تفاوت scholarships و bursaries چیست؟

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، بطور کلی سه روش وجود دارد که دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، می توانند حمایت اقتصادی دریافت نمایند: بورسیه تحصیلی(Bursaries)، اسکالرشیپ(Scholaships) و گرنت(Grants)؛ تمام این موارد نوعی یاری اقتصادی برای دانشجویانی که به آن نیاز دارند ارائه می دهند. این سه مورد معمولاً هم به دلیل نحوه تصمیم گیری و شیوه های اعطای آنها به دانشجویان با یکدیگر تفاوت دارند.

تفاوت scholarships و bursaries چیست؟

بورسیه تحصیلی(Bursaries) چیست؟

بورسیه تحصیلی در واقع مبلغ هزینه ای است که دانشگاه ها با توجه به شرایط اقتصادی والدین دانشجویان به آنها اعطا می نمایند. این کار در مقیاس طبقه ای انجام می شود، به این معنا که دانشجویانی که درآمد والدین آنها در زیر یک آستانه مشخصی واقع شده است می توانند از کسی که درآمد والدینشان بالاتر از آن آستانه واقع شده است، پول بیشتری به عنوان بورسیه دریافت نمایند. بورسیه ها اصولا بر مبنای احتیاج اقتصادی اعطا می شوند، اما ممکن است الزامات آکادمیک نیز داشته باشند(مانند نمرات بالا و غیره)؛ اما هدف اصلی آنها پشتیبانی از دانشجویانی است که توان اقتصادی برای ادامه تحصیل را ندارند.

چگونه می توان بورسیه (Bursary) گرفت؟

شما می توانید به وسیله وب سایت دانشگاه موردنظر خود برای دریافت بورسیه اپلای کنید اما قبل از انجام این کار باید مطمئن شوید که برای دریافت بورسیه واجد شرایط هستید؛ زیرا دانشگاه های مختلف همگی در خصوص ارائه بورسیه به دانشجویان، قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارند. همچنین دولت کشورهای مختلف نیز گاهی به وسیله مقامات محلی مانند خیریه ها اقدام به اعطای بورسیه به دانشجویان واجد شرایط می نمایند.

اسکالرشیپ (Scholaships) چیست؟

اسکالرشیپ نیز نوعی بورسیه یا جایزه (award) است که بر اساس میزان رجحان دانشجویان در زمینه های مختلف تحصیلی و آکادمیک، ورزشی یا داشتن استعدادهای دیگر، به آنان تعلق می گیرد. به عبارت دیگر اسکالرشیپ را باید یاری هزینه ای دانست که از سوی دانشگاه ها، مراکز علمی و یا مؤسسات خیریه به دانشجویان دارای شرایط تعلق می گیرد. این نوع بورسیه معمولاً برای تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری در نظر گرفته می شود.

اسکالرشیپ معمولاً یا بصورت پرداخت هزینه شهریه دانشجویان و یا به عنوان هزینه ای اضافی برای پرداخت سایر مخارج زندگی دانشجویان مانند وسایل یاری آموزشی، خوابگاه یا محل اقامت، خوراک، بیمه، سفر و موارد دیگر (بسته به سیاست های دانشگاه موردنظر) به آنان اعطا می شود.

بیشتر دانشگاه ها خودشان نوع اسکالرشیپی که به دانشجویان ارائه می دهند را مشخص می نمایند؛ برای مثال دانشگاهی که سابقه خوبی در زمینه ورزش دارد ترجیح می دهد اسکالرشیپ تحصیلی را به به یک دانشجوی ورزشکار اعطا کند تا کسی که در درس شیمی مهارت دارد. البته اگر نمرات شما استثنایی و بالا باشد، بیشتر دانشگاه ها به شما پیشنهاد بورسیه و اسکالرشیپ خواهند داد و این معمولاً فقط به این دلیل است که شما را در انتخاب آن دانشگاه برای تحصیل خود ترغیب نمایند.

چگونه می توان اسکالرشیپ گرفت؟

همه دانشگاه ها فرایند اپلای خود را دارند و این امتیاز چیزی نیست که به راحتی به تمام دانشجویان داده شود! برای اعطای اسکالرشیپ های عملی (مثلا در زمینه های ورزشی، موسیقی و...) ممکن است یک آزمون عملی یا مصاحبه حضوری نیز از شما بگیرند تا مطمئن شوند که شما لایق دریافت این هزینه هستید. همچنین برای اعطای اسکالرشیپ های تحصیلی و غیرعملی نیز ممکن است از شما امتحان تئوری بگیرند. هرچند بیشتر اوقات اگر تعداد نمرات بالای شما زیاد باشد می توانید دانشگاه مورد نظر خود را برای دریافت بورسیه و اسکالرشیپ متقاعد کنید.

گرنت (Grants) چیست؟

گرنت در واقع هدیه ای نقدی یا یاری هزینه ای بلاعوض است که معمولاً برای یک هدف بسیار خاص مانند تحصیل در خارج از کشور یا انجام کارهای تحقیقاتی که هزینه کمی دارند به متقاضیان اعطا می شود. گرنت معمولاً مستقیماً از طرف خود دانشگاه اعطا می شود و اعطای آن بستگی به این دارد که آیا علت و هدف درخواست شما ارزش هزینه ای را که درخواست می کنید دارد یا نه. بنابراین باید دلیل قانع نماینده و ارزشمندی برای درخواست خود به دانشگاه ارائه کنید؛ برای مثال اگر می خواهید اندازه گیری سطح pH خاک اطراف یک کوه خاص در یک کشور خاص را برای به عنوان سرانجام نامه خود به دانشگاه ارائه کنید، این احتمال وجود دارد که دانشگاه به شما گرنت اعطا کند.

درواقع گرنت را باید بودجه ای دانست که به نهادها، مؤسسات یا افراد جهت انجام کارهای پژوهشی اعطا می شود. بیشتر گرنت ها برای انجام کارهای پژوهشی ارائه می شود تا به تشویق و ترغیب پژوهشگران بپردازد و شرایط مناسبی را فراهم آورد تا فعالیت های پژوهشی خود را پیش ببرند. البته در این میان گرنت های غیر پژوهشی هم وجود دارد که در موارد خاص استفاده می شود.

چگونه می توان گرنت گرفت؟

برای انجام یک تحقیق خاص مانند سرانجام نامه، پروپوزال و پلن می توانید به مقام اعطانماینده این جایزه درخواست گرنت بدهید. همچنین ممکن است یک مصاحبه غیر رسمی یا چت با شما درمورد برنامه های مدنظرتان داشته باشند تا مطمئن شوند که شما واقعا چیزی برای ارائه دارید.

منبع: اینترنت

به "تفاوت scholarships و bursaries چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت scholarships و bursaries چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید