واقعا می گردد در دیگران در جهتی که دوست داریم تغییر ایجاد کنیم؟! یک ترفند ساده و عملی

به گزارش وبلاگ تالار پذیرایی، اگر شما یک کارآفرین هستید یا یک رهبر کسب وکار یا رهبری هر تیمی، مهم ترین هنر و شغل شما، توانایی هماهنگ کردن و به نمایش گذاشتن برترین ها در افراد اطراف تان است. شما وظیفه فراوری نتایج خاصی را دارید و به تنهایی نمی توانید این کار را انجام دهید.

واقعا می گردد در دیگران در جهتی که دوست داریم تغییر ایجاد کنیم؟! یک ترفند ساده و عملی

وقتی به یکی از این افراد احتیاج دارید که یک قدم بزرگ بردارد و انگیزه و هدف کار بیشتری داشته باشد؛ چه کاری می توانید انجام دهید؟ وقتی فردی که سیستم به او وابسته است؛ به جای ارائه راه کار و نتایج مورد انتظار، بهانه می آورد یا وقتی یکی از اعضای تیم دارای نگرشی متخاصم است و به طور آگاهانه خود را از دیگران دور نگه می دارد؛ یا زمانی که یک فرد با توانایی ها و استعدادهای استثنایی، به طور کامل از فرصت هایش استفاده نمی نماید؛ واکنش شما چیست؟

بدتر زمانی است که شما استراتژی های معمول مانند دادن توصیه، انگیزه، بازخورد و تهدید را امتحان نموده اید و بی فایده بودند. آن ها تغییر نمی نمایند و شما هر روز ناامیدتر می شوید و شاید هم عصبانی به نظر برسید.

حالا، انتخاب های شما در این مرحله چیست؟ بیشتر مردم از میان سه گزینه، دست به انتخاب می زنند: آن ها را اخراج کنید؛ یک تنبیه دسته جمعی و فیلتر نشده در نظر بگیرید یا سکوت کنید.

پیتر برگمن و هاوی جاکوبسون، مربیان و متخصصان تدریس رهبری کسب وکارها و تیم ها در دنیا، در کتاب نو خود به نام You Can Change Other People: The Four Steps to Help Your Colleagues رویکرد چهارمی را به اشتراک می گذارند؛ فرآیندی چهار مرحله ای که به افراد یاری می نماید تا خودشان تغییر نمایند و دیگران را هم تغییر دهند!

ریشه های مقاومت در برابر تغییر

نکته اینجا است که مردم در برابر تغییر مقاومت نمی نمایند؛ بلکه هنگامی مقاومت می نمایند که می فهمند قرار است تغییر نمایند.

هنگامی که سعی می کنیم افراد را به طور غیرماهرانه ای تغییر دهیم؛ وقتی مدام گله و شکایت نموده یا توصیه و سرزنش ناخواسته داریم؛ ناخواسته مقاومت آن ها را تحریم می کنیم و به عنوان یک منتقد وضع موجود شناخته می شویم.

آن چیزی که به گوش آن ها می رسد؛ خود نقد شما نیست بلکه پیغام نقد شما است؛ حالا چه به صورت گفتاری یا ضمنی، اینکه شما بهتر از آن ها می دانید و برای پیشرفت باید به شما گوش بدهند.

همواره این رویکرد شکست می خورد؛ چون باعث شرم و خجالت مردم می گردد. شرم یک احساس بازدارنده است. وقتی مردم احساس شرم می نمایند؛ دست از اقدام برمی دارند. از آن جایی که این یکی از احساساتی است که ما کمترین تمایل را به آن داریم؛ تقریبا بیشتر ما برای اجتناب از آن دست به هر کاری می زنیم؛ از جمله انکار وجود مسئله ای که ممکن است وجود داشت باشد یا انکار تغییر و این گونه دشمن تغییر می شویم.

مرحله اول: تغییر از یک منتقد به یک متحد

برای یاری به تغییر دیگران چه کاری می توانید انجام دهید؟

اولین و اساسی ترین مرحله از چهار مرحله تغییر دیگران، این است که به آن ها به عنوان یک متحد نزدیک گردد تا به عنوان یک منتقد. آن ها به یک متحد اهمیت می دهند؛ به ظرفیت او برای تغییر اطمینان دارند و مایل هستند با او همکاری نمایند و یاری می نمایند تا به نقطه بهتری برسند.

متاسفانه، شما همواره نمی توانید فقط انگشتان خود را فشار دهید و تصمیم بگیرید که درک یک نفر که ناامیدتان نموده است را تغییر دهید. تکرار جملات تاکیدی مثبت Stuart Smiley کارساز نخواهد بود؛ در عوض باید با نیت های مثبت احتمالی در پشت رفتار آن ها ارتباط بگیرید. آن ها در کوشش برای رسیدن به چه چیزهای خوبی هستند؟

به یاد داشته باشید که رفتار همه برای آن ها منطقی است. همدلی کردن با در نظر گرفتن نیت های مثبت آن ها، قضاوت های شما درباره رفتارهای منفی آن ها را بهتر می نماید و به شما این امکان را خواهد داد تا به عنوان یک متحد نزدیک شوید.

فرمول مجوزگیری

خیلی خوب است که خود را متحد آن ها بدانید اما چگونه می توانید بفهمید که آن ها نیز شما را این طور تصور می نمایند؟ یک آزمون خوب این است که از طرف مقابل برای یک گفت وگوی چالشی اجازه بگیرید.

گرفتن اجازه از آن ها سخت نیست؛ اگر آن ها شما را به عنوان یک متحد قبول نموده باشند و نه یک منتقد! بنابراین، روشی که شما برای آن اجازه می خواهید؛ باید تمایل شما را برای شراکت با آن ها بیان کند نه اینکه اراده خود را بر آن ها تحمیل کنید.

در اینجا سه مرحله فرمول مجوزگیری آمده است:

1- با همدلی رهبری کنید.

2- اطمینان حاصل کنید توانایی مقابله با این موضوع را دارید.

3- برای شرکت در مکالمه اجازه بگیرید.

برای کارمندی که دارای غرور است و از هم تیمی هایش فاصله گرفته است؛ طرز مطرح کردن فرمول مجوز به این صورت می گردد: من می دانم که وقتی برترین ایده ها به بالای جدول نمی رسند؛ چقدر می تواند ناامیدنماینده باشد. من دیده ام که شما در تیم ها واقعا خوب کار می کنید. در گذشته، برترین ایده ها را در معرض دید دیگران قرار می دادید و براساس آن ها عمل می کردید. آیا می خواهید با هم درباره این موضوع فکر کنیم؟

غذای آماده

اگر می خواهید مردم را با خود همسو کنید و برترین نسخه آن ها را به نمایش بگذارید؛ به گونه ای به آن ها نزدیک شوید که مقاومت آن ها را از بین ببرید. رویکرد خود را از یک منتقد به متحد تغییر دهید و به آن ها اجازه دهید تا خودشان به شما اجازه دهند تا آن ها را یاری کنید که تغییر نمایند و بالاتر بروند. به این ترتیب، می توانید دیدگاه و تاثیر خود را در ایجاد یک فرهنگ محیط کاری قدرتمند، فراگیر و مجذوب کننده داشته باشید.

منبع: یک پزشک

به "واقعا می گردد در دیگران در جهتی که دوست داریم تغییر ایجاد کنیم؟! یک ترفند ساده و عملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعا می گردد در دیگران در جهتی که دوست داریم تغییر ایجاد کنیم؟! یک ترفند ساده و عملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید