اپل از iOS 14 رونمایی کرد

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، بالاخره بعد از مدت ها انتظار اپل در کنفرانس WWDC 2020 که این بار به صورت کاملا آنلاین برگزار گشت، از سیستم عامل iOS 14 با قابلیت های فراوان رونمایی کرد. طبق گفته بسیاری از خبرگزاری ها قرار بود این سیستم عامل iPhoneOS 14 نام گذاری شود اما این اتفاق نیفتاد و ظاهرا اپل تصمیم گرفت نام جا افتاده سیستم عامل خود را تغییر ندهد.

اپل از iOS 14 رونمایی کرد

با عرضه iOS 13 قابلیت های زیادی به گوشی های آیفون اضافه شد که از جمله مهم ترین آن ها می شد به حالت تیره یکپارچه و Memoji اشاره کرد. اما این نسخه از سیستم عامل اپل باگ های ریز و درشت زیادی داشت و به همین خاطر کوپرتینویی ها تصمیم گرفتند نسخه جدید را با تمرکز بر بهبود عملکرد کلی و پایداری طراحی کنند.

البته این بدان معنا نیست که قابلیت های جدیدی به iOS 14 اضافه نشده. شاید اپل ظاهر آن را به نسبت قبل تغییر زیادی نداده باشد اما نرم افزارها و قابلیت های جدیدی به آن افزوده که آیفون ها را بیش از پیش جذاب تر و کاربردی تر می کنند.

1. App Library

یکی از بهترین قابلیت هایی که در جریان رویداد امروز برای iOS 14 رونمایی شد، App Library نام دارد. این قابلیت با هدف کاهش صفحات مختلف روی هوم اسکرین طراحی شده و به صورت اتوماتیک برنامه های مرتبط را درون یک پوشه ذخیره می کند.

برای مثال یک دسته Social ایجاد می شود و تمام شبکه های اجتماعی نظیر واتساپ، اینستاگرام، توییتر و … در آن قرار می گیرند. در قسمت بالایی صفحه نیز جست و جو قرار گرفته که می توانید برای یافتن برنامه های مورد نظر خود از آن کمک بگیرید. همچنین با لمس این قسمت می بینید که تمام برنامه ها به ترتیب حروف الفبا برایتان به نمایش در می آیند.

2. ویجت ها

اپل در iOS 14 همان بخش همیشگی را برای قرارگیری ویجت ها در نظر گرفت اما اکنون کاربران می توانند هر ویجتی را که می خواهند با هر اندازه ای به صفحه اصلی هدایت کنند. همچنین قابلیتی هم تحت عنوان Smart Stack برای کاربران در نظر گرفته شده که با توجه به زمان روز، مطالبی از هر ویجت را به شما پیشنهاد می دهد. مثلا هنگام صبح Apple News (اخبار) و هنگام غروب هم خلاصه ای فعالیت های روزانه خود را می توانید مشاهده کنید.

کاربران همچنین می توانند در صفحه هوم با نگه داشتن روی یک برنامه، ویجت های آن را مشاهده کرده و آن را مطابق میل خود شخصی سازی کنند. امکان سوایپ کردن روی هر ویجت برای دیدن موارد بیشتر هم در iOS 14 فراهم شده است.

3. Picture in Picture

یکی دیگر از بزرگ ترین و بهترین قابلیت های افزوده شده به سیستم عامل iOS 14، قابلیت Picture in Picture است. نحوه کار Picture in Picture به این صورت است که وقتی یک ویدئویی را از طریق برنامه ای پخش می کنید و سپس به صفحه هوم برمی گشت، آن ویدئو به شکل یک پنجره کوچک در گوشه ای از صفحه به نمایش در می آید. البته ظاهرا این قابلیت فعلا از ویدئو های یوتیوب پشتیبانی نمی کند و کاربر فقط می تواند برای تماشای ویدئو از طریق سافاری یا مثلا فیس تایم از آن استفاده کند.

4. سیری

در بین دستیارهای صوتی همیشه Google Assistant بود که با اختلاف در صدر قرار داشت. اما اپل تصمیم گرفت در سیستم عامل iOS 14 این فاصله را تا حد زیادی کم کند و پیروز هم بوده. حالا سیری بعد از اینکه فراخوانده می شود از طریق یک آیکون بسیار کوچک روی هوم اسکرین به نمایش در می آید و دستورات شما را انجام می دهد. سیری اکنون می تواند پیام صوتی ارسال کرده و برنامه ها را نیزا با سرعت بیشتری برایتان باز کند.

5. Translate

پیشتر شنیده بودیم قرار است مرورگر سافاری به قابلیت ترجمه داخلی مجهز شود اما اپل اپلیکیشن مجزایی را مانند گوگل ترنسلیت و با نام Translate طراحی کرده که بدون نیاز دائمی به اینترنت، مکالمات صوتی و متنی شما را با تشخیص اتوماتیک به زبانی دیگر ترجمه کند. این برنامه در حال حاضر از 11 زبان انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی، عربی، روسی، کره ای، ژاپنی پرتغالی و چینی ماندارین پشتیبانی می کند.

6. Messages

یکی از قابلیت های خوبی که پیام رسان اپل دریافت کرد، پین کردن مخاطبین است. بدین ترتیب همیشه می توانید مخاطبین مهم خود را در بالاترین بخش داشته باشید و این فوق العاده است. علاوه بر این ها، قابلیت ریپلای کردن پیام و یا حتی منشن کردن یک شخص خاص هم به Messages اضافه شده تا این برنامه کاربردی تر از قبل شود.

7. نقشه

در میان برنامه هایی که بروزرسانی جدید دریافت کرده اند، نام نقشه اپل یا همان Apple Maps نیز به چشم می خورد. این برنامه اکنون با کمک سرویس Zagat و AllTrails می تواند به شما مکان های بهتر و جالب تری برای مسافرت پیشنهاد دهد. همچنین در یک سری از شهرهای خاص در آمریکا از حالت دوچرخه سواری نیز پشتیبانی می کند.

با کمک قابلیت EV routing، آن دسته از افرادی که از ماشین های الکتریکی استفاده می کنند می توانند از شارژ فعلی ماشین خود و همچنین ایستگاه های مورد نظر جهت شارژ وسیله نقلیه آگاه شوند. البته هنوز اپل دقیقا مشخص نکرده چه ماشین هایی از این قابلیت پشتیبانی می کنند.

8. CarKey

یکی از قابلیت های فوق العاده ای که اپل به سیستم عامل iOS 14 افزوده، امکان باز کردن قفل در ماشین با آیفون از طریق NFC است. البته فعلا سری 2021 BMW5 از این قابلیت پشتیبانی می کند و انتظار داریم به مرور زمان به تعداد این ماشین ها افزوده شود.

یکی از جالب ترین نکات در رابطه با CarKey، امکان به اشتراک گذاری رمز NFC با شخص دیگر صاحب آیفون است. بدین ترتیب اگر شما در محلی که ماشینتان قرار گرفته است حضور نداشته باشید، می توانید با به اشتراک گذاری این کد با یکی از دوستان یا آشنایان خود، به آن ها امکان دسترسی به ماشین را بدهید. این قابلیت در iOS 13 نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

9. تنظیم برنامه پیش فرض

در iOS 14 اپل بالاخره سیاست سخت گیرانه خود را کنار گذاشت و قابلیتی را معرفی کرد که مدت ها کاربران منتظر آن بودند. اکنون آن دسته از عزیزانی که از گوشی های آیفون یا تبلت آیپد استفاده می کنند می توانند به جای مرورگر سافاری و برنامه Email، اپلیکیشن دلخواه خود را به عنوان برنامه پیش فرض تنظیم کنند. در گذشته هیچ راهی برای انجام این کار نبود و خوشحالیم می بینیم چنین اتفاقی سرانجام رخ داده.

10. App Clips

در اپ استور iOS 14 قابلیت جدیدی تحت عنوان App Clips قرار گرفته که به شما این امکان را می دهد بدون نیاز به نصب آن برنامه، به بخشی از آن دسترسی داشته باشید. این قابلیت به شکل کادرهای کوچک از طریق وب، Messages یا نقشه به نمایش در می آید.

مثلا اگر برای پرداخت به برنامه خاصی نیاز دارید می توانید از طریق این قابلیت به جای نصب کامل برنامه، به بخشی از آن دسترسی پیدا کنید. اپل برای این منظور کد QR مخصوصی را طراحی کرده که از NFC و کدهای تصویری برای دسترسی به App Clips بهره می برد. این قابلیت حتی از طریق App Library نیز در دسترس قرار گرفته است.

لازم به ذکر است گوشی های آیفون SE نسل یک و دو، آیپد تاچ نسل 7، آیفون 6s تا آیفون 11 پرو مکس می توانند به سیستم عامل iOS 14 بروزرسانی شوند.

منبع: arstechnica

منبع: دیجیکالا مگ

به "اپل از iOS 14 رونمایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل از iOS 14 رونمایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید