هتل های بخش خصوصی با پذیرش بیماران کرونایی از زیان خود می کاهند

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، با شیوع ویروس کرونا در دنیا بخش های مالی کشورها در کمتر از یک ماه دستخوش رکود قابل توجهی شد. در این میان، صنعت گردشگری جزو اولین مشاغلی بود که به دلیل محدودیت های تردد و سفر برای مسافران داخلی و خارجی خسارت های فراوانی را متحمل شده است. به موازات کاهش سفرهای داخلی و خارجی، پذیرش مسافران در هتل ها به شدت کاهش پیدا نموده است و بعضی از هتلداران به دلیل عدم تامین هزینه های جاری خود مجبور به توقف فعالیت های خود شده اند.

هتل های بخش خصوصی با پذیرش بیماران کرونایی از زیان خود می کاهند

7 هزار و 400 میلیارد تومان آخرین رقم منتشر شده از خسارت هتلداران از ابتدای اسفند ماه سال 98 تا ابتدای تیر ماه امسال است. طبق گفته وزیر بهداشت حداقل تا خاتمه سال 1400 واکسن کرونا در ایران فراوری نخواهد شد؛ بنابراین با تداوم فرایند فعلی و با اعمال محدودیت های تازه، رقم خسارت های وارد شده به کسب و کارها از جمله گردشگری بیشتر خواهد شد.

در این شرایط، دو وزارت خانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همکاری یکدیگر تصمیم گرفته اند تا از ظرفیت هتل ها برای درمان بیماران کرونایی استفاده نمایند و در عین با پرداخت هزینه از سوی وزارت بهداشت، بخشی از خسارت های هتل ها نیز جبران گردد.

آنطور که رئیس جامعه هتل داران کشور می گوید کلیه هتل هایی که در مرحله نخست این طرح داوطلبانه مشارکت نموده اند، هتل های بخش خصوصی هستند و داوطلبی از هتل های بخش دولتی نبوده است که به نظر می رسد در شرایطی که بازار سفر و گردشگری درمقایسه با سال های گذشته داغ نیست، هتلداران درصدد جبران خسارت های خود برآمده اند.

جزییات طرح نقاهتگاه شدن هتل ها برای درمان بیماران کرونایی

بیست و پنجم آبان ماه، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد با همکاری وزارت بهداشت قرار است طی فراخوانی از هتل های داوطلب، خواسته گردد تا واحدهای اقامتی خود را برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دهند.

علی اصغر مونسان در جلسه شورای معاونان و مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که با حضور ویدئو کنفرانسی مدیران کل استانی در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار گردید، با اشاره به درخواست سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد اجاره هتل های درجه یک، دو و سه و اماکن اقامتی در استان ها به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی و استقرار کادر پزشکی، شرح داد: این موضوع قبلا در جلسه هیئت دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شده بود. وزارت بهداشت برای اجاره و پرداخت اجاره بهای این اماکن آمادگی دارد.

در آن نشست مقرر شد تا مدیران کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با اعلام هرچه سریع تر این موضوع به هتل ها و اقامتگاه ها در استان ها، فهرست هتل های درجه یک، دو و سه را که به این امر علاقه مند هستند در اختیار وزارت گردشگری قرار دهند تا اسامی هتل ها به وزارت بهداشت اعلام گردد و پس از دانشگاه های علوم پزشکی هر شهر برای انعقاد قرارداد با هتل ها اقدام نمایند؛ تا اینکه شنبه گذشته، رئیس جامعه هتل داران کشور با اعلام اسامی هتل های آماده پذیرش بیماران کرونایی در هر استان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیان کرد:درهر استان یک واحد، کیش و قشم نیز هتل هایی را در اختیار بیماران کرونایی قرار می دهند.

به گفته او، فهرست کامل هتل هایی که قرار است برای نقاهتگاه بیماران کرونایی، تجهیز شوند در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.

طبق شرحات ارایه شده از اجرای این طرح، در مرحله نخست در مجموع 33 هتل در این طرح شرکت می نمایند. وزارت بهداشت برای این تعداد هتل اعلام احتیاج نموده بود که حالا در اختیارشان قرار می گیرد. کارشناسان وزارت بهداشت تهویه اتاق ها، مساحت و دیگر شرایط مورد نظرشان را ارزیابی می نمایند و در صورت موافقت با آن هتل، دانشگاه علو پزشکی استان اقدام به عقد قرارداد می کند.

پس از عقد قرارداد بین دو طرف امکان اعلام نام هتل ها میسر می گردد؛ زیرا ممکن است هتل داوطلب از نظر کارشناس وزارت بهداشت استانداردهای لازم را نداشته باشد اما به دلیل منتشر شدن اسمش برای برای بیمار کرونایی دیگر فرد سالم نیز راغب به حضور در آن هتل نباشد.

در مرحله بعدی، بر اساس احتیاج وزارت بهداشت این تعداد افزوده می گردد و تعداد بیشتری از هتل ها به بیماران کرونایی اختصاص پیدا می نماید.

رئیس جامعه هتل داران تاکید نموده است: مدت زمان انعقاد قرار 3 ماه است و هتلی که در این طرح قرار می گیرد مختص بیماران کرونایی می گردد و گردشگران امکان اقامت در این هتل ها را ندارند. مگر اینکه ساختمان جداگانه، لابی یا ورودی مجزا و تفکیک شده داشته باشند.

هرچند مبلغ عقد قرارداد وزارت بهداشت با هتل هایی که قرار است در این طرح شرکت نمایند، به طور دقیق اعلام نشده است، اما طبق گفته رئیس جامعه هتلداران، نرخ کرایه اتاق در هتل ها و مراکز اقامتی متفاوت است و اختصاص هتل برای موضوع کرونا به هیچ عنوان رایگان نیست.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "هتل های بخش خصوصی با پذیرش بیماران کرونایی از زیان خود می کاهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هتل های بخش خصوصی با پذیرش بیماران کرونایی از زیان خود می کاهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید