی از ژل پروکساید(به اسم مثال غلظتی حدود 35 درصد) هستند اما با این حال اطلاعات کمی در خصوص عملکرد آن در داخل دندان های ما وجود دارد. من معتقدم این اولین مطالعه ای است که در آن به آنالیز اثرات سمی استفاده از مواد سفید نماینده دندان پرداخته ایم. امیدواریم که افراد این موضوع را درک نموده و اگر هم قصد استفاده از این محصولات را دارند میزان کمی از انها را استفاده نمایند.

در حالی که استفاده از غلظت پایین تر پروکساید مانند پنج درصد برای سلول های دندانی کمتر مضر است اما مصرف نمایندگان اغلب به علت اشتیاق برای مشاهده اثر فوری آن بر سفید کردن دندان ها غلظت بالای آن را برای ترجیح می دهند.

منبع: همگردی

به "تاثیر مخرب محصولات سفید کننده بر دندان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر مخرب محصولات سفید کننده بر دندان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید