احداث تله کابین طاق بستان به علت نبود سرمایه گذار متوقف است

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، ایلنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، احداث تله کابین طاق بستان به علت نبود سرمایه گذار متوقف است.

احداث تله کابین طاق بستان به علت نبود سرمایه گذار متوقف است

عملیات اجرایی ساخت تله کابین در جوار محوطه تاریخی طاق بستان شهر کرمانشاه از اواخر سال 98 شروع شد و از همان زمان فعالان اجتماعی نسبت به تعرض به محوطه تاریخی طاق بستان که جز آثار ملی کشور است، هشدار دادند. هرچند به گفته مسئولان استانی، بهره برداری از تله کابین قرار بود بهمن سال گذشته محقق گردد اما این امر امکانپذیر نشد و این پروژه متوقف شده است.

نباید فراموش کرد که هرچند احداث تله کابین می تواند یکی از راههای جذب جهانگرد باشد اما کرمانشاه را که در پی ثبت جهانی طاق بستان است می تواند با چالش روبه رو سازد. پروفسور هانس ناپ، مشاور بین المللی پفراینده ثبت جهانی جنگل های هیرکانی از بنیاد سوکو آلمان در اظهارنظری علمی که در اختیار دانشگاه رازی کرمانشاه قرار داد، احداث تله کابین در این محدوده را برای ثبت جهانی چالش برانگیز توصیف کرد. حتی کارشناسان میراث عنوان کردند که این موضوع از نظر متخصصین میراث جهانی اقدامی غیر فنی محسوب می گردد.

تمام این عوامل سبب شد تا انجمن های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست اسفند 99 دست به تجمع بزنند و اعتراض خود درخصوص احداث تله کابین را اعلام کنند.

تا به امروز چندین بار احداث تله کابین به علت تغییر سرمایه گذار و البته مواردی که از آن به عنوان عملکرد خارج از استاندارد یاد شده، متوقف شده است. در این میان جبار گوهری (مدیرکل میراث فرهنگی جهانگردی و صنایع دستی استان کرمانشاه) با اشاره به اینکه در حال ساماندهی مجموعه طاق بستان هستند، گفت: نیازمند تعامل و همفکری با ارگانها و افراد ذینفع و افرادی که حقوق مالکانه در مجموعه طاق بستان دارند، هستیم. حتماً باید به تفاهم هایی با این افراد دست یابیم تا بتوانیم ساماندهی طاق بستان را انجام دهیم تا بتوانیم خدماتی استانداردتر به جهانگردان و هم محلی ها ارائه دهیم. ضمن آنکه استانداردسازی سبب می گردد فرایند ثبت جهانی طاق بستان تسریع گردد.

او ادامه داد: همین امر و عدم ساماندهی مجموعه طاق بستان تبدیل به چالشی برای عدم ثبت جهانی این مجموعه شده است. با این وجود درصدد حل و فصل این موضوع هستیم و بزودی مجموعه طاق بستان ساماندهی خواهد شد.

گوهری در مورد آخرین شرایط تله کابین که قرار بود بر فراز طاق بستان کشیده گردد، گفت: به علت ناهماهنگی هایی که از گذشته وجود داشت مانع اصلی عدم پیشرفت شرایط تله کابین شد. هرچند اکنون تا حدودی هماهنگی ها انجام شد اما اکنون شهرداری به عنوان متولی تله کابین توافقاتش با سرمایه گذار بر هم خورده است و اکنون کسی به عنوان سرمایه گذار تله کابین پای پروژه نیست و به علت نبود سرمایه گذار احداث تله کابین متوقف شده است.

هرچند مدیرکل میراث فرهنگی و جهانگردی کرمانشاه تاکید دارد که مسائل موجود بر سر احداث تله کابین طاق بستان قابل حل است اما بسیاری از موارد فعالان میراث فرهنگی تاکید دارند که احداث تله کابین در این مجموعه می تواند به ضرر طاق بستان و البته ثبت جهانی آن باشد.

گوهری توضیح داد: ما مخالف توسعه نیستیم و از قضا دوست داریم شرایطی فراهم گردد که بتوان به مردم خدمات داد. خدمات رفاهی که می تواند جذب جهانگرد کند از جمله اهداف سازمانی اداره کل میراث فرهنگی جهانگردی و صنایع دستی کرمانشاه است. نباید فراموش کرد که احداث تله کابین هر مقدار که می تواند در زمره اهداف سازمانی ما برای جذب جهانگرد قرار گیرد اما اگر در حرائم میراث ما قرار گیرد و با ضوابط حراستی و حفاظتی ما مغایرت داشته باشد با آن مقابله خواهیم کرد. سعی ما بر آن است در جهتی حرکت کنیم که آنچه که دغدغه ذهنی میراث دوستان است فراهم گردد.

او در پاسخ به این سوال که آیا همکاری های لازم برای حفظ حرائم طاق بستان حین احداث تله کابین با میراث فرهنگی انجام می گردد یا خیر گفت: مجبور هستیم به یک چنین تفاهم و همکاری دست یابیم، چرا که اگر چنین امری نباشد قطعا احداث تله کابین با مشکل روبرو خواهد شد. البته اکنون با توجه به آنکه سرمایه گذار پای کار احداث تله کابین نیست این مجموعه تعطیل است. پیشنهاداتی به مشاور طرح در کرمانشاه ارائه شده است و پس از ارائه و پیشنهاد طرح مورد قبول و ارائه آن به وزارت میراث و جهانگردی و تایید آن کار از طرف خواهد گرفته شد. اما در حال حاضر احداث تله کابین طاق بستان متوقف است.

منبع: همگردی

به "احداث تله کابین طاق بستان به علت نبود سرمایه گذار متوقف است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احداث تله کابین طاق بستان به علت نبود سرمایه گذار متوقف است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید