کشف سلولی که در بدن همه وجود دارد و می تواند به سرطان خون بدل گردد

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، در یک دستاورد جالب توجه پزشکی، دانشمندان آمریکایی نوعی خاص از سلول های تیموسیتی یا T را کشف کردند که هر ساله بیش از 6000 آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد. به گفته این دانشمندان، احتمالاً اختلال در نوع خاصی از سلول های تیموسیتی که به تعداد خاص در بدن همه افراد وجود دارد، می تواند منجر به سرطان خون گردد.

کشف سلولی که در بدن همه وجود دارد و می تواند به سرطان خون بدل گردد

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، دانشمندان دانشکده پزشکی و کالج مهندسی دانشگاه میسوری در حین مطالعه روی موش های مبتلا به T-ALL سلول های تیموسیت، یک سلول ایمنی موجود در تیموس را شناسایی کردند. آن ها کشف کردند که همان نوع سلول T، که مجموعه ای منحصر به فرد از نشانگر های مولکولی را فراوری می نماید، منبع همه تومور های جوندگان است.

آدام شروم، دانشیار مهندسی زیستی، میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی و جراحی دانشگاه میسوری، می گوید: هنگامی که سلول را در موش ها شناسایی کردیم، به این فکر کردیم که آیا انسان ها هم ممکن است دارای همان نوع و به همان اندازه سلول باشند. نتیجه بسیار جالب بود، زیرا نمونه های انسانی که ما به دست آوردیم حاوی همان سلول های T و به همان اندازه دقیقی بود که در موش ها یافت شد. این سلول کمیاب که فقط 0.01 درصد از کل سلول های غده تیموس را تشکیل می دهد، به نام EADN نامگذاری شد.

پس از این دستاورد، تیم شروم در پی این موضوع رفت که آیا تمام موارد T-ALL ممکن است از EADN منشا گرفته باشد یا خیر. شروم گفت: در طول یک دوره سه ساله، ما پنج مورد T-ALL را در مراقبت های بهداشتی دانشگاه میسوری آنالیز کردیم. ما نمونه های سلولی هر بیمار را آنالیز کردیم و متوجه شدیم که یکی از این پنج مورد به نظر می رسد از یک سلول EADN منشا گرفته باشد. ما نمی گوییم که EADN تنها سلولی است که باعث این نوع سرطان می گردد، اما یافته های ما نشان می دهد که این سلول مسئول بعضی موارد ابتلا است. این یک کشف بسیار هیجان انگیز است.

تیم شروم، علاوه بر این چیز منحصر به فرد دیگری در خصوص سلول های EADN پیدا کرد. مولکولی به نام (MHC)، که خود ایمنی و سایر پاسخ های ایمنی را راهنمایی می نماید، چیزی است که به سلول های EADN سیگنال می دهد تا به سرطان در موش ها تبدیل شوند. شروم می گوید: این مانند یک واکنش خود ایمنی است که باعث می گردد EADN به سرطان تبدیل گردد. بسیاری از سلول های دیگر در تیموس نمی توانند این کار را انجام دهند. اکنون که سیگنال های مورد احتیاج برای این تحول را معین نموده ایم، این کشف می تواند به استراتژی های بالقوه برای درمان سرطان یاری کند. شروم اضافه نمود گام بعدی معین تعداد دفعات موارد T-ALL انسانی نشأت گرفته از سلول های EADN است، به این امید که نحوه شخصی سازی بهتر درمان ها برای سرطان هر فرد را معین کنیم.

منبع: scitechdaily

ترجمه: مصطفی جرفی-وبلاگ تالار پذیرایی

منبع: فرارو

به "کشف سلولی که در بدن همه وجود دارد و می تواند به سرطان خون بدل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سلولی که در بدن همه وجود دارد و می تواند به سرطان خون بدل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید