آنتن تلسکوپ فضایی جیمز وب راه اندازی شد

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، تلسکوپ فضایی جیمز وب یکی از تجهیزات مهم خود را با موفقیت نصب و آزمایش کرد.

آنتن تلسکوپ فضایی جیمز وب راه اندازی شد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ تالار پذیرایی، این تلسکوپ در روز 26 دسامبر (پنج دی) کمی پس از ساعت 10 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (18:30 به وقت تهران) فرآیند آزادسازی مجموعه آنتن گیمبالد (Gimbaled Antenna Assembly) یا GAA را شروع کرد. این مجموعه، آنتن پر سرعت وب را در بر دارد.

از این آنتن برای ارسال دستکم 28.6 گیگابایت داده علمی دو روز در بار به زمین استفاده می گردد.

محققان اکنون این آنتن را آزادسازی نموده اند و حرکت آن را مورد آنالیز قرار داده اند. کل این فرآیند حدود یک ساعت به طول انجامید.

به طور مجزا در طول شب حسگر های حرارتی و سنجش فشار روی تلسکوپ وب برای اولین بار فعال شدند. داده های حرارت و فشار اکنون در دسترس مهندسانی است که بر سیستم های حرارتی و ساختاری این تلسکوپ نظارت می نمایند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در روز چهارم دی ماه از پایگاه فضایی اروپا به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ سفر خود را به نقطه لاگرانژ 2 شروع نموده است و در نهایت در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت. این تلسکوپ تا به این لحظه حدود 23.5 درصد از جهت را پیموده است.

وب 12 ساعت پس از پرتاب، یک ماموریت حیاتی موسوم به MCC-1 a را با موفقیت پشت سر گذاشت و طی آن برای 65 دقیقه پیشران خود را روشن کرد تا در جهت مناسب قرار بگیرد.

در مرحله بعدی طی مانور MCC 1 b بار دیگر پیشران وب روشن خواهد شد. این دومین مانور روشن سازی پیشران تلسکوپ جیمز وب برای تصحیح جهت به سمت نقطه لاگرانژ2 خواهد بود.

به طور کلی سه مانور این چنینی به نام های MCC-1 a، MCC-1 b و MCC-2 به وسیله جیمز وب انجام خواهد گرفت که اولین آن ها یعنی MCC-1 a، مهم ترین مانور این تلسکوپ بوده و تنها ماموریتی بوده که احتیاج به زمان بندی دقیق داشته است.

پس از رسیدن تلسکوپ جیمز وب به مدار مورد نظر، شش ماه صرف آماده سازی تجهیزات این تلسکوپ خواهد شد و این تلسکوپ پس از شش ماه اولین داده ها را به زمین خواهد فرستاد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب به رصد سیارات دوردست می پردازد و نخستین روز های تشکیل دنیا را نمایان می نماید. این تلسکوپ اجرام کیهانی را در نور فروسرخ رصد خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "آنتن تلسکوپ فضایی جیمز وب راه اندازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنتن تلسکوپ فضایی جیمز وب راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید