چرا سیاست منع سفر مانع شیوع جهانی کرونا نشد؟

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، با وجود لغو پروازها و سفر از/به کشورهای میزبان ویروس کرونا، همچنان شاهد فرایند صعودی انتشار این عامل ناشناخته به سایر نقاط دنیا هستیم.

چرا سیاست منع سفر مانع شیوع جهانی کرونا نشد؟

همه ساله و در تمامی نقاط دنیا، خطرهای مختلفی جان میلیون ها انسان را تهدید می نمایند؛ خطرهایی که عامل اصلی تعداد زیادی از آن ها، خود انسان ها هستند؛ اما اخیرا جامعه دنیای با یک خطر جدی و اساسی روبه رو شده و آن، ویروس کرونای تازه یا کووید 19 است. شاید کسی فکرش را هم نمی کرد که ویروس کرونا، به چنین تهدید بزرگی تبدیل گردد و به سراسر دنیا سفر کند. خطری که نه جنگ در نقطه ای به خصوص از دنیا است و نه مواردی مثل سیل یا زلزله که فکر کنیم به ندرت ممکن است سراغ ما بیاید؛ بلکه ویروسی است که تمام مردم دنیا برای مقابله با آن دچار استرس شده اند.

ویروس کرونا از راه های بسیار زیادی به انسان ها منتقل می گردد؛ نظیر انتقال از چشم، دست، دهان و موارد این چنینی و اکنون پیشگیری از آن به حیاتی ترین و اساسی ترین مسئله مردم دنیا تبدیل شده است؛ چراکه هیچ کس دوست ندارد در وهله اول، به این بیماری مبتلا گردد تا در ادامه به فکر راه های مقابله و شکست آن باشد. یکی از جدی ترین راه های که برای پیشگیری از کرونا به وسیله کارشناسان سلامت به شدت توصیه می گردد، شست شوی مکرر دست ها است. در واقع، شستن دست ها و عدم تماس دست با صورت برترین، منطقی ترین و ساده ترین روش برای مقابله و پیشگیری از ابتلا به آن است.

علاوه بر راهکارهایی مثل استفاده از دستکش، ماسک، شستن دست ها و... که برای پیشگیری از ابتلا به کرونا مطرح شده است، مسئله قرنطینه خانگی به عنوان یکی از اصلی ترین راهکارهای پیشگیری به وسیله مردم دنیا انجام می گردد. هم زمان و به صورت موازی با مردم، سران کشورهای مختلف نیز درگیر این موضوع شده اند و مشغول اندیشیدن راهکارهایی برای رهایی از شر این ویروس هستند! یکی از این راهکارها که بی شباهت به روش قرنطینه خانگی هم نیست، جلوگیری از انجام هرگونه سفر است.

از آنجا که ارتباط انسان با انسان، از جمله مهم ترین عوامل ابتلای افراد به ویروس کرونا است؛ بیشتر کشورهای دنیا با اعمال قانون ممنوعیت سفر به وسیله لغو پروازهای خارجی از/به مقصد کشورهای میزبان ویروس کرونا سعی می نمایند تا ارتباط افراد ناقل این ویروس با مردم کشور خود را به حداقل برسانند و به حل بحران دنیای کرونا یاری نمایند. با این حال، همچنان می بینیم که شرایط ابتلای افراد به ویروس کرونا رو به رشد بوده و حتی لغو پروازهای خارجی هم به نزولی شدن این فرایند یاریی ننموده است.

این سوالی پیش می آید که چرا با وجود لغو انجام هرگونه سفر و بسته شدن مرزهای کشورهای مختلف، همچنان شاهد سیر صعودی انتشار ویروس کرونا هستیم؟ دلایل بسیار زیادی می توانند در این موضوع دخالت داشته باشند؛ اما پاسخ این سوال را در سه مبحث می توان خلاصه کرد که در ادامه این مقاله از وبلاگ تالار پذیرایی به آن ها می پردازیم.

نقل وانتقال افراد شاغل و دانشجویان از کشور آلوده به کشور خود

ویروس کرونا مدتی پیش و طی فعل و انفعالاتی که در یکی از بازارهای شهر ووهان چین رخ داد، به انسان ها منتقل شد و شیوع پیدا کرد. پس از شهر ووهان، سایر شهرهای کشور چین با این ویروس درگیر و کشورهای شرق آسیا، از جمله ژاپن، کره، تایوان و غیره به میزبان های بعدی این ویروس تبدیل شدند.

نکته اینجا است که این کشورها، میزبان افراد شاغل و دانشجویان بسیار زیادی از سراسر دنیا هستند که بسته به موقعیت خود، به این کشورها مهاجرت نموده اند و در زمان های مختلف سال، سفرهای پرتعدادی بین کشور محل کار و زادگاه خود انجام می دهند. پس از شیوع کرونا در سراسر دنیا، مهاجران کاری/تحصیلی کشورهای آلوده که قصد سفر به کشورهای زادگاه خود را داشته اند، توانسته اند به کشورشان برگردند؛ اما این مسافران مانند سایر افراد ساکن در کشورهای آلوده که با کرونا در تماس هستند، ممکن است به آن آلوده شده باشند و در سفر به کشور زادگاهشان (در ورای تمامی محدودیت های سفر) این ویروس را منتقل نمایند. این موضوع صرفا برای افراد محصل یا شاغل در سایر کشورها صدق نمی کند و مقام های سیاسی، تاجرها، ورزشکارها و افرادی که سفرهای کاری انجام می دهند، هم از این قائده مستنثا نیستند.

ارسال کالاهای آلوده

این روزها شاهد بسته شدن مرزهای مختلف کشورها، به خصوص مرزهای هوایی، هستیم؛ هرچند بیشتر کشورها هنوز صادرات و واردات خود را غیرفعال ننموده اند؛ به طوری که طی روزها و ماه های اخیر، ارسال کیت های آزمایش ویروس کرونا و صدالبته کالاهایی مثل ماسک، دستکش و داروهای مقابله با ویروس، حجم بزرگی از واردات و صادرات کشورها را به خود اختصاص داده اند. حالا فرض کنید که آلوده بودن این کالاها به ویروس کرونا چقدر می تواند خطرآفرین باشد.

شاید بدانید که ویروس کرونا می تواند تا مدت ها روی اشیا باقی بماند؛ در نتیجه، با صادرات کالاهای آلوده به کرونا احتمال می رود که این بیماری به افراد مختلف کشورهای دیگر منتقل گردد، حتی در کشورهایی که مرزهای هوایی خود را بسته اند. دقیقا همان طور که توانست به وسیله کیت های آلوده وارد کشور آمریکا گردد و دردسرهای بسیار زیادی ایجاد کند.

بستن دیرهنگام مرزهای هوایی

بستن دیرهنگام مرزهای هوایی را می توانیم برترین و منطقی ترین پاسخ به سوالی بدانیم که مشغول بحث راجع به آن هستیم. این روزها می بینیم که مسئولان عالی رتبه کشورهای مختلف پس از شناسایی کرونا در مردم خود، مرزهای هوایی خود را به روی کشورهای درگیر کرونا می بندند؛ مثل آمریکا که همین تازگی ها و به دستور دونالد ترامپ، مرزهای هوایی خود را به روی چندین کشور، به خصوص کشورهای اروپایی، بسته است.

نکته مهم اینجا است که بستن مرزهای هوایی، یک اقدام پیشگیرانه است و زمانی که کشوری درگیر کرونا می گردد، دیگر اهمیت سابق را ندارد و در این مقطع فعالیت های درمانی اهمیت پیدا می نمایند. در واقع، وقتی ویروس کرونا وارد کشوری می گردد، حتی بستن مرزهای هوایی نمی تواند تاثیر خاصی روی فرایند درمان بیماری و کاهش آن بگذارد. در این شرایط، کشورهای درگیر باید تمامی تمرکز خود را روی درمان بگذارند تا شیب ابتلا را از حالت صعودی، به شرایط ثابت و کاهشی تغییر دهند که اصلی ترینِ آن ها، فاصله گرفتن از یکدیگر و اتخاذ تصمیم هایی نظیر تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، لغو برگزاری رویدادهای جمعی و... هستند. البته در این شرایط، مردم نیز باید با رعایت موارد پیشگیرانه و تصمیم برای سفر نکردن، حضور نیافتن در تجمع ها و روی آوردن به قرنطینه خانگی، به کاهش سرعت شیوع کرونا و در نهایت ریشه کن شدن آن یاری نمایند.

دیدگاه های خود را با وبلاگ تالار پذیرایی درمیان بگذارید. از نظر شما چرا بسته شدن مرزهای هوایی نتوانسته است جلوی شیوع ویروس کرونا را بگیرد؟

منبع: کجارو / کجارو / sciencenews.org / vox.com

به "چرا سیاست منع سفر مانع شیوع جهانی کرونا نشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا سیاست منع سفر مانع شیوع جهانی کرونا نشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید