سه اختلاف اصلی ایران و آمریکا در مذاکرات وین

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، خبرنگاران: خبرها حکایت از آن دارد که ایران و آمریکا در نشست وین بر سر سه مساله اختلاف نظر دارند

سه اختلاف اصلی ایران و آمریکا در مذاکرات وین

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، ایران و آمریکا در وین در دو هتل جداگانه به فاصله 5دقیقه از یکدیگر به وسیله میانجیگران اروپایی به گفتگو پرداختند؛تیم ایرانی به ریاست عراقچی در گرند هتل وین در نشست کمیسیون مشترک برجام حضور یافت و تیم امریکایی به ریاست رابرت اقتصادی و همراهی ریچار نفیو در هتل لوکس دیگر.اگرچه این گفت و گو به نتایجی ختم شده است ولی از لابلای خطوط خبری می توان حدس زد که فاصله میان ایران و آمریکا در خصوص احیای بسیار بیشتر از 5 دقیقه اختلاف محل اقامتشان است.

این نشست یک نتیجه ملموس داشته است؛ تشکیل دو کارگروه برای تهیه یک نقشه راه برای بازگشت طرفین به برجام.

وظیفه یک کارگروه چگونگی تعلیق تحریم های شدید آمریکا علیه ایران است و مسوولیت کارگروه دیگر چگونگی بازگشت ایران به تعهدات هسته ای سال2015 و محدودسازی برنامه هسته ای. اما وقتی سخن از نقشه راه به میان می آید و کارشناسان قرار است بر سر اختلافات پیرامون آن به بحث بنشینند؛ یعنی کماکان تفاوت دیدگاهها با سیرت سیاسی و البته صورت فنی ادامه دارد.به عبارت دیگر هنوز فاصله زیادی وجود دارد تا طرفین در خصوص جدول زمانی بازگشت به تعهدات با یکدیگر مذاکره نمایند.

اما اختلافات سیاسی چیست؟

خیلی روشن است اقتصادی می گوید اصرار بر لغو تحریم ها پیش از بازگشت به برجام به معنای آن است که ایران در وعده بازگشت به برجام جدی نیست؛در مقابل عراقچی هم تاکید می نماید که ما اقدامات خودمان را بعد از آنکه آمریکایی ها تحریم ها را لغو کردند و ما راستی آزمایی کردیم،صورت خواهیم داد.

اختلاف سوم با فرض اینکه ایران به طرح گامهای آمریکا و اروپا رضایت دهد؛این است که گام اول چه باشد.در اینجا هم توقعات آمریکا حداکثری است یعنی خواهان لغو غنی سازی 20درصد در ازای آزادسازی اموال بلوکه شدن ایران در بانک های خارجی است.

حال با در نظردریافت این اختلافات اصولی، دو کارگروه کارشناسی قدرت مانور محدودی خواهند داشت؛چرا که این مسائل بنیادین ابتدا باید در سطح عالی تر حل و فصل گردد و سپس در جزئیات کارگروهها وارد عمل شوند.تجربه نشان داده است که کارشناسان در شرایطی که اختلافات سیاسی حل نشده باقی مانده است،نمی توانند کار چندانی از پیش ببرند.

شاید با در نظر دریافت همین واقعیت هاست که ند پراس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید ما انتظار موفقیت سریع و فوری نداریم؛چنین چیزی سخت خواهد بود.

منبع: اقتصادنیوز

به "سه اختلاف اصلی ایران و آمریکا در مذاکرات وین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه اختلاف اصلی ایران و آمریکا در مذاکرات وین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید