سهمیه سه درصدی استخدام معلولان در آموزش و پرورش به کجا رسید؟

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، در سال گذشته معاون اول رئیس جمهور و استانداران مختلف در مناسبت های تقویمی مرتبط با معلولان بارها از لزوم اجرای درست قانون سهمیه سه درصدی استخدام معلولان در دستگاه های دولتی سخن گفتند. از آن جایی که سال جاری چند آزمون مهم استخدامی در دستگاه های دولتی برگزار شده و می گردد، می توان اندازه اجرای این قانون در این دستگاه ها را برای راستی آزمایی این ادعاها آنالیز کرد.

سهمیه سه درصدی استخدام معلولان در آموزش و پرورش به کجا رسید؟

از جمله اینکه با توجه به برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش و اعلام نتایج آن و معین شدن برگزیدگان این آزمون می توان آنالیز کرد که آیا در میان پذیرفته شدگان این دستگاه اجرایی سه درصد کارمند معلول هم استخدام شده اند یا خیر.

آنچنان که از سخنان مسئولان سازمان بهزیستی برداشت می گردد، این قانون به صورت اتوماتیک از سوی آموزش و پرورش اجرا نشده؛ چرا که معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ابراز امیدواری کرد که این بار این وزارت خانه، قانون سهمیه سه درصدی استخدام معلولان را به طور کامل اجرا کند.

فرایند تخصیص سهمیه سه درصدی استخدام معلولان چگونه است؟

در ابتدا برای مشخص سهمیه سه درصدی استخدام معلولان، جلسه ای با حضور نمایندگان دستگاه های دارای سهمیه استخدامی، سازمان اداری استخدامی، معاونت توانبخشی و نیروی انسانی سازمان بهزیستی کشور، برگزار می گردد.

در این جلسه معین می گردد چه شغل/محل هایی برای افراد دارای معلولیت انتخاب گردد؛ پس از آن سهمیه سه درصد بر اساس وجود دانش آموخته در شهر و استان مورد نظر مشخص شده و در دفترچه آزمون به صورت ستاره دار معین می گردد.

در چنین جلسه هایی چالش های مهمی هم وجود دارد.

  • برای نمونه، گاهی اوقات دستگاه های دولتی طی یک سال آزمونی برگزار نمی نمایند.
  • از سوی دیگر نیز مسئله ای که وجود دارد این است که همه دستگاه ها همزمان با یکدیگر آزمونی برگزار نمی نمایند که ظرفیت خوب سه درصدی، در همه رشته ها داشته باشیم و تعداد محدود است.
  • از طرفی دیگر، دستگاه ها آزمون برگزار می نمایند و ما رشته هایی را که معلولان امکان شرکت دارند، با تفاهم سازمان برگزارنماینده و سازمان اداری استخدامی معین می کنیم، اما فردی در آن رشته شرکت نمی نماید.
  • از دیگر مسائل این جهت بنا به گفته مسئولان سازمان بهزیستی این است که افراد دارای معلولیت گزینه آزاد را اشتباه انتخاب می نمایند و یا حد نصاب را کسب نمی نمایند که منجر به اعتراض می گردد. یا شرایط آنان خارج از ضوابط سازمان استخدامی مانند: سن، مدرک و یا مغایرت رشته تحصیلی است . البته این موارد مربوط به فرد متقاضی است.
  • گاهی اوقات نیز افراد دارای معلولیت در رشته ای شرکت می نمایند و سازمان دو تا سه برابر سهمیه، داوطلب پذیرش می نماید و سپس افراد را از میان آنها گزینش می نماید. در آن جلسه باید نماینده سازمان بهزیستی حضور داشته باشد تا مبادا فرد را به ناحق حذف نمایند.
  • بسیاری اوقات سازمان بهزیستی را از زمان برگزاری جلسه آگاه نمی نمایند و به ناحق افراد دارای معلولیت را رد می نمایند. تجربه نشان داده حضور نماینده سازمان اثرات روانی مثبت فراوانی بر روحیه افراد دارای معلولیت دارد.

شرایط استخدام معلولان در سال های اخیر

اصغر کاظمی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی است که در این سال ها پیگیر اجرای قانون سهمیه سه درصدی استخدام معلولان در دستگاه های اجرایی است. کاظمی با اشاره به اینکه در سال 1400 آزمون استخدامی برای جذب سه درصد سهمیه استخدامی برگزار نشده است، گفت:

در سال 99 نیز از 1305 سهمیه مشخص شده برای جذب افراد دارای معلولیت با دستگاه های اجرایی کشور، 507 نفر پذیرفته شده نهایی بودند. وی معتقد است که امتیاز قانون سهمیه سه درصد استخدامی افراد دارای معلولیت این است که این سه درصد ذخیره خواهد شد و در صورتی که در سالی از آن سهمیه استفاده نگردد، ظرفیت به جای مانده در سال بعد ذخیره خواهد شد.

در آزمون های استخدامی 1401 چند معلول استخدام می شوند؟

در سال 1401 نیز 9 دستگاه آزمون اداری و استخدامی برگزار نموده اند و افراد دارای معلولیت می توانند از سهمیه خود استفاده نمایند. در ماده 15 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت آمده که

دولت مکلف است حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی ( رسمی، پیمانی، کارگری) دستگاه های دولتی و عمومی اعم از وزارت خانه ها، سازمان ها، مؤسسات، شرکت ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند به جز موارد ذکر شده در بندهای (ت) و (ث) ماده (11) این قانون را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد.

اما اینکه آیا این قانون به درستی اجرا می گردد یا خیر، جای سوال دارد. گزارش های سازمان بهزیستی در این زمینه امیدوارنماینده است. این سازمان مدعی است که تمامی دستگاه ها را در زمینه اجرای قانون سهمیه سه درصدی استخدام معلولان رصد می نماید. شاید تنها ماده ای که دستگاه ها به خوبی به آن عمل می نمایند، همین موضوع سهمیه سه درصد استخدامی افراد دارای معلولیت باشد.

کاظمی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور هم با اشاره به عملکرد وزارت آموزش و پرورش در اجرای سهمیه سه درصد استخدامی افراد دارای معلولیت در این وزارت خانه مدعی است که:

در راستای اجرای قانون مذکور به وسیله وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی در حال مذاکره با این وزارت خانه است. ما سال ها به طور پراکنده با این وزارت خانه رایزنی نموده ایم. در این دوره نو قصد داریم نظرات را تجمیع کنیم و در این راستا با استان ها مکاتبه شده است. در همین زمینه سازمان بهزیستی بعد از تجمیع مسائل قرار است به صورت موردی مسائل خود را با وزارت آموزش و پرورش رفع کند.

آگهی های استخدام را در وبلاگ تالار پذیرایی ببینید

منبع: بلاگ دیوار

به "سهمیه سه درصدی استخدام معلولان در آموزش و پرورش به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهمیه سه درصدی استخدام معلولان در آموزش و پرورش به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید