انتقال آب از خلیج فارس تنها راه درمان کم آبی فارس است

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، خبرنگاران/فارس نماینده مردم شهرستان های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس تاکید نمود که انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس و راهنمایی آن به سمت سد درودزن تنها راه درمان مشکل کم آبی در استان است.

انتقال آب از خلیج فارس تنها راه درمان کم آبی فارس است

جلال رشیدی کوچی در سی و چهارمین جلسه کارگروه آب کشاورزی فارس ضمن گلایه از غیبت نمایندگان شهرستان های شیراز و خرامه در این جلسه. بیان نمود: جهان رو به گرم شدن است و شرایط و شرایط کم آبی سال به سال بیشتر خواهد شد.

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی فارس، رشیدی گفت: برترین راه چاره همچون استان های اصفهان، کرمان و خراسان جنوبی، آوردن آب از خلیج فارس به این استان و راهنمایی آن به سمت سد درودزن است که باید به جدیت به وسیله نمایندگان شیراز و خرامه، استانداری و سازمان آب منطقه ای برای به نتیجه رسیدن این طرح در راستای فراوری پایدار و درمان مشکل این منطقه دنبال گردد.

نماینده مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد اضافه نمود: در سال گذشته بیش از 360 میلیون مترمکعب آب از سد درود زن برای کشاورزی رهاسازی شده که بیش از 70 میلیون متر مکعب از آن در کانال ها هدر رفته است.

وی اضافه نمود: برای حل این معضل باید در کانال ها لوله گذاری کنیم و آب را از این طریق بر سر مزارع کشاورزان بیاوریم و از آنجا هم کشاورزان با استفاده از سیستم های نوین آبیاری با کمترین هدر رفت آب اقدام به کشاورزی نمایند.

رشیدی گفت: برای اجرایی شدن این کار مهم و اصولی می توان با مشارکت مردم و بخش خصوصی اقدام و بدین ترتیب می توان سالانه آب مشخصی در اختیار کشاورزان با کمترین هدر رفت آب قرار داد.

کاهش 40 درصدی بارش در فارس

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس هم در این جلسه گفت: مقدار بارندگی در سال زراعی گذشته در استان فارس نسبت به میانگین بلند مدت 40 درصد کاهش داشته است.

محمود رضایی ضمن تشکر از هماهنگی های موجود بین دستگاه های ذی مدخل در زمینه رهاسازی آب از سد درودزن در سال زراعی گذشته، اضافه نمود: سال جاری با توجه به پیش بینی های هواشناسی از نیمه دوم آذر ماه به بعد شاهد بارش های نرمال در استان فارس هستیم.

او تاکید نمود: باید اطلاع رسانی در زمینه پیش بین های هواشناسی به وسیله صدا و سیما پخش گردد و بعلاوه این پیش بینی ها به وسیله شبکه های مجازی در اختیار بهره برداران بخش کشاورزی قرار گیرد.

رضایی گفت: با توجه به اینکه کانال های انتقال آب معیوب هستند بنابراین باید سازمان آب منطقه ای فارس در قالب طرحی لوله گذاری در این کانال ها را به وزیر نیرو ارائه دهد و در قالب یک نقشه فنی این مهم اجرا گردد.

او تاکید نمود: ما برای کشت در سه شهرستان، مرودشت، زرقان و خرامه احتیاجمند به یک طرح جامع آب و کشت هستیم و در قالب این طرح کشت در حوزه آبخور سد درودزن انجام گردد.

اطلاع رسانی در خصوص هواشناسی کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس هم در این جلسه گفت: از دو ماه گذشته تا به امروز به صورت مستمر هر هفته جلسات هواشناسی را در این سازمان شده و نتایج این جلسات با پیش بینی ها مطابقت داشته است.

احمد طمراسی پیشنهاد داد: در بخش های خبری شبکه فارس علاوه بر گزارش هواشناسی، اطلاعات هواشناسی کشاورزی هم اضافه و توصیه های کارشناسی به اطلاع بهره برداران بخش کشاورزی که جمعیت زیادی را در استان به خود اختصاص می دهند، رسانده گردد.

رضایی گفت: پیش بینی بارش برای ما بسیار مهم است و باید بدانیم که فاصله بین اولین بارش و بارندگی بعدی چه مدت طول می کشد، چرا که اگر فاصله اولین بارندگی با بارندگی بعدی زیاد باشد می توان با یک تامل یک تا دو هفته ای مبادرت به کشت و از بروز خسارت جلوگیری کرد.

کمبود بذر در فارس نداریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در سال زراعی پیش رو دغدغه ای در زمینه بذر نداریم و این در حالی است که امروز در کشور کمبود بذر بزرگترین مشکل است اما خوشبختانه در فارس علی رغم خشکسالی توانسته ایم بذر مورد احتیاج کشاورزان را تامین کنیم.

طمراسی گفت: باید در مشخص قیمت آب بها کمیته ای متشکل از سازمان آب منطقه ای فارس، سازمان جهاد کشاورزی استان و نظام صنفی فارس تشکیل تا حقی از کسی ضایع نگردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انتقال آب از خلیج فارس تنها راه درمان کم آبی فارس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال آب از خلیج فارس تنها راه درمان کم آبی فارس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید